Numer 1(28)/2019

Spis treści - streszczenie: 

Jerzy Janczewski

Mikromobilność – wybrane problemy

Mikromobilność opiera się na użytkowaniu w rozwiązaniach komunikacyjnych niewielkich, lekkich i bezemisyjnych, tzw. osobistych środków transportu umożliwiających pokonywanie krótkich dystansów – najczęściej pierwszego lub ostatniego odcinka zaplanowanej podróży. W artykule przedstawiono niektóre problemy związane z definiowaniem i kategoriami mikromobilności oraz możliwością wykorzystania przez jej urządzenia infrastruktury zwyczajowo i prawnie przeznaczonej dla osób niezmotoryzowanych (pieszych i rowerzystów). W pierwszej części artykułu przytoczono definicje mikromobilności, jej kategorie oraz omówiono urządzenia jednośladowe (jedno- lub dwukołowe), dwuśladowe (dwu- lub czterokołowe) i trzyśladowe (trójkołowce). W kolejnej części dokonano literaturowego przeglądu wybranych badań mikromobilności na świecie oraz omówiono determinanty rozwoju mikromobilności na przykładzie Polski. Artykuł zamyka podsumowanie z dwiema istotnymi konkluzjami. Pierwsza z nich traktuje mikromobilność jako kolejny po elektromobilności ważny nurt w logistyce i transporcie, a z drugiej wynika, że w Polsce urządzenia osobistej mobilności stają się coraz bardziej popularne. Warto zatem poświęcać jej więcej miejsca w nauce, a szczególnie pilnym wyzwaniem staje się problematyka zarządzania mikromobilnością.
Słowa kluczowe: mikromobilność, kategorie mikromobilności, osobiste środki transportu

Klaudia Perkowska

Innowacyjna sieć dostaw z wykorzystaniem dronów transportowych

Artykuł prezentuje koncepcję sieci dystrybucji, w której do przewozu zaproponowano bezzałogowe statki powietrzne i istniejącą sieć paczkomatów. Przedstawiono w nim także specyfikę i ograniczenia prawne transportu ładunków z użyciem bezzałogowych statków powietrznych. Autorka posłużyła się przykładem dystrybucji i obsługi zwrotów książek w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Takie rozwiązanie nie istnieje dotąd na rynku, choć bezzałogowe statki powietrzne są coraz częściej wykorzystywane w biznesie. Pomysł ma szansę wdrożenia po wcześniejszym przystosowaniu sieci paczkomatów do tego typu obsługi. Przedstawione rozwiązanie można również zaproponować dla transportu innych produktów: artykułów przemysłowych czy nawet żywnościowych lub medycznych po uprzednim przystosowaniu zarówno środków transportu, jak i przestrzeni magazynowej do specyfiki takich artykułów oraz uwzględnieniu ograniczeń związanych z uwarunkowaniami prawnymi i przepisami lotniczymi.Słowa kluczowe: sieć dystrybucji, drony, paczkomat, dystrybucja, Internet rzeczy

Wprowadzenie

CZĘŚĆ I. ZARZĄDZANIE ORGANIZACJAMI

Jarosław Sokołowski

Kreatywność jako źródło innowacyjności w przedsiębiorstwie

We współczesnych warunkach gospodarowania wiedza i kreatywność stanowią zasadnicze czynniki konkurencyjności przedsiębiorstw. Konkurencyjność ta oparta jest na działalności innowacyjnej, dającej przedsiębiorstwu przynajmniej na jakiś czas przewagę na rynku i możliwość realizacji zysków wyższych od przeciętnych w danej branży. Jednym z podstawowych źródeł innowacji w przedsiębiorstwach jest kreatywność osób i zespołów zaangażowanych w ich działalność. Kreatywność, której ucieleśnieniem są twórcze pomysły, a następnie projekty innowacyjne, jest przejawem istnienia w przedsiębiorstwie kapitału ludzkiego zdolnego do tworzenia nowych wartości intelektualnych i rynkowych, tworzących wartość dla wszystkich grup interesariuszy zaangażowanych w działalność przedsiębiorstwa. Celem niniejszego artykułu jest doprecyzowanie pokrewnych pojęć, takich jak kreatywność, twórczość, innowacyjność (stosowanych niekiedy jako synonimy) oraz wykazanie związku występującego pomiędzy nimi. Szczególną uwagę poświęcono kreatywności, jej źródłom, przejawom i jej wpływie na innowacyjność.
Słowa kluczowe: kreatywność, innowacje, kapitał ludzki

Sławomir Stec

Działalność innowacyjna polskich przedsiębiorstw branży energetycznej w latach 2005–2017

Artykuł koncentruje się na zwięzłej charakterystyce działań związanych z wdrażaniem innowacji, a podstawowym problemem badawczym jest przedstawienie dynamiki zmian w zakresie działalności innowacyjnej polskich przedsiębiorstw branży energetycznej zajmujących się wytwarzaniem i dystrybucją energii w latach 2005–2017, które muszą sprostać poważnym wyzwaniom w skali globalnej w zakresie innowacyjnej gospodarki energetycznej. W oparciu o dane statystyki masowej oraz na podstawie analizy literatury przedmiotu, przy wykorzystaniu metody opisowej, metody analizy tabelaryczno-opisowej zaprezentowano dynamikę zmian w nakładach podmiotów działających w branży energetycznej na działalność innowacyjną w Polsce w latach 2005–2017. Wyniki zaprezentowano w różnych przekrojach, uwzględniając między innymi wielkość przedsiębiorstw, rodzaj sektora oraz rodzaje wdrażanych innowacji. Powyższe rozważania pozwoliły stwierdzić, że pomimo zwiększających się nakładów na innowacje udział przedsiębiorstw innowacyjnych nie ulega większym wzrostom. Jedynie rośnie liczba przedsiębiorstw aktywnych innowacyjnie, co można tłumaczyć wzrostem realizacji projektów innowacyjnych. To jednak nie wpływa na zwiększenie przychodów netto z działalności innowacyjnej. 
Słowa kluczowe: innowacje, innowacje energetyczne, przedsiębiorstwo, działalność B+R, wytwarzanie energii

Marek Dżaman

Default na towarowym rynku giełdowym

Celem artykułu jest identyfikacja i analiza procesu niewypłacalności przedsiębiorstwa obrotu, która wynikałaby z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań na terminowym rynku giełdowym. Opisany został przypadek defaultu na rynku Nasdaq i przeprowadzona symulacja procesu obsługi niewypłacalności na Towarowej Giełdzie Energii. Istotnym elementem artykułu jest analiza zmienności kursu rozliczeniowego wybranych instrumentów terminowych na energię elektryczną, która jest jedną z podstawowych przyczyn powstania sytuacji defaultowej. Artykuł ponadto wskazuje możliwe sposoby wzmocnienia pewności i stabilności systemu zabezpieczeń przy jednoczesnej optymalizacji jego kosztów.
Słowa kluczowe: default, giełdowy rynek terminowy
Kody JEL: G230, P180

Łukasz Fidos

Internet jak miasto

Artykuł prezentuje analizę zarządzania współczesną rzeczywistością internetową, zwłaszcza jej kulturowym wymiarem w kontekście pojęcia miasto. Przedmiotem zarządzania jest również kultura. W jej pojęciu zawiera się Internet jako zasób zarówno cywilizacyjny, materialny, jak i duchowy. Problem został skonfrontowany z wynikami badań socjologicznych, ale przede wszystkim z koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi kultury jako zasobu. Internet – jak się okazuje – wykazuje właściwości wspólne również z obszarem kulturowym, jakim jest miasto. Stwarza zagrożenia charakterystyczne dla zbiorowości miejskich, ale też możliwości korzystania z kultury wysokiej, z której zasobów nie mogło w pełni korzystać społeczeństwo miejskie doby przedinternetowej. Nieograniczony, wydawałoby się, w przestrzeni internetowej dostęp dóbr kulturowych (nie tylko niematerialnych ‒ wszak Internet umożliwia korzystanie również z dóbr materialnych, choćby w sklepach internetowych) stanowi jednakże zagrożenie racjonalnych postaw osób z nich korzystających. Analiza prowadzi do konstatacji, że od użytkownika Internetu, od jego wyborów zależy jakość korzystania z zasobów sieci. Pomocne okazują się namysły filozoficzne myślicieli, dla których kultura jest zasobem, którego nie można traktować wyłącznie przez pryzmat konsumpcji. Konieczna jest zawsze refleksja prowadząca do właściwych wyborów w korzystaniu z zasobów kulturowych.
Słowa kluczowe: miasto, kultura, Internet

Zenon Ślusarczyk

Bezpieczeństwo wewnętrzne państw członkowskich w kontekście polityki bezpieczeństwa Unii Europejskiej

Jedną z podstawowych powinności państwa wobec obywateli jest zapewnienie im bezpieczeństwa w warunkach rosnącej skali różnorakich wyzwań i zagrożeń w układzie globalnym i regionalnym. Unia Europejska, prowadząc wspólną politykę bezpieczeństwa i obrony, odgrywa w tym zakresie istotną rolę. W artykule przytoczono podstawowe pojęcia dotyczące definicji bezpieczeństwa w ujęciu podmiotowym i procesowym. Scharakteryzowano początki wspólnej polityki bezpieczeństwa wewnętrznego Unii Europejskiej, Unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych Obywateli – RODO oraz zadania organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa. W podsumowaniu autor wyraził opinię, że w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego brakuje nadal w pełni jednolitej polityki UE mimo stałego zacieśniania współpracy państw członkowskich w tym zakresie.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo, polityka bezpieczeństwa wewnętrznego, Unia Europejska

Andrzej Zbonikowski

Osobowościowe i kompetencyjne uwarunkowania przedsiębiorczości uczących się dorosłych

Celem artykułu było ustalenie osobowościowych i kompetencyjnych uwarunkowań przedsiębiorczości rozumianej jako kompetencja. W modelu badawczym jako zmienne wyjaśniające przyjęto: a) zmienne osobowościowe: optymizm, nadzieję, gotowość do mierzenia się z trudnościami, b) zmienne kompetencyjne: opanowanie aktywnych metod poszukiwania pracy, sprawne komunikowanie się, zdolność autoprezentacji. Badaniom poddano grupę 69 osób dorosłych – studiujących i aktywnych na rynku pracy. Uzyskane wyniki potwierdziły istotną statystycznie korelację przedsiębiorczości ze wszystkimi badanymi czynnikami osobowościowymi, przy czym najsilniejsze współczynniki r-Pearsona uzyskano dla nadziei (r = 0,40) i optymizmu (r = 0,39). Nadzieja okazała się także predyktorem wyjaśniającym 15% wariancji wyników w zakresie przedsiębiorczości. Wśród czynników kompetencyjnych analiza korelacyjna potwierdziła istotny statystycznie związek przedsiębiorczości z opanowaniem aktywnych metod poszukiwania pracy (r = 0,63) oraz sprawnym komunikowaniem się (r = 0,29), przy czym pierwszy z tych czynników okazał się silnym predykatorem dla poziomu przedsiębiorczości, wyjaśniającym aż 39% jej wariancji.Słowa kluczowe: przedsiębiorczość, kompetencje, osobowość, dorośli uczący się

CZĘŚĆ II. LOGISTYKA I ZARZĄDZANIE TRANSPORTEM

Elżbieta Wiśniewska, Maciej Puchała

Transport śródlądowy w Polsce – powrót do tradycji

Rozważania koncentrują się na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Artykuł ma na celu przedstawienie perspektyw rozwoju ODW oraz dokonanie próby odpowiedzi na pytanie, czy Odra może stać się autostradą rzeczną. Nadziei na pozytywną odpowiedź na tak postawione pytanie dodaje fakt, że w przeszłości w Polsce transport wodny śródlądowy funkcjonował właściwie i był odpowiednio wykorzystany. Autorzy wymieniają kilka obszarów zastosowania transportu śródlądowego na Odrze. Są to: przewozy kontenerów, przewozy towarów masowych, przewozy ponadgabarytowe, tworzenie intermodalnych centrów logistycznych w powiązaniu z portami rzecznymi. W literaturze przedmiotu dominuje przekonanie, że transport drogą wodną jest opłacalny, lecz wieloletnie zaniedbania infrastruktury punktowej i liniowej oraz floty śródlądowej w Polsce stoją na przeszkodzie rozwoju tej gałęzi transportu. Tymczasem stabilny przepływ towarów mogą zagwarantować tylko dobrze funkcjonująca i współpracująca infrastruktura oraz zaplecze dla żeglugi śródlądowej.Słowa kluczowe: transport śródlądowy, porty rzeczne, transport intermodalny

Jerzy Janczewski

Reverse logistics from the perspective of the circular economy

Logistyka zwrotna jest w przedsiębiorstwach coraz częściej stosowanym procesem. Nie tylko przyczynia się do poprawy stanu środowiska naturalnego, ale również stanowi dobrą strategię biznesową, umożliwia bowiem odzyskanie wartości ekonomicznej produktów, które zostały zużyte lub wyszły z użycia. Logistyka zwrotna dotyczy działań związanych z przypływami zwrotnymi występującymi w łańcuchu dostaw i może być postrzegana jako zarządzanie tymi przepływami. Logistyka zwrotna nie koncentruje się wyłącznie na końcowym etapie życia produktu, lecz dotyczy również szeroko rozumianej obsługi zwrotów, w tym ponownego użycia produktu, niekoniecznie w jego pierwotnej postaci i z pierwotnego źródła pochodzenia. Celem artykułu jest analiza procesów i działań logistyki zwrotnej z punktu widzenia gospodarki cyrkulacyjnej i postępującej rewolucji w logistyce, której rezultatem jest zwiększające się zainteresowanie procesami logistyki zwrotnej i logistyki konsumenckiej oraz zaangażowanie samych konsumentów w realizowanie modelu gospodarki obiegu zamkniętego. Aby osiągnąć ten cel, scharakteryzowano procesy i działania logistyki zwrotnej w łańcuchu dostaw, porównano założenia gospodarki linearnej i cyrkulacyjnej oraz wskazano na rolę logistyki zwrotnej i konsumenckiej w realizacji gospodarki obiegu zamkniętego.
Słowa kluczowe: logistyka zwrotna, gospodarka cyrkularna, logistyka po sprzedażowa, logistyka po użytkowaniu, logistyka konsumencka

Barbara Drzewiecka, Danuta Janczewska

Wybrane problemy logistyki produkcji w przedsiębiorstwach MŚP

Działalność przedsiębiorstw MŚP obejmuje wszystkie dziedziny życia gospodarczego, w tym produkcję. Proces produkcji we współczesnym przedsiębiorstwie decyduje o osiągnięciu sukcesu rynkowego, zdobyciu uznania klientów. Umiejętność zarządzania procesami produkcji powinna nadążać za rozwojem techniki i technologii przetwórczych – co wspomaga działalność na rynku. Celem artykułu jest przedstawienie badań literaturowych na temat logistyki produkcji we współczesnym przedsiębiorstwie MŚP oraz zaprezentowanie badań własnych nad zarządzaniem głównymi procesami produkcji i procesami pomocniczymi w przedsiębiorstwie produkcyjnym na podstawie badania typu case study. W artykule zawarto analizę zarządzania procesem logistyki produkcji oraz identyfikowano stosowane metody i narzędzia.
Słowa kluczowe: logistyka, proces, produkcja, MŚP

Damian Kociemba

Wykorzystanie metod sztucznej inteligencji w tworzeniu pojazdów autonomicznych

Artykuł poświęcony został zagadnieniom sztucznej inteligencji i wchodzących w jej zakres sztucznych sieci neuronowych uprzednio scharakteryzowanych, które zostały wykorzystane w tworzeniu pojazdów autonomicznych. Autor skupia się na historycznym aspekcie, począwszy od osiągnięć człowieka w naukach humanistycznych, czego przykładem mogą być historie pochodzące z mitologii starożytnej Greków, poprzez osiągnięcia techniczne, wśród których można wymienić projekty mechanicznych ramion (manipulatorów). W dalszej części artykułu autor omawia prawny aspekt sztucznej inteligencji, posiłkując się rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego, komunikatami Komisji do Parlamentu Europejskiego, rezolucjami Parlamentu Europejskiego, a także nowelizacjami ustaw stworzonych przez polskiego ustawodawcę. Zaprezentowane zostały poziomy autonomizacji pojazdów, jej definicja, jak również korzyści wynikające z wykluczenia człowieka z prowadzenia samochodów w przyszłości.
Słowa kluczowe: sztuczna inteligencja, autonomiczne pojazdy, prawo

Damian Kociemba, Maciej Puchała

Procesy transportowe w pomieszczeniach bezpyłowych na przykładzie firmy ASML Netherlands

Artykuł porusza kwestie warunków, jakie muszą zostać spełnione, aby uznać pomieszczenie za czyste, tj. pozbawione wszelkich zanieczyszczeń, z którymi człowiek styka się przez cały czas. Autorzy podejmują próbę zdefiniowania pojęć niezbędnych do zrozumienia zagadnienia pomieszczeń bezpyłowych i ukazują historię wynalezienia skutecznych filtrów przeciwpyłowych, począwszy od pierwszych prób ochrony dróg oddechowych strażaków narażonych na wdychanie toksycznych produktów pochodzących ze spalania, poprzez wynalezienie filtrów absolutnych stosowanych początkowo na szeroką skalę w przemyśle militarnym, aż do współczesności, gdzie znalazły zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, przyczyniając się do ich rozwoju. Przedstawione zostały również specyfikacje pomieszczeń czystych wraz z klasyfikacją zanieczyszczeń mających destrukcyjny wpływ podczas procesów produkcji najnowocześniejszej elektroniki. Poruszono kwestię możliwych metod transportu i obowiązujących podczas tego typu operacji procedur wewnątrz pomieszczeń, wraz z przejściem przez środowisko zewnętrzne (naturalne) na przykładzie firmy ASML Netherlands. W podsumowaniu autorzy stwierdzają, że przedstawione w artykule informacje dotyczące konieczności zachowania wysokiego reżimu czystości przekładają się na jakość oferowanych produktów, a starania zmierzające do osiągnięcia wysokiej czystości wymagają od przedsiębiorstw dużego nakładu pracy i środków finansowych.
Słowa kluczowe: pomieszczenie czyste, cząstki, transport, zanieczyszczenia, kurz

CZĘŚĆ III. RECENZJE. SPRAWOZDANIA Z KONFERENCJI

Artykuł porusza kwestie warunków, jakie muszą zostać spełnione, aby uznać pomieszczenie za czyste, tj. pozbawione wszelkich zanieczyszczeń, z którymi człowiek styka się przez cały czas. Autorzy podejmują próbę zdefiniowania pojęć niezbędnych do zrozumienia zagadnienia pomieszczeń bezpyłowych i ukazują historię wynalezienia skutecznych filtrów przeciwpyłowych, począwszy od pierwszych prób ochrony dróg oddechowych strażaków narażonych na wdychanie toksycznych produktów pochodzących ze spalania, poprzez wynalezienie filtrów absolutnych stosowanych początkowo na szeroką skalę w przemyśle militarnym, aż do współczesności, gdzie znalazły zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, przyczyniając się do ich rozwoju. Przedstawione zostały również specyfikacje pomieszczeń czystych wraz z klasyfikacją zanieczyszczeń mających destrukcyjny wpływ podczas procesów produkcji najnowocześniejszej elektroniki. Poruszono kwestię możliwych metod transportu i obowiązujących podczas tego typu operacji procedur wewnątrz pomieszczeń, wraz z przejściem przez środowisko zewnętrzne (naturalne) na przykładzie firmy ASML Netherlands. W podsumowaniu autorzy stwierdzają, że przedstawione w artykule informacje dotyczące konieczności zachowania wysokiego reżimu czystości przekładają się na jakość oferowanych produktów, a starania zmierzające do osiągnięcia wysokiej czystości wymagają od przedsiębiorstw dużego nakładu pracy i środków finansowych.
Słowa kluczowe: pomieszczenie czyste, cząstki, transport, zanieczyszczenia, kurz

Maria Kubacka

Sprawozdanie z IV Konferencji Naukowej „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”
Table of contents - abstracts - articles: 
PART I. ORGANIZATIONS MANAGEMENT
Jarosław Sokołowski
Creativity as a source of innovativeness in enterprises

Creativity is an important quality in people and organisations. It is the result of different objective and subjective factors. These include the internal/personal determinants of human creativity, as well as external determinants, such as environmental factors, for example, those related to family, education, culture, society, politics, and those related to a working environment in a given enterprise. Therefore, on the one hand, creativity embodies certain personal traits of an individual and, on the other hand, it is also dependant on numerous factors that are external. In this article it is contended that the creativity of an organisation’s people substantially affects its innovativeness − that means, its ability to create, assimilate and implement innovation. The more an enterprise is a creator and not only an assimilator of innovation, the more it is capable of gaining a steady advantage over the competition in the market. This is where the creativity of all participants of an enterprise − that is, employees and owners involved in its functioning − is needed. Apart from their individual predispositions, the creativity of an organisation’s people is based on the particular pro-active culture of the organisation. The ability both to create innovation and to overcome barriers as skilfully and safely as possible is important.Keywords: creativity, innovation, human capital

Sławomir Stec
Innovative activity of Polish enterprises from the energy industry 2005 to 2017

Creativity is an important quality in people and organisations. It is the result of different objective and subjective factors. These include the internal/personal determinants of human creativity, as well as external determinants, such as environmental factors, for example, those related to family, education, culture, society, politics, and those related to a working environment in a given enterprise. Therefore, on the one hand, creativity embodies certain personal traits of an individual and, on the other hand, it is also dependant on numerous factors that are external. In this article it is contended that the creativity of an organisation’s people substantially affects its innovativeness − that means, its ability to create, assimilate and implement innovation. The more an enterprise is a creator and not only an assimilator of innovation, the more it is capable of gaining a steady advantage over the competition in the market. This is where the creativity of all participants of an enterprise − that is, employees and owners involved in its functioning − is needed. Apart from their individual predispositions, the creativity of an organisation’s people is based on the particular pro-active culture of the organisation. The ability both to create innovation and to overcome barriers as skilfully and safely as possible is important.
Keywords: creativity, innovation, human capital

Marek Dżaman
Default on the commodity forward market

This article focuses on the nature of activities related to the implementation of innovation. It presents the dynamics of change in the innovative activity of Polish energy companies involved in the generation and distribution of energy in 2005–2017. The companies face serious challenges in the field of innovative energy management. Based on mass statistical data and an analysis of the literature, the article, using descriptive and tabular analysis methods, presents the dynamics of change in expenditure for the innovative activities of entities operating in the energy sector in Poland between 2005–2017. The results are presented in various cross-sections, considering, inter alia, the size of enterprises, the type of sector and the types of innovation implemented. The article concludes that, despite increasing expenditure on innovation, the share of innovative enterprises is not growing significantly. Only the number of innovatively active enterprises increases, which can be explained by the increase in the implementation of innovative projects. However, this does not affect the increase in net income from innovative activities.
Keywords: innovation, energy innovation, enterprise, R&D activity, energy production

Łukasz Fidos
Internet as a city

The purpose of the article is to identify and analyse the default process of a commodity trading company that would be a result of non-performance dues on the commodity forward market. The issues presented are: the default event on the Nasdaq commodity market and the simulation of the default process on the Polish Power Exchange. An important element of the article is the analysis of the volatility of the settlement price of selected forward instruments for electricity, which is one of the basic causes of the default event. The article also defines ways how to strengthen the reliability and stability of the clearing guarantee system taking into account its costs optimisation needs.
Keywords: default, commodity forward market
JEL codes: G230, P180

Zenon Ślusarczyk
Internal security of member states in the context of the European Union’s security policy

Culture is a subject of management. Conceptually, the Internet is included as a resource for civilisation, both materially and spiritually. In the sociological literature, the term ‘virtual city’ appears in the context of discourse analysis in online communities. This article analyses contemporary Internet reality, especially its cultural dimension, in the context of the notion of the city. It draws on both the results of sociological research and philosophical concepts concerning culture as a resource. The Internet – as it turns out – exhibits similar properties to the city. The Internet creates, among others, hazards characteristic of urban communities. It also creates opportunities for using culture, so-called high culture, the resources of which could not fully benefit urban society in the days before the Internet. Seemingly unlimited access, in the Internet space, to cultural goods (not only intangible – after all, the Internet allows the use of material goods, for example in online stores), however, poses a threat to the rational attitudes of those using them. The analysis leads to the conclusion that the quality of the use of network resources depends on the choices made by the Internet user. The ideas of philosophical thinkers for whom culture is a resource that cannot be treated only in the sphere of consumption are helpful in this respect. It is always necessary to reflect on the right choices of using cultural resources.
Keywords: city, culture, Internet

Andrzej Zbonikowski
Personality and competence determinants of entrepreneurship of adult learners

One of the basic duties of the state towards its citizens is to provide them with security in the context of various challenges and threats in the global and regional system. The European Union’s common security and defence policy plays an important role in this respect. This article contains the basic concepts regarding the definition of security in terms of subject and process. The beginnings of the European Union’s common internal security policy, the EU General Data Protection Regulation (GDPR) and the tasks of bodies responsible for internal security of the state are outlined. In summary, the author expresses the opinion that, in the area of internal security, there is still a lack of a uniform EU policy, despite the constant strengthening of cooperation of member states in this area.
Keywords: security, internal security policy, European Union

PART II. LOGISTICS AND TRANSPORT MANAGEMENT

The aim of the study was to establish the personality and competence conditions of entrepreneurship understood as a competence. In the research model, the following were assumed as explanatory variables: a) personality variables: optimism, hope, readiness to cope with difficulties, b) competence variables: knowledge of active job search methods, communication skills, self-presentation ability. The research involved a group of 69 adults – studying and active on the labour market. The obtained results confirmed a statistically significant correlation of entrepreneurship with all studied personality factors, with the strongest r-Pearson’s coefficients obtained for hope (r = 0.40) and optimism (r = 0.39). Hope also proved to be a predictor explaining 15% of the variance in entrepreneurial results. Among the competence factors – correlation analysis confirmed a statistically significant relationship between entrepreneurship and knowledge of active job search methods (r = 0.63) and communication skills (r = 0.29), the first of which proved to be a strong predictor of the level of entrepreneurship, explaining up to 39% of its variance.
Keywords: entrepreneurship, competences, personality, adult learners

Elżbieta Wiśniewska, Maciej Puchała
Inland transport in Poland – a return to tradition

The article aims to present the development perspectives of the Odra Waterway and to try to answer the question whether the Oder River can become a river transit route. Hope for a positive response to this question is added by the fact that, in the past, in Poland, inland waterway transport functioned properly and was properly used. The authors suggest several areas in which inland transport on the Oder River can be used. These are: transport of containers, transport of bulk goods, oversized transport, creation of intermodal logistics centres in connection with river ports. The literature is dominated by the conviction that transport by water is profitable, but the long-term neglect of point and line infrastructure and the inland waterway fleet in Poland is an obstacle to the development of this mode of transport. This is an undeniable fact because only a well-functioning and cooperating infrastructure and facilities for inland waterway transport can guarantee a stable flow of goods.Keywords: inland transport, river ports, intermodal transport

Klaudia Perkowska
Innovative supply network with the use of transport drones

The article aims to present the development perspectives of the Odra Waterway and to try to answer the question whether the Oder River can become a river transit route. Hope for a positive response to this question is added by the fact that, in the past, in Poland, inland waterway transport functioned properly and was properly used. The authors suggest several areas in which inland transport on the Oder River can be used. These are: transport of containers, transport of bulk goods, oversized transport, creation of intermodal logistics centres in connection with river ports. The literature is dominated by the conviction that transport by water is profitable, but the long-term neglect of point and line infrastructure and the inland waterway fleet in Poland is an obstacle to the development of this mode of transport. This is an undeniable fact because only a well-functioning and cooperating infrastructure and facilities for inland waterway transport can guarantee a stable flow of goods.
Keywords: inland transport, river ports, intermodal transport

Jerzy Janczewski
Micromobility – selected issues

The article presents the concept of a distribution network in which unmanned aerial vehicles and the existing network of parcel machines were proposed for transport. It also presents the specificity and legal constraints of transporting cargo using unmanned aerial vehicles. As an example, the author used the distribution and handling of book returns at the National Library in Warsaw. Such a solution has not yet existed on the market, although unmanned aircraft are increasingly used in business. The idea has a chance to be implemented after earlier adaptation of the parcel machine network to this type of service. The presented solution can also be proposed for the transport of other products, e.g. articles of industrial or even food or medical articles, after adapting both means of transport and storage to the specifics of these articles and taking into account constraints related to legal conditions and aviation regulations.
Keywords: distribution network, drones, parcel machine, distribution, Internet of Things

Jerzy Janczewski
Reverse logistics from the perspective of the circular economy

Micromobility is based on the use of small, light and emission-free so-called communication solutions, personal means of transport enabling one to cover short distances – usually the first or last stage of a planned journey. The article presents some problems related to the definition and categories of micromobility and the possibility of use by its devices the infrastructure customarily and legally intended for non-motorised people (pedestrians and cyclists). The first part of the article includes definitions of micromobility and its categories, and discusses single-track (one or two-wheeled), two-track (two-wheeled or four-wheel) and three-track (triple) devices. The next part presents a literature review of selected micromobility studies in the world and discusses the determinants of the development of micromobility using the example of Poland. The article concludes that micromobility is an important trend in logistics and transport after electromobility, and that personal mobility devices in Poland are becoming more and more popular. The issue of micromobility management requires further attention.
Keywords: micromobility, categories of micromobility, personal mobility devices

Barbara Drzewiecka, Danuta Janczewska
Selected problems of logistics in manufacturing enterprises SMEs

Apart from providing many advantages to enterprises, reverse logistics also minimises their negative environmental impact, which in the fullness of time translates into advantages for the whole society. Supply chain management is a linear partnership which uses classic methods of analysis of needs and forecasting. That technique was very effective in the past, and, although it might still be used in some companies, the growing number of requirements from business environments expects more productive and flexible processes and precise planning of all movements, both the traditional and reverse ones. It is not insignificant here that the next wave of logistics is approaching, the so-called consumer logistics, following on from global logistics. The characteristic feature of economically developed and rich societies is their excessive consumption and the fact that in a very short period of time they are able to use up more resources than nature is able to re-provide. For that reason, the concept of a circular economy is becoming more and more important, as well as the closed loop economy that originates from it, supported by processes and operations of reverse logistics.
Keywords: reverse logistics, circular economy, after-sales logistics, after-use logistics, consumer logistics

Damian Kociemba
The use of artificial intelligence methods in the creation of autonomous vehicles

Selected problems of logistics in manufacturing Enterprises (SMEs) Business enterprises (SMEs) cover all areas of economic life, including the production of goods. The production process in the modern enterprise aims to achieve market success, winning the recognition of customers. The ability to manage production processes should keep up with the progress of technology and processing technology. The aim of this article is to present the research literature about the logistics of production in today’s enterprises (SMEs), and a research study on the management of the main production processes and auxiliary processes in a manufacturing enterprise. The article presents a case study of the production process.
Keywords: logistics, process, production, SMEs

Damian Kociemba, Maciej Puchała
Transportation processes in clean rooms by the example of ASML Netherlands company

This article describes artificial intelligence and associated artificial neuron networks which have been used to create autonomy vehicles. The article reflects on historical aspects, beginning with achievements in the humanities. It refers to stories from ancient Greece, technical achievements (mechanical arms). Legal aspects of artificial intelligence in the light of European Parliament Ordinance, Statements of European Parliament Commissions, Resolutions of European Parliament, but also amendments of law created by the Polish Government, are also discussed. The article considers different vehicle autonomy levels, and the advantages stemming from future autonomous vehicles.
Keywords: artificial intelligence, autonomous vehicles, law

PART III. REVIEWS. REPORTS FROM THE CONFERENCE

This article describes the preconditions which need to be met if a room is to be designated as a “cleanroom”. Concepts needed to understand cleanrooms are presented. The history of efficient contamination filters, including the first breathing filters for fireman exposed to toxic combustible products, filters initially widely used in the military industry, and current filters used in many different industries is discussed. The article describes cleanroom specifications, including contamination classifications which can negatively influence the production processes of advanced electronics systems. The article outlines transportation methods and obligatory procedures inside cleanrooms, together with links to the external (natural) environment, inspired by the company ‘ASML Netherlands’. It is concluded that the information described concerning cleanroom requirements has a direct quality impact on offered products, and all efforts leading to high cleanroom standards are a major part of the job which companies need to achieve from a financial and workload perspective.
Keywords: cleanroom, particles, transport, pollution, dust

Introduction
Maria Kubacka
Report from the 4th Scientific Conference “Energy Security – Pillars and Development Perspective”