Numer 2(35)/2022

Spis treści - streszczenie: 
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I
ZARZĄDZANIE ORGANIZACJAMI

Zenon Ślusarczyk

Unijne programy edukacyjne dostępne dla polskich studentów

Zenon Ślusarczyk
e-mail: zenon_slusarczyk@wp.pl

 

Unia Europejska uznając suwerenność państw członkowskich w zakresie systemów edukacji szkolnej, opracowała szereg programów wspólnych mających na celu systematyczne podnoszenie wiedzy ludzi i ich kwalifikacji. Do programów tych zalicza się czołowy program pod nazwą „Uczenie się przez całe życie” i jego konkretyzację w postaci programów: Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci i Grundtvig. Celem artykułu jest charakterystyka polityki młodzieżowej w UE i prezentacja wybranych programów edukacyjnych dostępnych dla polskich studentów. W podsumowaniu wskazano na potrzebę i przydatność systematyzowania i gromadzenia wiedzy na temat programów edukacyjnych. Narzędziem badawczym zastosowanym w niniejszym artykule był przegląd literatury naukowej i informacji ze stron internetowch.

Słowa kluczowe: Unijne programy edukacyjne, wyrównywaniu różnic w poziomie kształcenia, podwyższania kwalifikacji zawodowych studentów

Elwira Gross-Gołacka, Anna Bojanowska-Sosnowska

Zaangażowanie w działania na rzecz godzenia życia zawodowego z prywatnym – perspektywa wybranych organizacji funkcjonujących w Polsce

Elwira Gross-Gołacka
e-mail: elwira.gross-golacka@wp.pl

Anna Bojanowska-Sosnowska
e-mail: anna.bojanowska.89@gmail.com

 

Równowagę między pracą a życiem prywatnym można rozpatrywać zarówno na poziomie jednostki (pracownika), jak i organizacji, grup pracowniczych czy nawet społeczeństw. Najogólniej rzecz ujmując, zachodzi ona wówczas, gdy praca nie zawłaszcza życia pozazawodowego, w szczególności zaś czasu wypoczynku człowieka i odwrotnie, gdy życie pozazawodowe nie dzieje się kosztem jej. Kiedyś równowaga praca –życie rozumiana był wyłącznie w kontekście czasu – liczby godzin spędzanych w domu oraz w pracy. W dobie cyfryzacji i informatyzacji godzenie życia zawodowego i prywatnego nabrało nieco innego znaczenia. Nie bez znaczenia dla tych kwestii mają zmiany jakie zaszły w miejscach pracy oraz relacjach pracownik-pracodawca, spowodowanych pandemią COVID-19. Celem artykułu jest zaprezentowanie jak firmy funkcjonujące w Polsce angażują się w działania na rzecz godzenia życia zawodowego z prywatnym. Autorzy chcą wykazać, że firmy, które posiadają doświadczenie i wykazują się aktywnością we wdrażaniu rozwiązań na rzecz CSR oraz zarządzania różnorodnością podejmują w szerszym zakresie działania w zakresie polityk/programów na rzecz godzenia życia zawodowego i prywatnego niż te pozostałe.

Kluczowe słowa: równowaga praca-życie, sygnatariusze Karty Różnorodności, godzenie życia zawodowego z prywatnym

Jacek Cheda

Procesy innowacyjne w nowej koncepcji organizacji społeczeństwa

Jacek Cheda
e-mail: mentoris@interia.pl

 

Celem artykułu jest próba znalezienia odpowiedzi na pytanie czym powodowana jest inicjacja procesu innowacyjnego w nowoczesnej koncepcji organizacji społeczeństwa. Jest to interesujące ze względu na szeroki wachlarz procesów zmian, które oddziałują na wszelkie sfery życia społecznego. Po zapoznaniu się z definicjami innowacyjności – których jest ogromna liczba – można sformułować twierdzenie, że jest to przejawianie zdolności do generowania i implementacji innowacji. Z procesami innowacyjnymi mamy do czynienia w prawie wszystkich typach społeczeństw, co więcej są istotnym czynnikiem ich rozwoju, nie zawsze pożądanym. Aby zapobiec niekorzystnemu wpływowi innowacji na życie społeczne, w tym także i polityczne należy dążyć do budowy społeczeństwa otartego. Przedsiębiorstwa, aby efektywnie działać w realiach ulegającej ciągłym zmianom gospodarki, potrzebują katalizatora, za który uznaje się innowacje. To one generują potencjał konkurencyjności i budowy przewagi.

Mówiąc zaś o procesie innowacyjnym należy zauważyć, że sprowadza się ono do obszaru polityki gospodarczej, która jest obecnie ważnym instrumentem wykorzystywanym w polityce. Ma zatem istotny wpływ na sferę społeczną, wchodząc tym samym w przestrzeń innowacji społecznych. Powód i czas rozpoczęcia procesu innowacyjnego w nowoczesnej koncepcji organizacji społeczeństwa każdorazowo odnosić się będzie do oddzielnego obszaru badawczego i nie jest możliwe ich konkretne określenie. Części składowe są zaś dyskusyjne, niejednorodne i jednostkowo zmienne.

Słowa kluczowe: innowacje, innowacyjność, innowacje w organizacji społeczeństwa.

Anna Bojanowska-Sosnowska, Beata Groblewska-Bogusz

Rozwiązania systemowe w zakresie uproszczenia dostępu do rynku pracy i pomocy socjalnej dla uchodźców wojennych z Ukrainy

Anna Bojanowska-Sosnowska
e-mail: anna.bojanowska.89@gmail.com

Beata Groblewska-Bogusz
e-mail: bbogusz@ahe.lodz.pl

 

Inwazja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę pociągnęła za sobą wiele konsekwencji, jedną z nich są wzmożone migracje obywateli Ukrainy do Polski. W odpowiedzi na nie podjęto działania legislacyjne mające uprościć zarówno wjazd jak i pobyt osób szukających schronienia w naszych granicach. Podstawowym dokumentem jaki powstał w tym celu jest Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (poz. 583 z późn. zm.). Niniejszy artykuł skupia się na analizie ww. dokumentu w kontekście uproszczenia dostępu do rynku pracy oraz szeroko rozumianej pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem.

Słowa klucze: rynek pracy, świadczenia, Ukraina, legislacja

Jacek Cheda, Bartosz Rzętkiewicz

Zarządzanie projektami w ramach realizacji polityki regionalnej Unii Europejskiej na przykładzie Polski

Jacek Cheda
e-mail: mentoris@interia.pl

Bartosz Rzętkiewicz
e-mail: b.rzetkiewicz@wsbinoz.pl

 

Skuteczne zarządzanie projektami współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej nie tylko wpływa na osiągane w nich rezultaty i wypełnienie wskaźników, ale także odgrywa praktyczną rolę we wdrażaniu celów strategicznych danego regionu oraz całej Wspólnoty.

Celem artykułu jest przedstawienie procesów zachodzących w zarządzaniu projektami w ramach polityki regionalnej Unii Europejskiej na przykładzie Polski z perspektywy doświadczeń po 2004 roku. Są one skuteczne czy też nie? Dylemat ten jest podstawowym pytaniem badawczym. Z punktu widzenia polityki spójności Unii Europejskiej najważniejsze są czynniki rozwoju regionalnego, które rozumieć można jako indywidualne składowe regionu, które oddziałują na zmiany jego stanu, tj. wywierają wpływ na jego rozwój społeczno-gospodarczy. Władze regionu stają się fundamentalnym ogniwem wytyczającym politykę rozwoju na swoim terytorium, jednocześnie będąc w pełni za nią odpowiedzialne. Zapewnienie skuteczności wiązało się z nastawieniem na cel: zarówno na polu formalnym (dokumenty programowe, procedury, kontrola instytucjonalna, itd.), jak i w warstwie samego wdrażania projektów przez wnioskodawców. Wzrost PKB w poszczególnych regionach i w całej Polsce możliwy był dzięki wysokiej stopie realizacji celów określonych dla danych priorytetów i działań. Wykonana analiza po zamknięciu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki potwierdza założenie, że polityka zarządzania przez cele była efektywna. Bez sprawnego sektora publicznego nie jest możliwe realizowanie działań na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego umożliwiającego konkurencję w skali europejskiej i światowej. Rozwiązaniem gwarantującym taką sprawność jest waśnie zarządzanie przez cele, która przyjęta w narzuconych przez UE standardach wdrażania projektów, wykazała swoją skuteczność. Pozwoliło to na największy w całej historii kraju rozwój. Wnioski z wieloletniej analizy implementacji środków pomocowych są czytelne. Instytucje regionalne w Polsce skutecznie zarządzają środkami skierowanymi na projekty unijne, a zastosowane procedury działają poprawnie.

Słowa kluczowe: zarządzanie, fundusze UE, polityka regionalna, zarządzanie przez cele

Emilia Osmólska, Agnieszka Dudziak

Ocena funkcjonowania przedsiębiorstw w czasie pandemii COVID-19 w opinii konsumentów

Emilia Osmólska
e-mail: emilia.osmolska@up.lublin.pl

Agnieszka Dudziak
e-mail: agnieszka.dudziak@up.lublin.pl

 

Poprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa gwarantuje jego rentowność i zyski. Wystąpienie niespodziewanej pandemii COVID-19 wywarło ogromny wpływ na działalność firm. Sytuacja epidemiczna wywołała duże przeszkody zarówno pośród przedsiębiorców i konsumentów w Polsce jak i na całym świecie. Tak naprawdę każda branża została w pewien sposób dotknięta przez kryzys, który się pojawił, dlatego też temat jest bardzo aktualny i dotyczy wszystkich. W artykule dokonano oceny funkcjonowania przedsiębiorstw w czasie COVID-19 w opinii konsumentów. W części teoretycznej krótko scharakteryzowano działalność przedsiębiorstw w dobie pandemii koronawirusa, skupiono się na aspektach związanych z funkcjonowaniem firm zestawiając je z oczekiwaniami konsumentów względem rynku oraz opisano perspektywę wyjścia z kryzysu. W części badawczej opisano cel, metodę oraz zakres badań jak również opracowano wyniki i poddano je interpretacji.

Słowa kluczowe: przedsiębiorstwo, pandemia, kryzys, opinia konsumentów, zachowania konsumentów

Krzysztof Michałek

Komunikacja jako kluczowy element zarządzania w organizacji

Krzysztof Michałek
e-mail: krzysztof_michalek@interia.pl

 

Style zarządzanie pracownikami stale ewoluują. Każde przedsiębiorstwo chcąc być konkurencyjnym na rynku pracy potrzebuje liderów odpowiadającym na potrzeby współczesnego zarządzania. Dawniej rządy autokratyczne w firmie, w których jedynie szef miał moc decyzyjną były powszechnie spotykane. Aktualnie taki styl jest w mniejszości, a zastąpił go styl partycypacyjny, w którym kluczową rolę odgrywają rozmowy całego zespołu i w taki sposób są podejmowane decyzje, a nie obyłoby się to bez rozwoju w aspekcie komunikacji. Celem niniejszego artykułu jest weryfikacja istoty komunikacji w zarządzaniu zespołem oraz znalezienie sposobów na jej poprawę w przedsiębiorstwie. Ważne jest zwrócenie uwagi na rolę lidera w działaniu całej firmy, gdyż to jest osoba, której zadaniem jest motywowanie i wspieranie pracowników, przy jednoczesnym dbaniu o wyniki i finanse. To od jego komunikacji zależy czy pracownicy będą wykorzystywać swój maksymalny potencjał.

Słowa kluczowe: zarządzanie komunikacją, komunikacja, zarządzanie, lider, pracownik

Paulina Nowakowska

Oprogramowania wspomagające innowacyjne przedsiębiorstwo

Paulina Nowakowska
e-mail: paulina.nowakowska577@gmail.com

 

W dzisiejszych czasach wiele przedsiębiorstw operuje na programach komputerowych. Oprogramowania idealne dla przedsiębiorstw powinny pozwalać między innymi na przechowywanie i zapis dużych danych, liczenie i symulowanie pewnych sytuacji firmowych, wspomaganie produkcji czy kompleksowy kontakt z klientami. Wprowadzenie informatyzacji do przedsiębiorstwa sprawia, że staje się ono innowacyjne i nowoczesne na rynku. Zastosowanie technologii informatycznych wspomaga modernizację procesów zachodzących w firmie zaczynając od podstaw jakimi są: zarządzanie, organizacja, zabezpieczenie i zapis danych, po bardziej złożone czynności związane z daną branżą w jakiej operuje przedsiębiorstwo. Publikacja ta przedstawia analizę nowoczesnych oprogramowań i możliwości jakie oferują dla innowacyjnych przedsiębiorstw oraz merytoryczne podejście do doboru odpowiednich programów dla firmy wraz z wdrożeniem informatyzacji.

Słowa kluczowe: innowacja, programy komputerowe, technologie informatyczne, zarządzanie technologiami, wdrożenie technologii, informatyzacja, usprawnienia, oprogramowania

CZĘŚĆ II
LOGISTYKA I ZARZĄDZANIE TRANSPORTEM

Jerzy Janczewski, Danuta Janczewska

Rower elektryczny w systemie mikromobilności

Jerzy Janczewski
e-mail: jerzyjanczewski@poczta.onet.pl

Danuta Janczewska
e-mail: janczewska@republika.pl

 

Korzystanie z rowerów w celu przemieszczania się z jednego miejsca do drugiego staje się coraz bardziej popularne. Poruszanie się nimi nie wymaga dużego wysiłku fizycznego więc na dłuższych odcinkach podróży mogą być alternatywą dla rowerów konwencjonalnych. Z rowerów elektrycznych korzystają zarówno firmy jak i osoby prywatne. Elektryczne wspomaganie roweru może być również rozwiązaniem transportowym dla osób z problemami zdrowotnymi. Rowery elektryczne mogą być także postrzegane jako jeden ze sposobów na uzupełnienie luki w transporcie publicznym i ograniczenie kongestii w centrach miast.

Celem artykułu jest prezentacja elektrycznego roweru i wskazanie jego miejsca w systemie mikromobilności. Omówiono systematykę e-rowerów, scharakteryzowano rynek i przytoczono kilka wybranych przykładów wykorzystania ich w transporcie osób i ładunków. W konkluzji postawiono hipotezę, że więcej e-rowerów na ulicach może prowadzić do mniejszej liczby samochodów w miastach.

W pracy oparto się na publikacjach naukowych jak i informacjach i opracowaniach praktyków z branży. Całość zwieńczono podsumowaniem.

Słowa kluczowe: mikromobilność, system mikromobilności, elektryczny rower

Jerzy Janczewski, Danuta Janczewska

Modele biznesowe współdzielonej mikromobilności

Jerzy Janczewski
e-mail: jerzyjanczewski@poczta.onet.pl

Danuta Janczewska
e-mail: janczewska@republika.pl

 

Modele biznesowe to narzędzia zawierające pewien zestaw elementów i relacji między nimi prezentujące organizację biznesu. Modele w przybliżeniu opisują cechy rzeczywistości, odwzorowują ją i mogą być przedmiotem wielu badań. Stanowią one statyczną formę przedsięwzięcia w przeciwieństwie do strategii, które wyrażają funkcjonowanie przedsiębiorstwa w stosunku do zmieniających się warunków otoczenia.

W miastach, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, zauważa się coraz większe zainteresowanie mikromobilnością co tworzy przestrzeń dla prowadzenia biznesu i rozwoju firm zajmujących się udostępnianiem i upowszechnianiem jej środków transportu.

Celem artykułu jest prezentacja i analiza wybranych modeli biznesowych stosowanych przez firmy z sektora mikromobilności współdzielonej. Zwrócono również uwagę na procesy ewolucji w sektorze mające istotny wpływ na rozwój i zmiany modeli biznesowych. W podsumowaniu wskazano na potrzebę i przydatność systematyzowania i gromadzenia wiedzy na temat modeli biznesowych współdzielonej mikromobilności. Narzędziem badawczym zastosowanym w niniejszym artykule był przegląd literatury naukowej i publikacji branżowych.

Słowa kluczowe: model biznesowy, współdzielona mikromobilność, modele biznesowe mikromobilności

CZĘŚĆ III
RECENZJE. SPRAWOZDANIA Z KONFERENCJI

Jerzy Janczewski

Autorecenzja książki „Mikromobilność w transporcie osób i ładunków”

Jerzy Janczewski
https://orcid.org/0000-0002-6994-2683
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
e-mail: jerzyjanczewski@poczta.onet.pl

 

Table of contents - abstracts - articles: 
Introduction
PART I
ORGANIZATIONS MANAGEMENT
Zenon Ślusarczyk
EU educational programs available to Polish students

Zenon Ślusarczyk
e-mail: zenon_slusarczyk@wp.pl

 

The European Union, recognizing the sovereignty of Member States in the field of school education systems, has developed a number of joint programs aimed at the systematic improvement of people’s knowledge and qualifications. These programs include the leading program called “Lifelong learning” and its manifestation in the form of the Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci and Grundtvig schemes. The aim of this article is to outline youth policy in the EU and to discuss selected educational programs available to Polish students. The summary indicates the need and usefulness of systematizing and gathering knowledge about educational programs. This article reviews relevant scholarly literature and information from websites.

Keywords: EU educational programmes, differences in the level of education, improving students’ professional qualification.

 

Elwira Gross-Gołacka, Anna Bojanowska-Sosnowska
Involvement in work-life balance activities – the perspective of selected organizations operating in Poland

Elwira Gross-Gołacka
e-mail: elwira.gross-golacka@wp.pl

Anna Bojanowska-Sosnowska
e-mail: anna.bojanowska.89@gmail.com

 

Work-life balance can be considered both at the level of the individual (employee) and at the level of organizations, labour groups or even societies. In the most general terms, it occurs when work does not hijack a person’s non-work life, in particular, a person’s leisure time, and vice versa, when non-work life does not happen at the expense of work. It used to be that work-life balance was understood only in terms of time – the number of hours spent at home and at work. In the age of digitization and computerization, work-life balance has taken on a slightly different meaning. Not insignificant for these issues are the changes that have occurred in workplaces and employee-employer relations, caused by the COVID-19 pandemic. The purpose of the article is to present how companies operating in Poland engage in work-life reconciliation activities. The authors want to show that companies that have experience and are active in implementing CSR and diversity management solutions take a wider range of work-life balance policies/programs than the others.

Keywords: work-life balance, Diversity Charter signatories, work-life balance

Jacek Cheda
Innovative processes in a new concept of society organization

Jacek Cheda
e-mail: mentoris@interia.pl

 

This article explores the causes of the innovation process in contemporary society. This is interesting because of the wide range of processes of change that affect all spheres of social life. After getting acquainted with the definitions of innovation – of which there are a huge number – one can formulate a statement that it is a manifestation of the ability to generate and implement innovations. We deal with innovative processes in almost all types of societies, what is more, they are an important factor in their development, not always desirable. To prevent the negative impact of innovation on social life, including political life, one should strive to build an open society. Enterprises, to operate effectively in the realities of a constantly changing economy, need a catalyst, which is innovation. They generate the potential for competitiveness and building an economic advantage.

Speaking of the innovation process, it should be noted that it boils down to the area of economic policy, which is currently an important instrument used in politics. Therefore, it has a significant impact on the social sphere, thus entering the space of social innovation. The reason for and the time of starting the innovation process in society will every time refer to a separate research area and it is not possible to pinpoint them specifically. The components are debatable, heterogeneous, and individually variable.

Keywords: innovations, innovativeness, innovations in the organization of society

Anna Bojanowska-Sosnowska, Beata Groblewska-Bogusz
Systemic solutions to simplify access to the labour market and social assistance for war refugees from Ukraine

Anna Bojanowska-Sosnowska
e-mail: anna.bojanowska.89@gmail.com

Beata Groblewska-Bogusz
e-mail: bbogusz@ahe.lodz.pl

 

Russia’s attack on Ukraine has had many consequences, one of which is the increased migration of Ukrainian citizens to Poland. In response, legislative measures were taken to simplify the procedures of entrance and registration in Poland. The basic document that was created for this purpose is the Act Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (poz. 583 z późn. zm.). This article  analyses the document in the context of simplifying access to the labour market and social care for Ukrainian citizens in context of the conflict.

Keywords: labour market, social care, Ukraine, legislation

Jacek Cheda, Bartosz Rzętkiewicz
Project management as part of the implementation of the European Union’s regional policy: The example of Poland

Jacek Cheda
e-mail: mentoris@interia.pl

Bartosz Rzętkiewicz
e-mail: b.rzetkiewicz@wsbinoz.pl

 

Effective management of projects co-financed by the European Union not only influences the results achieved and the fulfilment of indicators, but also plays a practical role in the implementation of strategic objectives of a given region and the entire Community. The aim of this article is to present the processes taking place in project management under the European Union regional policy. Post-2004 Poland is used as an example. Are the processes effective or not? This dilemma is the basic research question. From the point of view of the European Union’s cohesion policy, the factors of regional development are the most important, which can be understood as individual components of a region that influence changes in its condition, i.e., influence its socio-economic development. The authorities of the region become the fundamental basis that sets out the development policy in their territory, while being fully responsible for it. Ensuring effectiveness was related to being goal-oriented: both in the formal field (programming documents, procedures, institutional control, etc.) and in the layer of the very implementation of projects by applicants. The GDP increase in individual regions and throughout Poland was possible thanks to the high rate of achievement of the objectives set for the given priorities and measures. The analysis performed after the closure of the Human Capital Operational Program confirms the assumption that the management by objectives policy was effective. Without an efficient public sector, it is not possible to implement activities for socio-economic development that would enable competition on a European and global scale. The solution that guarantees such efficiency is management by objectives, which, adopted in the standards of project implementation imposed by the EU, has proven to be effective. This allowed for the greatest development in the history of the country. The conclusions from the long-term analysis of the implementation of aid measures are clear. Regional institutions in Poland effectively manage funds allocated to EU projects, and the applied procedures work correctly.

Keywords: management, EU funds, regional policy, management by objectives

 

Emilia Osmólska, Agnieszka Dudziak
Evaluation of business functioning during the COVID-19 pandemic as viewed by consumers

Emilia Osmólska
e-mail: emilia.osmolska@up.lublin.pl

Agnieszka Dudziak
e-mail: agnieszka.dudziak@up.lublin.pl

 

The proper functioning of a company guarantees its viability and profits. The outbreak of the unexpected COVID-19 pandemic has had a huge impact on companies’ operations. The epidemic situation has caused major obstacles among businesses and consumers in Poland and worldwide. In fact, every industry has been affected in some way by the crisis that has emerged, so the topic is very relevant and affects everyone. The article assesses the performance of businesses during COVID-19 in the opinion of consumers. The theoretical part of the article briefly characterises the activities of companies in during the coronavirus pandemic, focuses on aspects related to the functioning of businesses comparing them with consumers’ expectations of the market and describes the prospect of recovery from the crisis. The research section describes the purpose, method and scope of the study, as well as the development and interpretation of the results.

Keywords: business, pandemic, crisis, consumer opinion, consumer behaviour

Krzysztof Michałek
Communication as a key element of management in an organization

Krzysztof Michałek
e-mail: krzysztof_michalek@interia.pl

 

Employee management styles are constantly evolving. Any company wishing to be competitive in the labour market needs leaders who respond to the needs of modern management. In the past, autocratic rule in a company, in which only the boss had decision-making power, was common. Currently, such a style is in the minority, and has been replaced by a participative style, in which the entire team’s discussions play a key role and decisions are made in this way, and this would not be without development in the aspect of communication. The purpose of this article is to verify the essence of communication in team management and to find ways to improve it in the company. It is important to pay attention to the role of the leader in the operation of the entire company, as this is the person whose job it is to motivate and support employees, while taking care of the results and finances. It is his/her communication that determines whether employees realize their maximum potential.

Keywords: communication management, communication, management, leader, employee

 

Paulina Nowakowska
Software supporting an innovative enterprise

Paulina Nowakowska
e-mail: paulina.nowakowska577@gmail.com

 

Nowadays, many companies rely on computer programs. Software ideal for enterprises should allow, among other things, to store and record large amounts of data, calculate and simulate certain company situations, support production or comprehensive contact with customers. The introduction of computerization to the company makes it innovative and modern on the market. The use of information technology supports the modernization of processes taking place in the company, starting from the basics, which are: management, organization, data protection and recording, to more complex activities related to the industry in which the company operates. This article presents an analysis of modern software and the opportunities they offer for innovative enterprises, as well as a substantive approach to the selection of appropriate programs for a company along with the implementation of computerization.

Keywords: innovation, computer programs, information technology, management technology, implementation, computerization, improvements, software

 

PART 2
LOGISTICS AND TRANSPORT MANAGEMENT
Jerzy Janczewski, Danuta Janczewska
Electric bikes in the micromobility system

Jerzy Janczewski
e-mail: jerzyjanczewski@poczta.onet.pl

Danuta Janczewska
e-mail: janczewska@republika.pl

 

Using e-bicycles to get from one place to another is becoming more and more popular. Moving them does not require much physical effort, so on longer journeys they can be an alternative to conventional bicycles. Electric bikes are used by both companies and individuals. An electric assist bicycle can also be a transportation solution for people with health problems. E-bikes can also be seen as one way to fill the gap in public transport and reduce congestion in city centres.

The aim of this article is to discuss electric bicycles and to indicate their place in the micromobility system. The systematics of e-bikes is discussed, the market is characterized and some selected examples of their use in the transport of people and loads is mentioned. In conclusion, it is hypothesized that more e-bikes on the streets could lead to fewer cars in cities.

The work was based on academic publications as well as information and studies of industry practitioners. The article ends with a summary.

Keywords: micromobility, micromobility system, electric bike

Jerzy Janczewski, Danuta Janczewska
Business models of shared micromobility

Jerzy Janczewski
e-mail: jerzyjanczewski@poczta.onet.pl

Danuta Janczewska
e-mail: janczewska@republika.pl

 

Business models are tools containing a certain set of elements and relations between them, presenting the organization of a business. Models approximately describe the features of reality, reproduce it and can be the subject of many studies. They are a static form of the enterprise, as opposed to strategies that express the functioning of the enterprise in relation to the changing environmental conditions.

In cities, especially among the younger generation, there is a growing interest in micromobility, which creates space for doing business and developing companies that provide and popularize its means of transport.

The aim of the article is to present and analyze selected business models used by companies from the shared micromobility sector. Attention is also paid to the processes of evolution in the sector that have a significant impact on the development and changes of business models. In the summary, the need and usefulness of systematizing and gathering knowledge about business models of shared micromobility are indicated. The article reviews the scholarly literature and industry publications.

Keywords:  business model, shared micromobility, micromobility business models