Numer 2(27)/2018

Spis treści - streszczenie: 

Zenon Ślusarczyk

Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach: teoria i praktyka

Efektywność w dziedzinie zarządzania firmą staje się coraz ważniejszym czynnikiem osiągania i utrzymywania przez nią przewagi konkurencyjnej. Wynika to bezpośrednio ze wzrostu znaczenia wiedzy jako źródła konkurencyjności przedsiębiorstwa. Dynamiczny rozwój problematyki zarządzania kadrami, zasobami ludzkimi czy funkcji personalnej wskazuje, że jest on niezwykle istotny dla funkcjonowania przedsiębiorstw w zmieniających się warunkach. W artykule omówiono zagadnienie zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach w ujęciu teoretycznym i praktycznym. Przytoczono definicje głównych terminów dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi, scharakteryzowano cel i zakres zarządzania tymi zasobami. W konkluzji swojego wywodu autor stwierdził, że właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi stale zachowuje swoją aktualność i rosnący potencjał rozwojowy wynikający głównie z konkurencji i zapotrzebowania przedsiębiorstw na kompetentnych pracowników.

Słowa kluczowe: zasoby ludzkie, zarządzanie zasobami ludzkimi, model zarządzania zasobami ludzkimi

Jarosław Sokołowski

Kapitał intelektualny a innowacyjność przedsiębiorstwa

Kapitał intelektualny stanowi podstawę tzw. niematerialnych aktywów przedsiębiorstwa. Wartość rynkowa firmy jest sumą jej wartości i wartości kapitału intelektualnego. W większości przedsiębiorstw wysokich technologii kapitał intelektualny stanowi 80–90% ich wartości rynkowej. Głównymi komponentami kapitału intelektualnego są: kapitał ludzki, kapitał strukturalny i kapitał relacyjny. Wszystkie one kreują zasoby wiedzy firmy, które są podstawowym czynnikiem jej konkurencyjności na rynkach. Stąd bardzo ważnym obszarem zarządzania organizacją jest zarządzanie wiedzą. W niniejszym artykule analizujemy poszczególne składowe kapitału intelektualnego z punktu widzenia ich znaczenia dla innowacyjności przedsiębiorstwa. Kapitał intelektualny jest źródłem innowacyjności i głównym warunkiem wdrażania innowacji w praktyce produkcji, marketingu, organizacji i innych obszarów funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Istotne z punktu widzenia innowacyjności są też czynniki społeczne i kultura organizacyjna firmy.  

Słowa kluczowe: kapitał intelektualny, kapitał ludzki, wiedza, innowacje

Zenon Ślusarczyk

Charakterystyka zarzadzania kryzysowego w ochronie środowiska naturalnego

Zapobieganie zagrożeniom dla środowiska to problem złożony i wieloaspektowy. Aby zatrzymać proces niszczenia zasobów przyrodniczych, potrzebna jest spójna i długofalowa europejska polityka ochrony środowiska, realizowana konsekwentnie na poziomie państwowym i lokalnym. Najczęściej z zagrożeniami dla środowiska naturalnego stykają się władze samorządu lokalnego. Artykuł ma na celu scharakteryzowanie zarządzania kryzysowego w ochronie środowiska naturalnego, omówienie podstawowych pojęć, rodzajów zagrożeń i rodzajów zarządzania kryzysowego oraz organizacji systemu zarządzania kryzysowego w ochronie środowiska naturalnego w Polsce. W konkluzji autor stwierdził, że zarządzanie kryzysowe to rozeznanie zagrożeń, ich typów oraz planowanie działań w przypadkach ich wystąpienia oraz kontrola ich prawidłowego przebiegu. Ważnym elementem tych działań jest edukacja i informacja o stanie zagrożeń i ochrony środowiska oraz możliwych zagrożeń wynikających głównie z zanieczyszczeń powierza, wód i gleby, powodzi i pożarów.

Słowa kluczowe: środowisko naturalne, ochrona środowiska naturalnego, zagrożenia dla środowiska naturalnego, zarządzanie kryzysowe w ochronie środowiska naturalnego

Łukasz Fidos

Jakość inna niż dobry towar - namysł filozoficzny

Pojęcie jakości w teorii zarządzania kojarzone jest z najczęściej z produktem wprowadzanym przez firmę. Menedżerowie rzadziej myślą o jakości rozumianej szerzej, np. jako obowiązującej w organizacji filozofii działania zgodnego z zasadami etycznymi. Namysł filozoficzny nie jest metodą powszechną w naukach empirycznych czy analizach statystycznych. Stanowi specyficzną metodę w filozofii, w której należy zadawać pytania i szukać odpowiedzi w swoich obserwacjach, wiedzy, własnych analizach, ale przede wszystkim – w pracach innych filozofów. Autor dzieli się swoimi refleksjami inspirowanymi ekspertyzami prawno-finansowymi, dotyczącymi przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentacji księgowej. Uważa, że dokumentacja księgowa jest tekstem ujętym w języku naturalnym, który należy analizować w świetle pragmatyki językowej. Oznacza to, że dokument księgowy może być rozumiany dosłownie lub zgodnie z doświadczeniem życiowym, zawodowym, intuicją odbiorcy.

Słowa kluczowe: blefowanie, implikatura konwersacyjna, kłamstwo, oszustwo, relewancja

Danuta Janczewska, Liudmyla Rybalko

Podobieństwa w zarządzaniu humanistycznym w polskich i ukraińskich przedsiębiorstwach

Współczesny menedżer musi posiadać umiejętności, które umożliwią rozwiązywanie problemów i podejmowanie wyzwań, jakie stawia zarządzanie organizacją, szczególnie w zakresie zarządzania humanistycznego. W każdym systemie organizacyjnym występują indywidualne różnice (zwłaszcza w ujęciu działań globalnych) i tworzenie jednego ogólnego modelu biznesowego w zarządzaniu humanistycznym nie jest możliwe. Zarządzanie wiedzą zapewnia wzrost potencjału konkurencyjnego oraz umożliwia działania innowacyjne przedsiębiorstw. Jednym z podstawowych elementów zarządzania wiedzą jest stworzenie warunków do jej rozprzestrzeniania się i zapewnienie dostępu do wiedzy oraz umożliwienie przepływu wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Cel artykułu stanowi identyfikacja barier w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie oraz identyfikacja znaczenia zarządzania humanistycznego. Przedstawiono wyniki studiów literaturowych oraz badania własne typu case study firm polskich i ukraińskich. W badaniach zastosowano metodę studium przypadku.

Słowa kluczowe: kapitał intelektualny, zarządzanie wiedzą, zarządzanie humanistyczne

Marek Dżaman

Call center w przedsiębiorstwie energetycznym. Funkcjonowanie, problemy, wyzwania. Wybrane aspekty

Zabezpieczając potrzeby klientów, przedsiębiorstwa energetyczne wykorzystują coraz bardziej złożone narzędzia służące poprawie obsługi klientów. W ostatnim czasie call center jest wypierane przez inne, przede wszystkim on-line’owe kanały komunikacji. W dyskusji nad rolą call center w przyszłości należy wziąć pod uwagę aspekty wpływające na zmiany w tym obszarze, takie jak: preferencje klientów firm energetycznych w zakresie sposobu i zasad kontaktu, rozwój i dostęp do rozwiązań teleinformatycznych, zakres i liczba przetwarzanych danych, wiarygodność w zakresie ochrony danych i ich bezpieczeństwa, wymogi regulacyjne i standardy CSR, a także możliwość aplikacyjna dostępnych narzędzi teleinformatycznych oraz koszty ich wdrożenia. Celem artykułu jest przedstawienie wybranych aspektów funkcjonowania telefonicznego call center, a także wskazanie trendów i kluczowych determinantów kształtujących kierunki rozwoju tego kanału kontaktu firm energetycznych z klientami. Artykuł stanowi wprowadzenie do multidyscyplinarnych dyskusji dotyczących przyszłej roli i zadań call center jako jednego z kanałów kontaktu przedsiębiorstw energetycznych z klientem.

Słowa kluczowe: call centre, CRM, obsługa klienta, przedsiębiorstwa energetyczne

Jolanta Skubisz

Profilaktyka a bezpieczeństwo szkolne. Zarys problematyki

Profilaktyka a bezpieczeństwo szkolne. Zarys problematyki. Obecne uznanie koncepcji i przedmiotu profilaktyki bezpieczeństwa szkolnego oraz prewencji szkolnej jest niewątpliwie następstwem modelu paradygmatu zarządzania szkołą, w którym często nie uwzględnia się koncepcji korzystania z wiedzy w tej dziedzinie. Dlatego zaleca się przyjęcie takiej formuły, że bezpieczeństwo w szkole jest koniecznością opartą na wiedzy profilaktycznej jako części sprawdzonych teorii i poglądów, koncepcji i strategii oraz sygnałów ostrzegawczych o aktualnym stanie szkoły. Zatem z punktu widzenia każdej koncepcji systemu bezpieczeństwa szkolnego należy w nich określać realne środki wychowawcze i prawne minimalizowania występujących zagrożeń, trudności także w ochronie egzystencjalnej uczestników środowiska szkolnego, słuszność i trafność przyjmowanych zasad polityki oświatowej i przygotowanie zawodowe kadry nauczycielskiej.

Słowa kluczowe: profilaktyka, zagrożenia, działania profilaktyczne, bezpieczeństwo szkolne

Andrzej Zbonikowski

Ryzyko jako współczesny wymiar decyzji edukacyjno-zawodowych młodzieży

W artykule przedstawiono czynniki ryzyka związane z podejmowaniem decyzji zawodowych przez młodych ludzi. Autor, stawiając hipotezę, że postmodernistyczna rzeczywistość naraża młodych ludzi na decyzje nieadekwatne do ich potrzeb, osobowości, zdolności i predyspozycji, uznał, że należy dowiedzieć się więcej o źródłach ryzyka, a także wskazać kierunki jego minimalizacji. Jako szczególnie zalecane działania minimalizujące ryzyko związane z podejmowaniem decyzji zawodowych przez młodych ludzi autor wymienił rozwój osobistych kompetencji uczniów, poszerzenie ich samoświadomości oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe wspierająe podmiotowość młodych ludzi.

Słowa kluczowe: młodzież, decyzje edukacyjno-zawodowe, doradztwo kariery

Paweł Płuciennik

Metodologia definiowania i planowania inwestycji rzeczowych w przemyśle energetycznym. Wprowadzenie w środowisko planowania ( Część 2)

Artykuł prezentuje metodologię planowania inwestycji rzeczowych w spółce, co ma ułatwić zrozumienie szerszego kontekstu, w którym przebiegają procesy planowania, uzasadnić przyjęte rozwiązania i umożliwić ich ocenę pod kątem dalszego usprawniania. Artykuł obejmuje wiedzę deklaratywną dotyczącą metodologii planowania inwestycji rzeczowych w spółce i stanowi lekturę wstępną do napisania szczegółowej procedury pisemnej, określającej detalicznie przebieg obsługiwanego procesu, sposób postępowania uczestników oraz stosowane dokumenty. Metodologia planowania inwestycji rzeczowych jest ściśle związana ze strategią oraz polityką inwestycyjną spółki i ma charakter normy sterującej sferą operacyjną, do której należy szczegółowa procedura pisemna – narzędzie realizacji polityki spółki – stąd zmiana polityki inwestycyjnej spółki może wymagać zmiany procedury pisemnej planowania inwestycji.

Słowa kluczowe: projekt inwestycyjny, planowanie inwestycji, metodologia planowania inwestycji rzeczowych, modernizacja, środek trwały

Tomasz Zalega

Marki własne i producenckie a zachowania młodych konsumentów na rynku

Początkowo marki własne kojarzono z niską jakością i nieznanym składem. Dzięki innowacjom produktowym coraz trudniej odróżnić produkt marki własnej sieci handlowej od tzw. marki masowej, czyli wytwarzanej dla ogółu populacji i dostępnej dla każdego konsumenta. W tym aspekcie istotne jest dostosowanie produktu do oczekiwań konsumenta. Asortyment produktów oferowanych pod markami własnymi obejmuje produkty codziennego użytku, luksusowe, dietetyczne bądź ekologiczne. Marki własne są jednym z najbardziej charakterystycznych elementów współczesnego handlu. Celem artykułu jest próba uchwycenia zachowań nabywczych polskich młodych konsumentów w stosunku do marek własnych i producenckich. Wyjaśniono pojęcie i istotę marek własnych, kluczowe czynniki wpływające na postawę konsumentów wobec marki oraz zachowania nabywcze wobec marek własnych. Następnie skoncentrowano się na konceptualizacji badań oraz opisie próby badawczej i jej cechach charakterystycznych. W oparciu o badania własne podjęto się próby uchwycenia zachowań nabywczych polskich młodych konsumentów wobec marek własnych.

Słowa kluczowe: marka własna, marka handlowa, młodzi konsumenci, zachowania konsumenckie

Tomasz Łojewski, Maciej Puchała

Wojskowe przewozy materiałów niebezpiecznych na przykładzie Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej

Przewóz materiałów niebezpiecznych w Wojsku Polskim stanowi istotną część transportu w ramach logistyki wojskowej. Artykuł prezentuje podstawowe problemy przewozu towarów niebezpiecznych i różnice w stosunku do logistyki cywilnej. Obejmuje uwarunkowania prawne transportu, jego organizację i bezpieczeństwo. Pokazano specyfikę przewozu systemów uzbrojenia i amunicji unikalna dla Sił Zbrojnych. Omówione zostały procedury zaopatrywania w MPS. Przedstawiono środki transportu WP, jak również możliwości korzystania z outsourcingu w ramach umów międzynarodowych lub bilateralnych, zarówno w transporcie lądowym, jak i w transporcie lotniczym oraz morskim. W studiach przypadków omówione są wypadki w czasie przewozu towarów niebezpiecznych w wojsku.

Słowa kluczowe: materiały niebezpieczne, logistyka wojskowa, organizacja transportu, bezpieczeństwo transportu, wypadki

Jerzy Janczewski

Serwisowanie samochodów w wymiarze elektromobilności

Trend proekologiczny, a także w dalszej perspektywie możliwość zasilania pojazdów „za darmo” poprzez energię słoneczną powinny znacznie przyspieszyć, choćby częściowo, wyeliminowanie z użytkowania tradycyjnego silnika spalinowego. Samochód przez to będzie przyjazny środowisku, mechanicznie mniej skomplikowany, prostszy w budowie i wymagający mniej czynności obsługowo-naprawczych. Celem artykułu jest wskazanie na zmiany w sektorze serwisowania samochodów wynikające z definitywnie zbliżającej się elektromobilności. Realizując ten cel, scharakteryzowano podstawowe terminy związane z pojęciem samochód elektryczny, omówiono rynek pojazdów elektrycznych i konwencjonalnych w Polsce i rynek pojazdów elektrycznych na świecie oraz cechy tych pojazdów wpływające na procesy obsługi i ich naprawy w kontekście samochodów konwencjonalnych. Zwrócono uwagę na uproszczenie i ograniczenie czynności w obsłudze i naprawie samochodów elektrycznych.

Słowa kluczowe: elektromobilność, samochód elektryczny, warsztat samochodowy

Jerzy Janczewski

Zarządzanie procesami biznesowymi w firmie zajmującej się importem używanych samochodów

Polacy chętnie kupują używane samochody, których większość pochodzi z importu. Powszechnie uważa się, że za zachodnią granicą samochody eksploatuje się w korzystniejszych warunkach, co wiąże się z ich mniejszym zużyciem. Procesy związane z zakupem samochodu za granicą i jego importem do Polski są podobne w przypadku indywidualnych i instytucjonalnych importerów. Zawsze pojazd należy wyszukać, sprawdzić jego stan techniczny, wyrejestrować w kraju pochodzenia, przetransportować, wykonać obsługę przedsprzedażową i ponownie zarejestrować w kraju docelowym. Największym mankamentem w handlu używanymi samochodami jest to, że firma oferująca takie samochody dostarcza nową wartość dla klienta, lecz nie pomaga mu w zbyciu dotychczas użytkowanego pojazdu. Artykuł prezentuje najważniejsze działania biznesowe związane ze sprzedażą używanych pojazdów samochodowych. W tym celu omówiono sprzedaż takich samochodów w Polsce, scharakteryzowano łańcuch logistyczny ponownego wprowadzenia ich na rynek oraz przedstawiono wybrane przedsiębiorstwo zajmujące się importem tych samochodów do Polski.

Słowa kluczowe: import samochodów używanych, samochód używany, procesy biznesowe, małe przedsiębiorstwo

Danuta Janczewska

Sprawozdanie z 34. MIĘDZYNARODOWEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ „Problematyka badawcza geografii przemysłu i usług” w Krakowie 3-4 grudnia 2018 roku

Jerzy Lech Czarnota

Sprawozdanie z II Łódzkiego Forum Audytu „Ryzyko w zarządzaniu bezpieczeństwem informacji”
Table of contents - abstracts - articles: 
Zenon Ślusarczyk
Human resources management in enterprises: theory and practice

Efficient company management is becoming an increasingly important factor in achieving and maintaining competitive advantage. Efficiency results directly from the growing importance of knowledge as a source of the company's competitiveness. The dynamic development of human resources and personnel issues is extremely important for the functioning of enterprises in changing conditions. This article discusses the issue of human resources management in enterprises in theoretical and practical terms. The main terms related to human resources management are defined, and the purpose and scope of management of these resources are characterised. The author concludes that proper human resource management is constantly updated and keeps growing its development potential as a result of competition and the needs of enterprises for competent employees.

Keywords: human resources, human resources management, human resources management model

Jarosław Sokołowski
Intellectual capital and innovations in enterprises

Intellectual capital is a non-material asset of enterprises. The total market value of a company is a sum of material assets, book value and intellectual capital. In most technological companies intellectual capital determines 80-90 per cent of its market value. The main components of intellectual capital are: human capital, structural / organisational capital, relational capital. All of them create knowledge resources which are basic factors for the competitiveness of an enterprise. Good knowledge management is important in all companies. In this article we analyse the elements of intellectual capital in the context of innovation in companies. Intellectual capital is the root of innovation in an enterprise and is important in production, marketing, organisation and other areas of activity of enterprises. Social and culture factors in companies are important for innovation.

Keywords: intellectual capital, human capital, knowledge, innovations

Zenon Ślusarczyk
Characteristics of crisis management in the protection of the natural environment

Prevention of threats to the environment is a complex and multifaceted problem. To stop the process of destroying natural resources, a coherent and long-term European environmental policy is needed, implemented consistently at the state and local level. Most often, local self-government authorities face threats to the natural environment. The article aims to characterise crisis management in environmental protection, discuss basic concepts, types of threats and types of crisis management, as well as organisation of a crisis management system in environmental protection in Poland. In conclusion, the author states that crisis management is a recognition of threats, their types, and planning of action in cases of their occurrence and control of their proper course. An important element of these activities is education and information on the state of threats and environmental protection as well as possible threats resulting mainly from pollution of air, water and soil, floods and fires.

Keywords: natural environment, protection of the natural environment, threats to the natural environment, crisis management in the protection of the natural environment

Łukasz Fidos
Quality other than good merchandise - philosophical reflection

The concept of quality in management theory is associated most often with a product introduced by the company. Managers rarely think about quality understood in a broader sense, for example as an ethical philosophy of acting in an organisation’s philosophy. A philosophical reflection is not a universal method in empirical sciences or statistical analyses. It is a specific method in philosophy in which one should ask questions and seek answers in observations, knowledge, one’s own analyses, but above all, in the works of other philosophers. The author shares his reflections inspired by legal and financial expertise regarding crimes against the credibility of accounting documentation. He believes that accounting documentation is a text in natural language, which should be analysed in the light of language pragmatics. This means that an accounting document can be understood literally or according to life experience, professional experience, intuition of the recipient.

Keywords: bluffing, conversational implicature, lying, deception, relevance

Danuta Janczewska, Liudmyla Rybalko
Similarities between human resource management in Polish and Ukrainian enterprises

A modern manager must possess multiple skills, which can allow him/her to solve problems and challenges occurring in the management of an organisation, especially in regards to human resource management. There are individual differences in every organisational system (particularly with regards to global activities), and it is impossible to create a single general business model of human resource management. Knowledge management increases the competitiveness potential and the innovative activity of enterprises. A fundamental part of knowledge management is to spread knowledge and make it accessible and useable within or between chosen organisations. The main focus of this article is on recognising barriers to knowledge management in enterprises, and on identifying the significance of human resource management. The results of literature-based research and of the author’s own case studies of several Polish and Ukrainian enterprises are presented.

Keywords: intellectual capital, knowledge management, human resource management

Marek Dżaman
The call centre in an energy company. Functioning, problems, challenges. Selected aspects

To satisfy the needs of customers, energy companies use increasingly complex tools to improve customer service. Recently call centres have been replaced by other, mainly on-line, communication channels. In the discussion on the role of the call centre in the future, various issues should be taken into account. These include energy company customers’ preferences in terms of manner and rules of contact, access to telecommunication tools, scope and scale of data processed, reliability of data protection and data security, regulatory requirements and CSR standards, as well as the applicability of available telecommunication tools and the costs of their implementation. The article presents selected aspects of a call centre's operation and indicates trends and key determinants which will affect call centres in energy companies. The article is an introduction to a multidisciplinary discussion on the future role and tasks of the call centre as one way in which energy companies communicate with clients.

Keywords: call centre, CRM, customer service, energy companies

Jolanta Skubisz
Prevention and school safety. Outline of problematics

The current recognition of the concept and subject of crime and substance abuse prevention in schools is undoubtedly a consequence of the school management paradigm, in which the concept of using knowledge in this field is often not taken into account. Therefore, it is recommended to adopt such a formula that safety at school is a necessity based on prophylactic knowledge as part of proven theories and views, concepts and strategies and warning signals about the current state of the school. Therefore, from the point of view of each concept of the school security system, one should define real educational and legal measures to minimise the occurring threats, difficulties in existential protection of participants in the school environment, the correctness of adopted educational policy principles and professional preparation of teaching staff.

Keywords: prophylaxis, threats, preventive actions, school safety

Andrzej Zbonikowski
Risk as a modern dimension of career decision-making by youth

This article presents risk factors associated with young people’s career decision-making. The author suggests that postmodern reality forces young people to make decisions that don’t reflect their needs, personality, abilities and predisposition. Therefore, it is important to learn more about the sources of risk, as well as ways to mitigate risk. The article recommends that students’ personal competences should be developed in order to broaden their self-awareness. Educational and vocational counselling that support young people are also called for.

Keywords: youth, career decision-making, career counselling

Paweł Płuciennik
Methodology for defining and planning property investments in the energy industry. Introduction to the planning community. Part 2

The article presents a method for planning material investment in a company in order to facilitate understanding of the broader context in which planning processes take place and to enable evaluation of the adopted policy. The article refers to declarative knowledge about the method that a company employs to plan material investment. The article constitutes a basic introduction to writing a detailed written procedure that defines the process to be adopted, the conduct of participants and the documents used. The method that a company uses to plan its material investment is closely linked to its strategy and investment policy and is a standard that controls its operational sphere. A detailed written procedure-policy is a tool for a company to implement its policy. A change in a company’s investment policy may require a change in the written planning procedure.

Keywords: investment project, investment planning, property, plant and equipment investment planning methodology, modernisation, fixed asset

Tomasz Zalega
Private labels and the purchasing behaviour of young Polish consumers in the market

Initially, private labels were associated with low quality and unknown composition. Due to product innovations, it is increasingly difficult to distinguish a private label of a retail chain from a so-called mass brand produced for the general population and available to every consumer. It is important to adapt the product to consumers’ expectations. The range of private label products includes products for everyday use, luxury items, diet or organic products. It should also be highlighted that private labels are an important part of trade today. The article attempts to provide some insight into the purchasing behaviour of young Polish consumers towards private labels and manufacturer brands. The first part synthetically explains the concept and essence of the private label, key factors influencing consumers’ attitudes towards brands and purchasing behaviour towards private labels. The next section focuses on the conceptualisation of the research and describes the research sample and its characteristics. Based on the conducted research, the final part of the article attempts to identify the purchasing behaviours of young Polish consumers towards private labels.

Keywords: private label, manufacturer brand, young consumers, consumer behaviour

Tomasz Łojewski, Maciej Puchała
Military transport of hazardous materials: The example of the Armed Forces of the Republic of Poland

The transporting of hazardous materials in the Polish Armed Forces is an integral part of military logistics. The article discusses the basic problems of transporting hazardous materials and the differences between military and civilian logistics. The legal conditions of transport, the organisation and safety of transportation are considered. The specification for weapon systems and ammunition transport, unique to the Armed Forces, is discussed. The procedures for POL (propellants and lubricants) supply are described. The article presents military means of transport, as well as possibilities of outsourcing in multinational or bilateral frameworks, both in land transport and air or sea transport. The article refers to accidents that have occurred during military transportation of hazardous materials.

Keywords: hazardous materials, military logistics, organisation of transport, transport safety, accidents

Jerzy Janczewski
Car service in the dimension of electromobility

The pro-ecological trend and the future possibility of fuelling vehicles "for free" with solar energy should significantly reduce the demand for the traditional internal combustion engine. The car will be environmentally friendly, mechanically less complicated, simpler to build and requiring less maintenance and repair. The aim of the article is to point to changes in the car service sector resulting from the approaching electromobility. The basic terms related to the concept of the electric car are discussed. The market of electric and conventional vehicles in Poland and the electric vehicles market in the world are considered. The service process and repair of electric vehicles in the context of conventional cars are explored. The article draws attention to the simplification and limitation of operations in the service and repair of electric cars.

Keywords: electromobility, electric vehicle, car service

Jerzy Janczewski
Business process management in a company dealing in the import of used cars

Poles are eager to buy used cars, most of which are imported. It is generally believed that cars are used in more favourable conditions beyond the western border. The processes related to the purchase of a car abroad and its import into Poland are similar for both individual and institutional importers. One should always seek out a vehicle, check its technical condition, deregister it in the country of origin, transport it, perform pre-sales service and re-register it in the destination country. The biggest drawback in the used car trade is that the company offering such cars provides a new value for the customer but does not help him or her sell the used vehicle that he or she has used to date. The article presents the most important business activities related to the sale of used motor vehicles. To this end, the sale of such cars in Poland is discussed, the logistics chain is characterised and the introduction of used vehicles to the market is presented. A selected company importing these cars into Poland is analysed.

Keywords: import of used cars, used car, business processes, small enterprise

Danuta Janczewska
Report from the 34th International Scientific Conference “Research Issues in Geography of Industry and Services” in Krakow, 3-4 December 2018
Jerzy Lech Czarnota
Report from the 2nd Łódź Audit Forum “Risk in managing information security”