Numer 1(1)/2005

Spis treści: 


"Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie" Nr 1(1)/2005

Spis treści

Stanisława Wilmańska-Sosnowska

Wstęp

Stanisława Wilmańska-Sosnowska

Lojalność konsumencka - wyznacznik konkurencyjności współczesnego przedsiębiorstwa

Janusz Zrobek

Internetowe narzędzia badań marketingowych

IzabelaWitczak

Konsument we współczesnym otoczeniu rynkowym

Kinga Stopczyńska

Komunikacja marketingowa w dobie globalizacji

Magdalena Kalińska Kula

Rola marketingu skierowanego do kobiet w budowaniu przewagi konkurencyjnej firmy

Jakub Twardowski

Nowoczesne źródła finansowania małych firm w Polsce

Edward Stawasz, Renata Lisowska, Katarzyna Szymańska

Perspektywy rozwoju innowacyjności i przedsiębiorczości na terenach słabo zurbanizowanych województwa łódzkiego

Julia Patorska

Wpływ autostrady A2 na możliwości rozwoju aglomeracji łódzkiej

Tomasz Zalega

Polski rynek pracy na tle Unii Europejskiej

Ewa Miłkowska

Podstawy ogłoszenia upadłości a sytuacja majątkowa i finansowa upadających przedsiębiorstw

Piotr Oleksiak

Systemy wynagradzania w zakładowych układach zbiorowych pracy w sektorze przedsiębiorstw - wyniki badań

Joanna Mesjasz

Cienie sukcesu zawodowego menedżerów z Polski i Czech

Renata Lisowska, Jarosław Ropęga

Znaczenie szkoleń z zakresu uruchomienia działalności gospodarczej w procesie aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych

Jarosław A. Kowalski

Konkurencyjność a wzrost i rozwój gospodarczy oraz dobrobyt

Dorota Kałuża, Joanna Damińska

Zastosowanie metod pośrednich do "zmierzenia" rozmiarów nielegalnego zatrudnienia w Polsce

Edward Stawasz

Bogusław Plawgo

Zachowanie małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji

Streszczenie: 

Streszczenia

Stanisława Wilmańska-Sosnowska

Lojalność konsumencka - wyznacznik konkurencyjności współczesnego przedsiębiorstwa

Artykuł prezentuje lojalność konsumencką jako wyznacznik zdolności konkurencyjnych współczesnego przedsiębiorstwa. Rozważania ujęto w trzech częściach. W pierwszej skupiono się na zagadnieniu satysfakcji, jako koniecznym warunku tworzenia lojalności. W części drugiej wyeksponowano znaczenie relacji z klientem w budowaniu pozycji konkurencyjnej firmy. W końcowej części rozważań omówiono istotę i rodzaje lojalności oraz sposoby jej kształtowania.

Janusz Zrobek

Internetowe narzędzia badań marketingowych

Techniki internetowe stanowią współcześnie główną siłę rozwoju metod i instrumentów badań marketingowych. Podstawowy ich walor wynika z możliwości pozyskiwania większej ilości informacji, a zarazem większej różnorodności źródeł, z których pochodzą, z uwzględnieniem kontaktów indywidualnych. W procesie zbierania informacji mogą być one wykorzystane na wiele sposobów. Internetowe techniki badań marketingowych nie uzyskały jeszcze ugruntowanej pozycji, ale osiągane już obecnie rezultaty wskazują na ich znaczącą przydatność badawczą.

Izabela Witczak

Konsument we współczesnym otoczeniu rynkowym

Kinga Stopczyńska

Komunikacja marketingowa w dobie globalizacji

Wykorzystanie komunikacji marketingowej na rynkach zdeterminowanych procesami globalizacyjnymi stało się niemal obowiązkiem każdej z firm. Z drugiej strony procesy te powodują ciągłą ewolucję działań promocyjnych. Organizacja, chcąc budować silną pozycję konkurencyjną niemal zobowiązana jest do nawiązywania trwałych kontaktów ze swoim klientem. Firmy prześcigają się w znajdowaniu coraz to nowszych rozwiązań, które mają optymalizować efektywność i skuteczność, a co za tym idzie zagwarantować im sukces. Wyznacznikiem tego sukcesu mają być pozytywne relacje firma - klient, czyli stworzenie takiego grona klientów, którzy będą oddani naszej firmie, co z kolei będzie przekładało się na ich zachowanie rynkowe

Magdalena Kalińska Kula

Rola marketingu skierowanego do kobiet w budowaniu przewagi konkurencyjnej firmy

W artykule podjęto próbę scharakteryzowania nowego otoczenia przedsiębiorstw, jakim jest rynek zdominowany przez kobiety. Celem zawartych powyżej rozważań było przedstawienie możliwości budowania przewagi konkurencyjnej poprzez wykorzystanie szans i możliwości wynikających z dynamicznego rozwoju segmentu kobiet wykształconych, dbających o karierę zawodową i z powodzeniem łączących życie prywatne z zawodowym. Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jakie działania marketingowe powinny podjąć firmy z myślą o kobietach, w jaki sposób oferować produkty i usługi uwzględniając kobiecą naturę i umysłowość.

Jakub Twardowski

Nowoczesne źródła finansowania małych firm w Polsce

Rozważania przedstawione w artykule poświęcono przedstawieniu istniejących możliwości w finansowaniu działalności małych przedsiębiorstw przy wykorzystaniu nowoczesnych metod oraz źródeł pozyskiwania kapitału, a także pokazanie obecnego stanu wykorzystywania ich przez małe przedsiębiorstwa. Treść artykułu jest podzielona na dwie części. W pierwszej omówiono źródła finansowania małych przedsiębiorstw oraz bariery uniemożliwiające ich wykorzystywanie. W drugiej części skoncentrowano się na nowoczesnych metodach finansowania działalności małych przedsiębiorstw oraz na przedstawieniu obecnej sytuacji w Polsce.

Edward Stawasz, Renata Lisowska, Katarzyna Szymańska

Perspektywy rozwoju innowacyjności i przedsiębiorczości na terenach słabo zurbanizowanych województwa łódzkiego

MSP charakteryzują się dużym zróżnicowaniem regionalnym. Na rozwój tych przedsiębiorstw korzystnie wpływa bliskość odpowiednich rynków zbytu, dobrze rozwinięta infrastruktura techniczna i społeczna oraz dostęp do wyspecjalizowanych usług i środków finansowych. Dlatego też bardzo słabo rozwijają się w regionach słabo zurbanizowanych, będących równocześnie terenami słabiej rozwiniętymi gospodarczo, o słabszej infrastrukturze gospodarczo-technicznej i biznesowej oraz badawczo-doradczej. Rzutuje to negatywnie m.in. na ich poziom innowacyjności i zdolność do wprowadzania innowacji, tym bardziej, że dotyczy to firm o mniejszej przeciętnej wielkości, działających głównie w tradycyjnych dziedzinach i na lokalnych rynkach w porównaniu z firmami z dużych aglomeracji.


Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań dotyczących perspektyw rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności przedsiębiorstw zlokalizowanych na obszarach słabo zurbanizowanych w województwie łódzkim oraz analiza powiązań przedsiębiorstw z otoczeniem.

Julia Patorska

Wpływ autostrady A2 na możliwości rozwoju aglomeracji łódzkiej

Ścisłe powiązanie rozwoju gospodarczego z rozwojem infrastruktury transportowej powoduje, iż polityka transportowa wymaga szczególnej uwagi przy opracowywaniu długofalowych strategii rozwoju gospodarczego. Tym samym jest ona instrumentem realizacji celów takich jak ustanowienie wspólnego rynku i stopniowe zbliżanie polityk gospodarczych Państw Członkowskich EWG.

Trasa autostrady A2 położona jest w II paneuropejskim korytarzu transportowym, (Berlin - Warszawa -Mińsk - Moskwa - Niżny Nowogród). Trasowanie A2 w pobliżu Łodzi stwarza dogodne połączenie aglomeracji nie tylko z obszarami metropolitalnymi Warszawy i Poznania, ale także umożliwia szybszy i bezpieczniejszy przejazd do zachodniej i wschodniej granicy Polski. Plan budowy łódzkiego węzła komunikacyjnego łączącego autostrady A1 i A2 w bezpośrednim położeniu aglomeracji łódzkiej wpływa na atrakcyjność województwa dla potencjalnych inwestorów.

Łódź będąc ośrodkiem zarówno przemysłowym, handlowo-usługowym, kulturalnym, naukowym jak i turystycznym potrzebuje dogodnej sieci transportowej. Autostrada A2, której trasa przechodzi przez województwo łódzkie, ma niewymierną wartość dla tego regionu.

Tomasz Zalega

Polski rynek pracy na tle Unii Europejskiej

Celem artykułu jest przedstawienie ogólnego obrazu przemian na polskim rynku pracy w okresie przed- i poakcesyjnym oraz próba odpowiedzi na pytania, czy i na ile nastąpiło przybliżenie polskiego rynku pracy do unijnego, a także jakie jest miejsce Polski, ze względu na rynek pracy. Realizacja tych celów opiera się na porównaniach, które obejmują poziom oraz strukturę zatrudnienia i bezrobocia, a także elastyczność rynku pracy. Obraz zatrudnienia i bezrobocia został nakreślony przy użyciu charakterystyk ich poziomu oraz struktury. Te charakterystyki bowiem umożliwiają porównania Polski z UE. Siłą napędową nowej gospodarki stanowią pracownicy wiedzy, rozwój wysokich technologii, a w szczególności technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych. Z tego też względu sporo uwagi poświęcono pracownikom zatrudnionym w sektorach nowoczesności, czyli high-tech, high-education (bazujących na pracownikach o wysokim wykształceniu) oraz knowledge intensive sectors, czyli sektory o wysokiej chłonności wiedzy (naukochłonne). W odniesieniu do Polski wykorzystane są dane BAEL, gromadzone według metodologii zharmonizowanej ze stosowaną w UE, a także - zarówno w odniesieniu do Polski jak i UE - analizy Komisji Europejskiej, OECD, Banku Światowego, a pomocniczo także wyniki niektórych badań różnych ośrodków krajowych i zagranicznych.

Ewa Miłkowska

Podstawy ogłoszenia upadłości a sytuacja majątkowa i finansowa upadających przedsiębiorstw

W ramach szerszego badania efektywności procedur upadłościowych przeanalizowano 15 przedsiębiorstw pod kątem sytuacji majątkowej i finansowej oraz stopnia zaspokojenia roszczeń wierzycieli z majątku upadających podmiotów. Z pracy wynika nikły poziom zaspokojenia roszczeń wierzycieli upadających przedsiębiorstw, szczególnie w zakresie wierzytelności kontrahenckich, ulokowanych w odległych kategoriach. Wyjątek stanowią przypadki ogłaszania upadłości w sytuacji trudności przedsiębiorcy ze spłatą zobowiązań, potwierdzonych krytycznym poziomem wskaźników płynności, jeszcze przed wystąpieniem nadwyżki zobowiązań ponad jego majątek.

Piotr Oleksiak

Systemy wynagradzania w zakładowych układach zbiorowych pracy w sektorze przedsiębiorstw - wyniki badań

Artykuł przestawia rezultaty badań na temat kształtu systemów wynagradzania w układach zbiorowych pracy w sektorze przedsiębiorstw w kontekście zmian zachodzących w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym przedsiębiorstwa. Wyniki badań wskazują, iż w zdecydowanej większości polskich przedsiębiorstw posiadających zakładowe uzp, dominują tradycyjne i uproszczone systemy wynagradzania, które nie są dostosowane do współczesnych wyzwań stojących przed tymi podmiotami. Jeżeli firmy te chcą nadal egzystować na rynku, przyciągnąć i utrzymać dobrych pracowników, muszą zacząć wdrażać odpowiednie zmiany w systemach wynagradzania. Zmiany , które przyczynią się do powstania systemów wynagradzania elastycznych, motywacyjnych i wspierających strategię rozwojową przedsiębiorstwa [także personalną].

Joanna Mesjasz

Cienie sukcesu zawodowego menedżerów z Polski i Czech

Czasy, w których przyszło obecnie żyć i odnosić sukcesy nazywane ponowoczesnością, czy wiekiem paradoksu to czasy, które uformowały specyficzną postawę aksjologiczną. Ludzie dążą do sukcesu, utożsamiając go nie tylko z korzyściami materialnymi ale również z pozycją społeczną. Kto jest wyżej ten więcej może i więcej znaczy. Sukces nie jest jednak ciągłym doświadczeniem człowieka, co więcej nie ma tylko wymiaru korzyści ale również kosztów, jakie za jego osiągnięcie trzeba zapłacić. Na poziom natężenia kosztów mogą wpływać zarówno czynniki osobiste jak i społeczne. Transformacja gospodarcza i systemowa, która dokonuje się w nowych krajach członkowskich jakich są Czechy i Polska, generuje bardziej kosztorodne środowisko życia i pracy. W takich warunkach menedżerowie doświadczają kosztów w sferze własnego rozwoju, relacji społecznych i zdrowia. Poziom doświadczanych kosztów ma związek z deklarowanymi wartościami. Wartości materialne i prestiż zwiększają koszty zaś wartości takie jak np. moralne, humanistyczne, społeczne czy estetyczne wyraźnie je łagodzą. Ma to szczególne znaczenie dla praktyki zarządzania i kształcenia przyszłych menedżerów, gdyż koszty przyczyniają się do zubożenia życiowego bogactwa, dysfunkcji a nawet patologii.

Renata Lisowska, Jarosław Ropęga

Znaczenie szkoleń z zakresu uruchomienia działalności gospodarczej w procesie aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych

W wielu inicjatywach i działaniach Unii Europejskiej podkreśla się znaczenie
stwarzania coraz lepszych warunków dla funkcjonowania firm sektora MSP zarówno na terenie danego kraju jak i pozostałych krajów członkowskich. Jednym z etapów niezbędnych do stworzenia własnego biznesu jest proces rejestracji firmy. Jego złożoność i wielowymiarowość są na tyle istotne dla realizacji głównych koncepcji rozwoju zintegrowanego rynku Unii Europejskiej, że zaczyna się on
znajdywać w obszarze zainteresowania tematyki projektów międzynarodowych, współfinansowanych ze środków publicznych. Analizie wybranych narzędzi z tego obszaru poświęcony jest prezentowany artykuł.

Jarosław A. Kowalski

Konkurencyjność a wzrost i rozwój gospodarczy oraz dobrobyt

Konkurencyjność jest stosunkowo nowym pojęciem w naukach ekonomicznych i zarządzania, jednak realia światowej gospodarki, w której współcześnie istotną rolę odgrywa proces postępującej globalizacji powodują, że zainteresowanie konkurencyjnością stale i dynamicznie rośnie. Konkurencyjność może odnosić się zarówno do poziomu gospodarki, regionu jak i przedsiębiorstwa. Poszczególne kraje rywalizują ze sobą na rynkach międzynarodowych o kapitał, nowe technologie, zasoby, które umożliwiają uruchamianie produkcji, tworzenie miejsc pracy, uzyskiwanie dochodów z pracy dla pracowników najemnych a zysku dla przedsiębiorców, bogacenie się społeczeństwa i dostępność dla niego większej ilości dóbr i usług. Ten kraj, który osiągnie wyższy poziom konkurencyjności zdobędzie przewagę konkurencyjną i będzie więcej eksportował, pozyskiwał więcej kapitału na rozwój w postaci bezpośrednich inwestycji zagranicznych, przyciągał więcej zagranicznych turystów gotowych płacić za usługi turystyczne oraz szybciej rozwijał potencjał własnej gospodarki. Praca porusza problematykę zależności między konkurencyjnością a dobrobytem, odnosząc się do teorii wzrostu gospodarczego, a także próbuje określić determinanty konkurencyjności gospodarki. Według autora do najważniejszych czynników kształtujących konkurencyjność współczesnej gospodarki należy zaliczyć takie czynniki agregatowe jak: poziom rozwoju infrastruktury, jakość edukacji i poziom wykształcenia społeczeństwa, poziom rozwoju i dynamikę przedsiębiorczości, zaawansowanie techniczne i technologiczne przemysłu, a także wizerunek kraju, gospodarki, produktów i usług w odbiorze konsumentów, inwestorów i władz innych krajów, politykę makroekonomiczną rządu kształtującą takie parametry jak stopy podatkowe, stopy procentowe, przepisy prawa dotyczące działalności gospodarczej, zapewniające swobodę konkurencji i przepisy prawa pracy i wiele innych oraz koszty inwestycji, prowadzenia i rozwoju biznesu w tym kraju w porównaniu z tymi kosztami w innych krajach.

Dorota Kałuża, Joanna Damińska

Zastosowanie metod pośrednich do "zmierzenia" rozmiarów nielegalnego zatrudnienia w Polsce

Wiele obszarów gospodarki równoległej nie podlega rejestracji statystycznej, dlatego też jawi nam się zniekształcony i niepełny obraz zachodzących procesów gospodarczych co prowadzi do niedoszacowania pewnych kategorii ekonomicznych takich jak: dochód narodowy, dochody ludności oraz konsumpcji.

W artykule została podjęta próba ujęcia w aspekcie ilościowym sektora gospodarki ukrytej - pracy nierejestrowanej. Przedstawiona analiza zjawiska nielegalnego zatrudnienia oparta jest na modelowaniu ekonometrycznym ze zmienną ukrytą. Dane statystyczne zmiennych użytych do konstrukcji modelu, zaczerpnięte zostały z publikacji GUS i obejmują one okres od stycznia 2000r. do marca 2003r. Do analizy zjawiska zastosowane zostały dwie metody pośrednie tj. metoda miękkiego modelowania oraz metoda miękkich wag.

Abstracts: 

Abstracts

Stanisława Wilmańska-Sosnowska

Loyalty as an indicator of contemporary company competitiveness

The paper is focused on consumer loyalty as an indicator of contemporary company competitiveness. The considerations are presented in three parts. The first one focuses on satisfaction as a necessary condition to create loyalty. The second one focuses on the significance of a relation with a customer in establishing a competitive position of a company. The last one is focused on the meaning, types of loyalty and the ways of building it.

Janusz Zrobek

Internet instruments of the marketing research

Nowadays Internet instruments have become the main power of development of the marketing research . With their help it is possible to gain a lot of information from diversified sources which is an important advantage . Information collected during such research may be used in a variety of ways. Although the position of marketing research through Internet isn't strong enough , the results received from such research are very useful.

Izabela Witczak

Consumer in current market environment

This paper presents the behaviour of current customers in Poland.

In the first part it is focused on classification of customers.

The second part presents the factors which influenced the behaviour of current customers.

In the next part customers' choices concerning places of purchasing are presented.

The last part concerns advertising and its role in creating customer's attitudes.

Kinga Stopczyńska

Marketing communication in times of globalization.

"The Era of Globalization" is fast becoming the preferred term for describing the current times. While some people think of globalization as primarily a synonym for global business, it is much more than that. Goods and services produced in one part of the world are increasingly available in all parts of the world. International travel is more frequent. International communication is commonplace. This phenomenon has been titled "globalization." The new market's conditions influence the communication system of the company in many ways. The most important is the evolution of the communication to the integrated system of communication that allows the company to build strong positive relations with the customers.

Magdalena Kalińska Kula

The role of the marketing aimed at women in achieving competitive advantage.

The article presents a new market environment, which is the marketplace dominated by well - educated and hard working women. These new conditions offer various opportunities for the company. The aim of this article was to analyse, what marketing activity should be conducted, to enable the companies to compete successfully. How to offer products and how to meet expectations of women as a client.

Jakub Twardowski

Modern sources of financing small enterprises in Poland.

The issues presented in this paper deal with the existing ways of financing the activities of small enterprises with the use of modern methods and ways of gaining the capital. The paper also shows how small enterprises take advantage of the present ways of financing. The paper consists of two parts. The first one discusses the sources of financing small enterprises and the barriers which make it impossible to use them. The second part concentrates on modern methods of financing small enterprises and presents current situation in Poland.

Edward Stawasz, Renata Lisowska, Katarzyna Szymańska

Prospects for development of innovation and the entrepreneurial spirit in the poorly urbanized areas of the Lodz voivodship.

Great regional differentiation is characteristic of SMEs. Vicinity of appropriate markets, well developed technical and social infrastructure and access to specialized services and financial means are all factors which favourably influence the development of small and medium enterprises. This is why they develop rather poorly in the poorly urbanized regions which are also underdeveloped in economic respects and have insufficient economic, technical, research, business and consultancy infrastructure. Such situation has a negative impact on their innovative quality and their capacity for introducing innovations. The problem especially concerns firms of smaller average size, as compared to firms from large urbanized areas, functioning mainly in the traditional areas on local markets.


The aim of this article is to present results of research into prospects for development of firms' entrepreneurial and innovative spirit in the poorly urbanized areas of the Lodz voivodship as well as an analysis of their relationship and connection with the surrounding environment.

Julia Patorska

A2 motorway impact on development capability of Lodz agglomeration.

Transport policy requires a particular note at the time of elaborating long-range strategy of economic development. This is due to the fact of existing strict coherence between economic development and evolution of transport infrastructure. The policy becomes an instrument of achieving the target of establishing the common market and gradual approximating of economic policy of EEC member states.


The route of A2 motorway is included into II Pan-European transport corridor (Berlin-Warsaw-Minsk-Moscow-Niżny Nowogród). Marking out the route in the vicinity of Lodz offers a convenient connection with metropolitan areas of Warsaw and Poznań and enables fastest and safest drive to western and eastern Polish borders. The plan of construction of A1 and A2 motorway junction in close location to the Lodz agglomeration makes the province more attractive to potential investors.

Tomasz Zalega

The Polish Labour Market Compared with the European Union.

The article aims to present an outline of changes taking place in the Polish labour market in the pre- and post-accession periods. It also attempts to answer the questions, whether the Polish labour market has come closer to the EU labour market, and if the answer is yes, how much the distance has been shortened, and what is Poland's position regarding her labour market. The research uses comparisons of the levels and structure of employment and unemployment, as well as labour market flexibility. Characteristics of employment and unemployment enable comparisons with the EU. The engine driving new economy is knowledge workers, expansion of high technologies and particularly ICT solutions. For that reason, a good deal of attention is paid to workers employed in modern sectors, i.e. high-tech, high-education (based on highly educated workers) and knowledge intensive sectors (i.e. science-intensive). To characterise Poland, the Labour Force Survey (BAEL) data gathered according to a methodology harmonised with EU solutions is used, and analyses made by the European Commission, OECD, the World Bank, as well as results of selected surveys conducted by domestic and foreign institutions are applied to both Poland and the EU.

Ewa Miłkowska

Basis for declaration of insolvency and material and financial status of bankrupting companies.

15 companies were analysed from the point of view of their material and financial status and the level of satisfaction of creditors' claims from their property within the broader framework of studying effectiveness of bankruptcy procedures. The study shows low level of satisfaction of creditors' claims, especially in respect to contractors' receivables located within distant categories. Cases of declarations of insolvency when an entrepreneur has difficulties with repayment of his obligations, confirmed with critical level of solvency indexes, prior the excess of obligations over assets is the only exception.

Piotr Oleksiak

Pay systems under company collective labour agreementsin the enterprise sector in Poland.

The paper presents results of research in the forms of pay systems operated under collective labour schemes in the sector of enterprises. The research considers the context of changes taking place in the internal and external environment of enterprises. The research outcomes indicate that in a definite majority of Polish enterprises with company CLS prevail traditional and simplified pay systems, unsuited to modern challenges that the enterprises face. If organizations mean to continue their operations, to attract and retain good workers, they have to initiate adequate adjustments to their pay systems. Such adjustments should contribute to the emergence of flexible pay systems, motivating and supporting company growth strategy [addressing also the personnel].

Joanna Mesjasz

Downsides of professional success of Polish and Czech managers.

Nowadays, we live and succeed in times called postmodernism or the paradox age and these times have formed a particular axiological approach. People are dead set on achieving a success which is identified not only with material benefits but social status as well. People who are higher in the hierarchy can achieve more and also others value them more. However, success is not a man's constant experience and does not only consist of benefits but also costs borne for its achievement. The level of the above costs is influenced by personal and social factors. Economic and system transformation taking place in the new EU Member States - Poland and the Czech Republic - has created a more cost-generating life and work environment. In such conditions, mangers experience costs in the sphere of their own development, social relations and health. The level of costs borne is connected with values declared. Material values and prestige increase the costs but, for example, moral, humanist, social or aesthetic values clearly decrease them. This is especially important for the practice of managing and training future managers because the costs contribute to impoverishing the richness of life, dysfunction or even pathology.

Renata Lisowska, Jarosław Ropęga

The importance of trainings in starting business activity for the process of mobilization of the unemployed in the labour market.

Many EU initiatives and actions emphasize the significance of creating better and better conditions for the functioning of SMEs in their own as well as in other membership countries. One of the essential stages in the process of setting up one's own business is the process of registration. Its complexity and multidimensional quality are so vital for the realization of the main concepts of the integrated EU market development that international projects co-financed from public resources more and more often focus on this problem. This article aims to present a selection of tools used in the respective area.

Jarosław A. Kowalski

Competitiveness and economic growth (and development) and prosperity.

The changes of world economy, especially globalization and regional integration, extort new approach in the science of economic and management. In connection with them the world competition is constantly growing. The term of competitiveness has come into fashion in the scientific literature and become very important. The paper touches upon a question of the dependence between the competitiveness of national economy and the prosperity, applying to the theories of the economic growth. The author thinks the most important conditions of competitiveness of contemporary national economy are: the level of infrastructures, education, technology, enterprising and image, macroeconomic polity, costs of business.

Dorota Kałuża, Joanna Damińska

Application of indirect methods to 'measure' the scale of illegal employment in Poland.

Many areas of hidden economy is not subject to statistical registration. This situation shows a distorted and incomplete picture of economic processes which in turn causes an underestimate of certain economic categories such as: national income, personal income or consumption.

The article attempts to present one sector of shadow economy - unregistered employment - in a regression model. The presented analysis of illegal employment is based on an econometric model with a latent variable. Statistical data used in the models comes from GUS publications and covers the period from January 2000 to March 2003. Two indirect methods have been used to analyse the phenomenon: soft modelling and soft weights methods.