Numer 1(12)/2011

Spis treści: 

Zenon Ślusarczyk, Jacek Cheda
Wprowadzenie

Część I
WSPÓŁCZESNE PRIORYTETY W ZARZĄDZANIU

Tomasz Zalega
Dylematy racjonalności zachowań konsumentów

Zenon Ślusarczyk
Podstawowe problemy globalizacji związane z rozwojem integracji europejskiej

Andrzej Prymuszewski
Bezpieczeństwo energetyczne a dywersyfikacja źródeł i dróg dostaw gazu ziemnego i ropy naftowej do Europy

Część II
PROBLEMY INNOWACYJNOŚCI

Cezary Tomasz Szyjko
Zarządzanie innowacyjne a samorządność w świetle strategii Unii Europejskiej na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju

Część III
ZARZĄDZANIE WADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Zygmunt Kołodziej
Innowacyjne aspekty nadzoru nad samorządem terytorialnym. Zarys problemu

Aneta Woźniakowska-Moskwa
Partnerstwo publiczno prywatne jako forma realizacji zadań publicznych

Waldemar Trojan
Systemy teleinformatyczne w administracji samorządowej. E-urząd wymaganie czy potrzeba?

Część IV
ZARZĄDZANIE W PRZEDSIĘBIORSTWIE

Jerzy Janczewski
Konkurencyjność sieci warsztatów samochodowych

Jacek Cheda
Finansowanie przez przedsiębiorców działań na rzecz ochrony środowiska ze środków funduszy celowych na przykładzie funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej

Justyna Jurewicz
Sprawcy przestępstw finansowych. Podmiot przestępstwa powszechnego – rozważania na tle art. 310 § 1 Kodeksu karnego

SPRAWOZDANIE

Cezary Tomasz Szyjko
Klimat dla klimatu - ekoinnowacje przyszłością polskiej gospodarki ? Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Energetycznej RENEXPO 26-28.10.2011 Warszawa

Streszczenie: 

Część I
WSPÓŁCZESNE PRIORYTETY W ZARZĄDZANIU

Tomasz Zalega
Dylematy racjonalności zachowań konsumentów

Problematyka racjonalności konsumpcji i zachowań konsumentów zyskuje coraz większe znaczenie we współczesnej ekonomii. Celem artykułu jest przeanalizowanie racjonalności postępowania konsumentów na rynku z punktu widzenia różnych szkół ekonomicznych, wykorzystując przy tym klasyczne ujęcia oraz koncepcję racjonalności ekologicznej, która jest bliższa podejściu instytucjonalnemu. W artykule zostały także rozważone ważne, wybrane aspekty odnoszące się do wybranych podejść i metod w badaniach racjonalności zachowań konsumentów na rynku.

Zenon Ślusarczyk
Podstawowe problemy globalizacji związane z rozwojem integracji europejskiej

Globalizacja i integracja europejska to zjawiska złożone, podlegające ciągłym zmianom. Zjawiska te wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Wymagają więc łącznego potraktowania, analizy i opisu. Obecnie można wyróżnić cztery podstawowe grupy czynników rozwoju globalizacji: gospodarcze, techniczne (technologiczne), społeczno – kulturowe, polityczne. Obecnie podstawowymi czynnikami rozwoju globalizacji są: światowy system walutowy, rozwój struktur integracji gospodarczej, rozrost międzynarodowych korporacji, tworzenie i umacnianie ponadnarodowych organizacji tworzących światowy ład gospodarczy. Regionalizm współczesny widziany jest i oceniany jako odpowiedź na globalizację, tak by lepiej dostosować się do niej i ograniczyć jej negatywne skutki. Zwłaszcza finansowe, czego przykładem są ostatnie wydarzenia, w tym i „kryzys” strefy euro.

Andrzej Prymuszewski
Rozwój odnawialnych źródeł energii ważnym elementem bezpieczeństwa energetycznego państwa

Rozwój i praktyczne zastosowanie odnawialnych źródeł energii to temat niezwykle ważny i aktualny w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państw. Zwłaszcza wobec wciąż rosnącego zapotrzebowania gospodarki światowej na energię i wyczerpywania się znanych kopalnych surowców energetycznych, zwłaszcza ropy naftowej i gazu ziemnego. Do odnawialnych źródeł energii zalicza się najczęściej energię wodną, słoneczną, wiatrową i z biomasy. Unia Europejska przyjęła szereg strategii i programów w zakresie rozwoju odnawialnych źródeł energii w korelacji z ochroną środowiska. Polska jako członek UE zobowiązana jest do realizacji tych programów. Korzysta więc z określonego wsparcia finansowego, w ramach konkretnych programów, z funduszy strukturalnych. Najszybciej rozwijającą się energetyką jest energetyka wiatrowa i z biomasy.

Część II
PROBLEMY INNOWACYJNOŚCI

Cezary Tomasz Szyjko
Zarządzanie innowacyjne a samorządność w świetle strategii Unii Europejskiej na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju

Strategia Europe 2020 zawiera odniesienie do spójności terytorialnej, ale inaczej niż dotychczas. Rozumie ją jako takie działania w ramach polityki spójności, które będą jednoznacznie podporządkowane realizacji priorytetów strategii. Podporządkowanie polityki spójności wzrostowi opartemu na wiedzy i innowacjach, na gospodarce niskoemisyjnej oraz pozwalającemu na zachowanie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oznacza, brak koncentracji na ogólnie rozumianym wyrównywaniu dysproporcji rozwojowych, a zostanie wyraźnie ukierunkowana na wyrównywanie tych dysproporcji przede wszystkim poprzez wspieranie edukacji, innowacji, zielonej gospodarki. Strategia 2020 wymaga dokładnego i uważnego przestudiowania, by ocenić czy i w jakim stopniu odpowiada ona potrzebom nowoczesnej administracji samorządowej, która musi funkcjonować w zmieniających się sytuacjach prawnych, polityczno-gospodarczych, stąd też niekończący się proces jej dostosowań do tych zmieniających się warunków. Dotyczy to zwłaszcza dostosowań jej działalności do wymogów harmonizacji działania zgodnego z zasadami i kryteriami UE.

Część III
ZARZĄDZANIE W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Zygmunt Kołodziej
Innowacyjne aspekty nadzoru nad samorządem terytorialnym. Zarys problemu

Artykuł stanowi próbę egzegezy konstytucyjnego zapisu odnoszącego się do realizacji jednego z zadań Prezesa Rady Ministrów, dotyczącego nadzoru nad samorządem terytorialnym przy wsparciu przedstawiciela rządu w województwie w osobie wojewody. Do tego dochodzi instytucja regionalnej izby obrachunkowej nadzorującej samorząd terytorialny w zakresie spraw finansowych. Autor, prezentując ustawowe kompetencje i środki nadzoru, określa jednocześnie prawne granice jego realizacji, akcentując przy tym zasady demokratycznego państwa prawa determinujące ramy nadzoru instytucji państwa nad samorządem terytorialnym. Jednocześnie wskazuje dynamikę zmian prawnego statusu j.s.t., akcentując innowacyjny charakter ustawowych relacji pomiędzy organami państwa a odpowiednimi szczeblami samorządu terytorialnego.

Aneta Woźniakowska-Moskwa
Partnerstwo publiczno-prywatne jako forma realizacji zdań o charakterze publicznym

Z uwagi na tendencję zwiększania pakietu zadań przypisanych administracji publicznej powodujących jej przeciążenie, jak również ciągły rozwój gospodarczy i techniczny, ograniczone zasoby ekonomiczne rodzi się konieczność znalezienia skuteczniejszych rozwiązań pozwalających na efektywne wykonanie zadań publicznych. Jednym z takich sposobów jest partnerstwo publiczno-prywatne czyli realizacja zadań publicznych przy wsparciu partnera prywatnego. W Polsce jest ono coraz częściej docenianą formą realizacji zadań z zakresu samorządu terytorialnego, ponieważ łączy pozyskiwanie finansowania od instytucji finansowych, inwestorów prywatnych oraz ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych. Praca jest próbą przyjrzenia się rozwojowi partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce i na świecie.

Waldemar Trojan
Systemy teleinformatyczne w administracji samorządowej. E-urząd wymaganie czy potrzeba?

Potrzeby wykorzystania systemów teleinformatycznych w administracji samorządowej wynikają zarówno z wymagań prawnych oraz paraprawnych. Wymagania prawne dotyczą przede wszystkim informacji publicznej oraz realizacji zadań administracji samorządowej przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych. Wymagania paraprawne są podyktowane wymaganiami natury planistycznej wynikającej z integracji europejskiej oraz planów wewnątrz państwowych. Oba rodzaje wymagań służą z jednej strony do zarządzania informacją oraz zabezpieczenia tej informacji, a z drugiej mają na celu umożliwienie obywatelom i innym zainteresowanym podmiotom załatwianie spraw urzędowych w drodze elektronicznej. Inną potrzebą wykorzystania systemów informatycznych w administracji samorządowej jest potrzeba funkcjonalna, która dotyczy realizacji usługi administracyjnej (proces zarządzanie informacją) na rzecz klienta zewnętrznego (mieszkańca). Narzędziem, które służy do zarządzania procesowego informacją są: normy ISO 9001:2008 System Zarządzania Jakością – Wymagania, oprogramowania komputerowe. Implementowanie systemów teleinformatycznych do pracy w administracji samorządowej należy przeprowadzić w trzech etapach tzn.: wprowadzenie zarządzania procesowego w oparciu o normy ISO, zakup oprogramowania komputerowego do zarządzania procesowego, przełożenie Systemu Zarządzania Jakością na system teleinformatyczny. Ten sposób zarządzania urzędem w samorządzie terytorialnym pozwala również wywiązać się z nakładanych obowiązków przez prawodawcę, które zostały wskazane na wstępie. Istnieją pewne czynniki, które ograniczają potrzeby funkcjonalne wykorzystania systemów teleinformatycznych do pracy urzędów obsługujących organy administracji samorządowej. Najczęstszymi czynnikami ograniczającymi są: nieprzygotowanie kierowniczej kadry urzędniczej, nieprzygotowanie urzędników, mentalność urzędników, ograniczenia technologiczne.

Część IV
ZARZĄDZANIE W PRZEDSIĘBIORSTWIE

Jerzy Janczewski
Konkurencyjność sieci warsztatów samochodowych

Rozwój branży motoryzacyjnej pociąga za sobą zmiany na rynku warsztatów niezależnych. Samodzielna realizacja wszystkich funkcji zarządzania w warsztacie samochodowym staje się praktycznie niemożliwa, gdyż w burzliwym otoczeniu klasyczne metody i techniki zarządzania przedsiębiorstwem przestają zdawać egzamin. Powstaje zapotrzebowanie na nowe sposoby zarządzania dostosowane do skomplikowanych procesów decyzyjnych, uwarunkowanych różnorodnymi oczekiwaniami klientów, wysokim ryzykiem i niepewnością. Szczególnego znaczenia nabierają formy organizacyjne nastawione na współpracę i określane mianem przedsiębiorstw sieciowych, powiększające swój potencjał konkurencyjny i efektywnie wykorzystujące wszystkie instrumenty zarządzania w celu uzyskania przewagi i utrzymania odpowiedniej pozycji konkurencyjnej na rynku.

Jacek Cheda
Finansowanie w przedsiębiorstwie działań na rzecz ochrony środowiska ze środków funduszy celowych na przykładzie funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej

Niniejsze opracowanie poświęcone jest finansowaniu przedsięwzięć proekologicznych ze środków specyficznych funduszy celowych jakimi są fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Autor przedstawił istotę tych funduszy, ich ewolucję. Szczegółowej ocenie poddane zostały działające obecnie Narodowy i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Scharakteryzował źródła ich przychodów, sposób i formy wydatkowania środków, ich zadania oraz kwestie dotyczące organizacji funduszy i nadzoru nad nimi. Wskazał na jakie proekologiczne przedsięwzięcia przedsiębiorcy mogą pozyskiwać środki gromadzone przez fundusze i w jakich formach pozyskiwanie tych środków może się odbywać. W podsumowaniu dokonano próby oceny działających w naszym kraju funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz wskazano na możliwe kierunki jego rozwoju.

Justyna Jurewicz
Sprawcy przestępstw finansowych. Podmiot przestępstwa powszechnego – rozważania na tle art. 310 § 1 Kodeksu karnego

Niniejszy artykuł stanowi próbę usystematyzowania i wskazania rozwiązań problematyki kwalifikacji zachowań sprawców w zakresie przestępnego współdziałania. Ukazuje rozwiązania normatywne oraz możliwe trudności w ich praktycznym zastosowaniu. W tekście zawarto propozycje przeprowadzania stosownej wykładni – w zależności od konkretnego stanu faktycznego. Nadto w treści poddano oglądowi teoretyczne poglądy odnoszące się do badanych kwestii.

List of Content: 

PART I

Tomasz Zalega
Dilemmas of rationality of consumer behaviour

Zenon Ślusarczyk
Basic problems of globalization associated with the development of European integration

Andrzej Prymuszewski
The development of renewable energy sources is an important element of national energy security

PART II

Cezary Tomasz Szyjko
The innovative management against self-authority in the light of the EU's strategy for smart, sustainable and inclusion growth

PART III

Zygmunt Kołodziej
Innovative aspects of supervision for local government An outline of the problem

Aneta Woźniakowska-Moskwa
Public-private partnership as realization of public tasks form

Waldemar Trojan
ICT systems for self-government administration. E-office -requirement or need?

PART IV

Jerzy Janczewski
Competitiveness of garage nets

LIST OF CONTENT

Introduction

Jacek Cheda
Financing in the company activities for environmental protection from the targeted funds on the example of funds for environmental protection and water management

Justyna Jurewicz
Perpetrators of financial offences. The perpetrator of crime on example of act described in art 310 of Polish Penal Code

Abstracts: 

PART I

Tomasz Zalega
Dilemmas of rationality of consumer behaviour

The rationality problem of consumption and consumer behaviour is gaining significance in contemporary economics. The article analyses the rationality of consumer behaviour in the market from the perspective of various economic schools, using the classical approaches and the ecological rationality concept which is closer to the institutional approach. The article additionally considers major aspects of the selected approaches and methods used to study the rationality of consumer market behaviour.

Zenon Ślusarczyk
Basic problems of globalization associated with the development of European integration

Globalization and European integration are a complex phenomena and a subject to constant change. These phenomena intertwine and complement each other. Thus they require the combined treatment, analysis and description. Currently there are four basic factors of development of globalization: economic, technical (technological), socio – cultural and political. The main factors for the development of globalization are: the global monetary system, the development of structures of economic integration, the growth of international corporations, the creation and strengthening of transnational organizations that create the global economic order. Modern regionalism is seen and evaluated as a response to globalization, so as to better adapt to it and reduce its negative effects, especially the financial implications, as exemplified by recent events, including the "crisis" of the euro area.

Andrzej Prymuszewski
The development of renewable energy sources is an important element of national energy security

Development and practical application of renewable energy sources is a very important and current subject in the context of energy security of countries. Especially towards the constantly rising demand for energy and the depletion of known fossil fuels (mainly oil and natural gas). Renewable energy sources include the most: energy of water, solar, wind and biomass. The European Union has adopted several strategies and programs for the development of renewable energy sources in correlation with environmental protection. Poland as an EU member is obliged to implement these programs. For this purpose, Polnad use of specific financial support within specific programs, the Structural Funds. The fastest growing renewable energy source is wind power and biomass.

PART II

Cezary Tomasz Szyjko
The innovative management against self-authority in the light of the EU's strategy for smart, sustainable and inclusion growth

The UE 2020 Strategy will succeed the current Lisbon Strategy and the European Social Agenda 2005-2010 have been key tools to advance and improve the ongoing processes of social inclusion. The new strategy 2010-2020 shall renew the Lisbon strategy as well as make use of its achievements. It will also make use of the advantages of the coordinated response to the crisis within the European Economic Recovery Plan. Social integration and social cohesion play a central role in economic development and they will continue to be a major objective in the political commitment for sustainability, stability and prosperity for the entire EU and for the EU commitments to support developing countries in their efforts to combat poverty and promote development. As the rest of the world, the EU has been suffering the effects of one of the worst economic and financial crisis in the last decades. The EU 2020 Strategy will be essential to overcome the crisis successfully. The challenge will be to create a sustainable social economy, that is to say, an inclusive economy, more intelligent and more environmentally-friendly. It would be necessary to integrate and strengthen political instruments by linking institutional reforms, improvement of regulations, new initiatives and public investments.

PART III

Zygmunt Kołodziej
Innovative aspects of supervision for local government An outline of the problem

The article presents an attempt of exegesis of constitutional record for realization one of the tasks of Prime Minister, considering supervision of local government with the support of a province government representative in person of the province governor. The institution of regional accounts which comes for it, is in charge of financial matters of the local government. By presenting the competence and means of oversight, the author defines legal borders of its realization, stressing the principles of a democratic sate of law, determining the frames of supervision the state institution over the local governmant.

Aneta Woźniakowska-Moskwa
Public-private partnership as realization of public tasks form

Economic growth, limited economical resources and increasing amount of public tasks for local administration cause that new and efficient means for realizing these tasks, are required. The so-called public-private partnership is one of accessible and popular methods. Public-private partnership means that realization of public tasks is supported by a private partner. In Poland, it is still more and more appreciated form, because it combines acquisition of funds from pecuniary institution, private investors, and from structural funds. The presented paper is an attempt of observation how public-private partnership develops in Poland and in the world.

Waldemar Trojan
ICT systems for self-government administration. E-office -requirement or need?

The needs for using ICT systems within self-government administration result from both legal and paralegal requirements. Legal requirements mostly regard public information and the implementation of the tasks of self-government administration with the use of ICT systems.
Paralegal requirements encompass the planning requirements resulting from the European integration and national plans. Both kinds of requirements are applied within information management and protection of information as well as allow the citizens and other interested parties to handle official matters in an electronic way. Another need for applying information technology systems within self-government administration is the functional need that is connected with the implementation of administration services (information management process) for the benefit of external clients (citizens). The tools which are used for process information management include: ISO 9001:2008 Quality Management System – Requirements, computer software. The implementation of ICT systems within self-government administration shall be performed at three stages i.e.: introduction of process management based on ISO standards, purchase of computer software for process management, transfer of Quality Management System into an ICT system. This manner of managing an office within territorial self-governments allows dealing with the duties imposed by the legislator from the very beginning. There are certain factors that limit the functional needs for applying IT systems within self-government administration. The most common factors are:unprepared office management staff, unprepared office staff, mentality of office staff, technological limitations

PART IV

Jerzy Janczewski
Competitiveness of garage nets

The development of automotive sector caused the changes on the market of car-unauthorized garages . The individual realization of all functions of management in garage there is really not possible , because in turbulent environment the classic methods do not pass the exam .There are necessary the new methods of management adapted to complicated process of decision , ground of expectation of customers , the very high risk and uncertainty. The special meaning belong to new form of co-operation with net developing co-operation, characterized by growth of competitiveness potential and effective using the all measures of management to reach the advantage and high position on the market.

Jacek Cheda
Financing in the company activities for environmental protection from the targeted funds on the example of funds for environmental protection and water management

This paper is devoted to the financing of environmental projects funded from specific purpose funds such as funds for environmental protection and water management. The author presents the essence of these funds and their evolution. Current operating National and provincial funds for environmental protection and water management were subject to a detailed assessment. Author characterized the source of their income, the manner and form of disbursement of funds, their tasks and issues concerning the organization and oversight of funds. The author pointed to the green venture that entrepreneur can obtain funds collected by the fund raising and in what form these funds can be obtained. In conclusion evaluation of funds for environmental protection and water operating in our country was attempted as well as possible directions of its development was pointed.

Justyna Jurewicz
Perpetrators of financial offences. The perpetrator of crime on example of act described in art 310 of Polish Penal Code.

The article treats about the question of committing the crime in context of perpetrator. It shows, how Polish legislator regulated this construction in Polish Penal Code and what difficulties may happen in proceeding the law. The text gives the propositions of interpretation in practice. It gives also the widespread view of theoretical basements according to the question of perpetrators.