Numer 2(7)/2008

Spis treści: 

Edward Stawasz

Wprowadzenie

CZĘŚĆ I

PROBLEMY MARKETINGU I OBSŁUGI KLIENTA

Stanisława Wilmańska - Sosnowska

Program lojalnościowy jako instrument strategii utrzymania klienta na rynku telefonii komórkowej

Sławomir Czarniewski

Komunikacja bezpośrednia jako główny kierunek współczesnej promocji

Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska

Czas w dystrybucji usług zdrowotnych

Patryk Gałuszka

Konsument muzyki w internecie - zachowania, motywacje, postawy

Izabela Witczak

Reklama w internecie

Rafał Mierzwiak

Teoretyczno-metodologiczne aspekty marketingu mix

Jan Więcek, Anita Fajczak - Kowalska

Prognozy struktury przychodów polskich gospodarstw domowych należących do różnych grup społeczno-ekonomicznych

CZĘŚĆ II

PROBLEMY ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM

Agnieszka Polanowska

Rola kapitału intelektualnego w tworzeniu strategii rozwoju organizacji opartej na wiedzy

Sławomir Czarniewski

Znaczenie działań promocyjnych dla Poczty Polskiej

Jacek Nazdrowicz

Bariery innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach

Bartosz Górka

Wpływ koncepcji tworzenia przewagi rynkowej reengineeringu i strategii błękitnego oceanu na innowacyjność organizacji

CZĘŚĆ III

PROBLEMY GOSPODARKI FINANSOWEJ

Edyta Lisiak

Private banking - nowoczesna usługa finansowa na rynku polskim

Witold Luciński

Private equity w Europie i Polsce

Sławomir Jędrzejewski

Wielowymiarowa ocena kondycji finansowo-ekonomicznej przedsiębiorstw

CZĘŚĆ V

PRIORYTETY W ZARZĄDZANIU

Tomasz Zalega

Przedsiębiorstwo w erze "nowej gospodarki"

Małgorzata Krajewska-Nieckarz

Wyzwania dla funkcji personalnej na progu XXI wieku

Mirosław Zajdel

Instytucje promujące rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności w łódzkiej gospodarce (wybrane problemy)

Janusz Zrobek

Lokalne środowisko innowacyjne

Izabela Orzoł

Determinanty podejmowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych przez inwestorów zagranicznych w Polsce

Kuba Kryś

Psychologiczne pułapki w procesie podejmowania decyzji - na co muszą uważać innowacyjni menedżerowie

RECENZJE

Edward Stawasz


Recenzja książki M. E. Gerber Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić

Tomasz Zalega


Recenzja książki Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, pod redakcją Mirosławy Janoś-Kresło i Bogdana Mroza

Streszczenie: 

Stanisława Wilmańska-Sosnowska

Program lojalnościowy jako instrument strategii utrzymania klienta na rynku telefonii komórkowej

Artykuł prezentuje program lojalnościowy jako instrument budowania i umacniania więzi z klientem na polskim rynku telefonii komórkowej w świetle wyników własnych badań autorki.

W rozważaniach skoncentrowano się na czynnikach decydujących o udziale w programie lojalnościowym, atrakcyjności gwarantowanych nagród oraz opłacalności programów lojalnościowych w opinii ich uczestników.

Sławomir Czarniewski

Komunikacja bezpośrednia jako główny kierunek współczesnej promocji

W artykule zasygnalizowano zagadnienia związane z problematyką zasad marketingu bezpośredniego. Przedstawiono podstawowe koncepcje marketingu usług, począwszy od marketingu zewnętrznego i wewnętrznego, poprzez marketing interakcyjny po nowe koncepcje marketingu, określane jako marketing relacji. Wskazano na podmioty, które uczestniczą w zadaniach wynikających z celów marketingu bezpośredniego, syntetycznie wyjaśniając potencjalne obszary wykorzystania wymienionych koncepcji.

Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska

Czas w dystrybucji usług zdrowotnych

Optymalizacja czasu obsługi nabywców usług zdrowotnych mogłaby przyczynić się do obniżki kosztów funkcjonowania placówek zdrowotnych i poprawy ich wizerunku w oczach pacjentów. Artykuł przedstawia wyniki badań (którymi objęto 127 pacjentów), dotyczących czasu w dystrybucji usług lekarzy rodzinnych i lekarzy dentystów.

Patryk Gałuszka

Konsument muzyki w internecie - zachowania, motywacje, postawy

Artykuł prezentuje wyniki badania zachowań, motywacji i postaw konsumentów muzyki w internecie. Wykorzystane w artykule badanie zostało przeprowadzone pośród trzech grup studentów reprezentujących trzy różne ośrodki akademickie. Wyniki badania są wykorzystane do analizy zjawiska ściągania muzyki z internetu oraz omówienia jego wpływu na branżę fonograficzną. W artykule zaproponowano również praktyczne marketingowe rozwiązania dla firm fonograficznych, chcących odpowiednio zareagować na zachodzące procesy.

Izabela Witczak

Reklama w internecie

Celem artykułu było omówienie działań reklamowych w Internecie.

Całość została podzielona na pięć częsci. W pierwszej z nich przedstawiono rodzaje strategii działań promocyjnych z uwzględnieniem wielkości firmy i charakteru oferowanego produktu. Druga i trzecia część rozważań dotyczy odbiorcy działań reklamowych: dokonano typologii internautów oraz ich charakterystyki. Dwie ostatnie części omawiają istotę reklamy internetowej z uwzględnieniem narzędzi jej realizacji.

Rafał Mierzwiak

Teoretyczno-metodologiczne aspekty marketingu mix

Artykuł podejmuje zagadnienia metodologicznej poprawności wybranych ujęć marketingu mix. Zaprezentowano w nim klasyczną koncepcję marketingu 4P zestawiając ją z podejściami uwzględniającymi dodatkowe komponenty. Stwierdzono kontrowersyjność metodologiczną poszerzania klasycznego marŹketingu mix o dodatkowe elementy, takie jak ludzie (people), świadectwo mateŹrialne świadczenia usługi (phisical evidence) lub proces świadczenia usługi (process).
W celu wykazania nieścisłości w tych koncepcjach zastosowano odŹpowiednią procedurę formalną, przyjmując jako punkt wyjścia założenie o marŹketingu mix jako systemie działaniowym. Taki zabieg umożliwił analizę proŹblematyki w kontekście rygorów stosowalności pojęcia systemu typu acting.

Jan Więcek, Anita Fajczak-Kowalska

Prognozy struktury przychodów polskich gospodarstw domowych należących do różnych grup społeczno-ekonomicznych

W artykule zaprezentowano zmiany występujące w przychodach polskich gospodarstw domowych należących do różnych grup społeczno-ekonomicznych. Uwzględniono następujące składniki przychodów: dochód z pracy najemnej, dochód z indywidualnego gospodarstwa rolnego, dochód z pracy na własny rachunek, dochód ze świadczeń społecznych oraz inny dochód. Sporządzono prognozy dla poszczególnych składników przychodów na lata 2007-2012. Obliczono również strukturę składników przychodów dla okresu prognozowanego.

CZĘŚĆ II

PROBLEMY W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM

Agnieszka Polanowska

Rola kapitału intelektualnego w tworzeniu strategii rozwoju organizacji opartej na wiedzy

Kapitał intelektualny jest współcześnie uważany za jeden z zasobów organizacji, który w dużej mierze decyduje o wartości przedsiębiorstwa. Świadczyć o tym może jego priorytetowy charakter w relacjach dotyczących zarządzania wiedzą. Stad niewątpliwie ważne staje się określenie roli, jaką obecnie kapitał intelektualny odgrywa w budowaniu strategii rozwoju firm. Zostanie to osiągnięte poprzez dogłębną analizę komponentu kapitału ludzkiego. Przedstawiona będzie zatem interpretacja tego zagadnienia w literaturze przedmiotu z jednoczesnym omówieniem jego elementów. W dalszej kolejności określona zostanie zależność kapitału intelektualnego w relacji ze strategią rozwoju przedsiębiorstwa. Odnosić się ona będzie przede wszystkim do organizacji opartej na wiedzy.
Celem artykułu jest poruszenie kwestii ważnych zarówno dla menedżera jak i ogólnego funkcjonowania organizacji.

Sławomir Czarniewski

Znaczenie działań promocyjnych dla Poczty Polskiej

Poczta Polska w przyszłości nie będzie monopolistą w zakresie świadczenia usług pocztowych. Moment, kiedy przedsiębiorstwo to będzie musiało "stawić czoło" nadchodzącej konkurencji zbliża się szybkimi krokami. Aby wygrać tę rywalizację i mieć znaczący udział w rynku, już dzisiaj musi się na to przygotować. Przygotowania te powinny mieć na celu przede wszystkim wprowadzenie odpowiedniej strategii marketingowej. Działania takie powinny stworzyć wizerunek Poczty Polskiej jako firmy, której można zaufać. W przedstawionym artykule zaprezentowano kilka propozycji, których celem jest przygotowanie Poczty Polskiej na wyzwania, jakie niesie ze sobą przyszłość.

Jacek Nazdrowicz

Bariery innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach

Polskie przedsiębiorstwa potrzebują wdrażania innowacji w celu osiągnięcia określonej pozycji na rynku a nawet przewagi konkurencyjnej. Niestety jak dowodzą badania przeprowadzone wśród menedżerów przedsiębiorstw istnieje jeszcze dość duża liczba barier uniemożliwiająca podejmowanie skutecznych działań innowacyjnych. Właściwa analiza tych barier oraz ich uwarunkowań jest głównym czynnikiem wspomagającym dla przedsiębiorstw w celu ich przezwyciężenia.

Bartosz Górka

Wpływ koncepcji tworzenia przewagi rynkowej reengineeringu i strategii błękitnego oceanu na innowacyjność organizacji

Przedstawione w artykule dwie koncepcje, w wymierny sposób obrazują, jak można zbudować innowacyjny model biznesu, opierający się na generowaniu wartości dodanej. Jest to synteza dla firm, które świadome niestabilności rynku, myślą o permanentnym doskonaleniu swojego działania, o nieustannym poszukiwaniu nowych rozwiązań, byciu innowacyjnym. Celem artykułu jest porównanie reengineeringu i strategii błękitnego i wskazanie wzorów, które mogą pozwolić organizacjom uzyskać przewagę nad konkurencją, poprzez oferowanie unikalnych rozwiązań dla odbiorcy, dostawcy, generowanie ponadprzeciętnych zysków dla właścicieli.

CZĘŚĆ III

PROBLEMY GOSPODARKI FINANSOWEJ

Edyta Lisiak

Private banking - nowoczesna usługa finansowa na rynku polskim

Artykuł przedstawia istotę private bankingu, a także omawia kluczowe problemy polskiego sektora prywatnej bankowości. Artykuł ten w oparciu o aktualne dane prezentuje wybrane oferty prywatnej bankowości na gruncie polskim, jednocześnie przedstawiając perspektywy rozwoju omawianego sektora.

Witold Luciński

Private equity w Europie i Polsce

Polska jest krajem, który ma do odrobienia spory dystans do rozwiniętych państw Europy. Z tym właśnie obszarem geograficznym najczęściej porównujemy własną sytuację w wielu dziedzinach życia. W obecnej dobie jednym z czynników silnie wspierających szybki rozwój gospodarczy jest finansowanie przedsiębiorstw poprzez fundusze i firmy private equity. Pomysł pod nazwą "venture capital" narodził się w 1946 roku w USA i stał się głównym motorem postępu tego kraju w drugiej połowie 20 wieku. W Europie zalety tej formy finansowania przedsięwzięć odkryto na dobrą sprawę około 30 lat temu i w wielu krajach naszego kontynentu jest ona dynamicznie rozwijana. Przyjmując za oczywiste nasze opóźnienie rozwojowe artykuł stara się pokrótce scharakteryzować, jak rodzime osiągnięcia w obszarze wdrażania private equity wyglądają na tle współczesnych standardów europejskich.

Sławomir Jędrzejewski

Wielowymiarowa ocena kondycji finansowo - ekonomicznej przedsiębiorstw

Artykuł przedstawia syntetyczne metody oceny zagrożenia upadłością przedsiębiorstw na podstawie modeli szybkiego ostrzegania przed upadłością. Badania pokazują, że za pomocą prostych narzędzi można w polskich warunkach dokonać oceny zagrożenia upadłości firmy do 48 miesięcy przed nastąpieniem tego stanu. Po wstępie dotyczącym cyklu życia przedsiębiorstwa zostaje przedstawiona część dorobku polskiej nauki w prognozowaniu bankructwa firm. Jednocześnie artykuł stanowi ostrzeżenie, że jednoznaczna ocena przedsiębiorstwa na podstawie modeli szybkiego ostrzegania może być ryzykowna, a otrzymane wyniki, szczególnie, gdy nie zostaną spełnione założenia autorów modeli, mogą być w dużej części przypadkowe i co za tym idzie błędne.

CZĘŚĆ IV

PRIORYTETY W ZARZĄDZANIU

Tomasz Zalega

Przedsiębiorstwo w erze "nowej gospodarki"

W artykule podjęto próbę zdefiniowania istotnego dla gospodarki podmiotu gospodarującego, jakim jest przedsiębiorstwo. W pierwszej części artykułu skoncentrowano się na pojmowaniu przedsiębiorstwa, poczynając od klasycznej teorii firmy, szkoły marginalnej oraz neoklasycznej teorii firmy, a skończywszy na dominujących we współczesnej literaturze i cieszących się dużym powodzeniem wśród znawców tematu, alternatywnych teoriach przedsiębiorstwa. Z kolei w drugiej części artykułu podjęto próbę przeanalizowania wpływu internetu i globalizacji na funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw, identyfikując jednocześnie elementy przedsiębiorstwa przyszłości, w oparciu o nowy sens korporacji w koncepcji Alvina Tofflera, a także bazując na założeniach Dona Tapscotta, dotyczących nowej gospodarki, które są istotne z punktu widzenia analizy przyszłych warunków konkurowania przedsiębiorstw.

Małgorzata Krajewska-Nieckarz

Wyzwania dla funkcji personalnej na progu XXI wieku

Artykuł "Wyzwania dla funkcji personalnej na progu XXI wieku" omawia nowoczesne role komórek personalnych: partnera strategicznego, eksperta w dziedzinie administracji, rzecznika pracowników (i kreatora zaangażowania) oraz animatora zmian. Dotychczasową funkcję personalną czekają przeobrażenia związane z koniecznością wspierania konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez budowanie i dostarczanie wartości zarówno pracownikom organizacji jak i jej klientom.

Przytoczone badanie ankietowe ukazuje, że komórki personalne w małych i średnich oraz dużych przedsiębiorstwach województwa łódzkiego są postrzegane głównie jako eksperci w dziedzinie administracji.

Mirosław Zajdel

Instytucje promujące rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności w łódzkiej gospodarce (wybrane problemy)

Opracowanie jest pewną próbą zasygnalizowania wybranych problemów (i uwarunkowań) dotyczących przedsiębiorczości i instytucji ją wspierających w łódzkiej gospodarce. Stanowi to pewną podstawę do prowadzenia kolejnych rozważań z tego zakresu. Zapewne działalność różnych instytucji promujących przedsiębiorczość i aktywność ekonomiczną stwarza szanse na zwiększanie konkurencyjności i innowacyjności lokalnej gospodarki.

Janusz Zrobek

Lokalne środowisko innowacyjne

Podstawową stymulantą wyzwalającą dynamizm gospodarczy środowisk lokalnych są innowacyjne formy aktywności, pozwalające na korzystniejsze wykorzystanie ich potencjału. Konieczne jest ich wspieranie poprzez kreowanie, w skali lokalnej, środowiskowej klimatu, którego zapleczem są środowiskowe siły twórcze zorganizowane instytucjonalnie, stanowiące bazę dla tych poczynań. Sieć tych instytucji tworzy swoistą infrastrukturę lokalnego środowiska biznesowego, sprzyjającą pobudzaniu lokalnej przedsiębiorczości.

Izabela Orzoł

Determinanty podejmowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych przez inwestorów zagranicznych w Polsce

Artykuł składa się z dwóch części, teoretycznej i empirycznej. W części teoretycznej wyjaśniono istotę bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz motywy podejmowania działalności gospodarczej w kraju przez inwestorów zagranicznych. W części empirycznej przedstawiono skalę tych inwestycji w Polsce, czynniki decydujące o podjęciu działalności gospodarczej w Polsce przez inwestorów zagranicznych oraz bariery bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce w opinii inwestorów zagranicznych.
Celem pracy jest zidentyfikowanie determinantów podejmowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych przez inwestorów zagranicznych w Polsce oraz jakie towarzyszą im bariery przy prowadzeniu działalności gospodarczej w naszym kraju.
Cel pracy zrealizowano dzięki dostępnej literaturze oraz na podstawie badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, danych NBP.

Kuba Kryś

Psychologiczne pułapki w procesie podejmowania decyzji - na co muszą uważać innowacyjni menedżerowi

Większość sytuacji, z którymi styka się innowacyjny menedżer w swojej praktyce zawodowej, to problemy, w których jest kilka możliwych rozwiązań, ale żadne z nich nie jest bezsprzecznie i jednoznacznie najlepsze.
Działając w obszarze problemów niedookreślonych bądź pod presją czasu (a nierzadko oba te czynniki występują wspólnie) zasady logicznego podejmowania decyzji bywają niewystarczające. Menedżer w swojej praktyce często zmuszony jest opierać się na myśleniu heurystycznym, czyli niejako intuicyjnym. Psychologia podejmowania decyzji opisała kilkadziesiąt pułapek utrudniających trafne podejmowanie decyzji w sytuacjach, w których decydenci zmuszeni są korzystać z heurystyk czy z intuicji.
Menedżer innowacyjny z racji częstego poruszania się w nowych obszarach jest szczególnie narażony na pułapki w procesie podejmowania decyzji. Niniejszy artykuł pokazuje wąski wycinek dorobku psychologii podejmowania decyzji i sygnalizuje potrzebę edukowania menedżerów w tym zakresie.

Abstracts: 

PART I

Stanisława Wilmańska-Sosnowska

Loyalty program as the tool of strategy of customer maintenance on the mobile market

The paper discussed the problem of loyalty program as the tool of creating and improving the relations with the customer on the mobile market in Poland based on the own empirical research.

Sławomir Czarniewski

Direct communication as essential form of promotion

In the paper the problems concerning the principles of direct marketing. The basic concepts of service marketing, starting with outside and inside marketing, followed by interactive marketing as well as new marketing concepts such as relation marketing, have been presented. The author has pointed out the parties which carry out the tasks which arise due to the goals of direct marketing, by the brief explanation of potential areas where the described concepts could be implemented.

Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska

Time in distribution of wholesome services

Optimization of time of service of buyers of wholesome services can contribute to reduction of costs of functioning of wholesome posts and improvements of theirs portrait in eyes of patients. The article introduces results of investigation (which 127 patients) were hugged, relate time in distribution of services of family doctors and doctors of dentists.

Patryk Gałuszka

Music consumer in the internet - behaviour, motivations, attitudes

The article presents the results of the research of behaviour, motivations and attitudes of music consumers in the internet. The research was carried out among three groups of students, representing three universities. The results are used to discuss the phenomenon of music file sharing in the internet, its influence on recording industry and to propose some practical marketing solutions for the record companies.

Izabela Witczak

Internet Advertising

The paper is focused on the role of internet Advertising. The first part is discussed the strategy of on line promotion tools. In the second and the third part there are considered the typology of internauts. The last one is concentrated on the tools of on line advertising and its adventages.

Rafał Mierzwiak

Theoretical and methodological aspects of marketing mix

The article touches on the correctness of methodological issues related to chosen concepts of marketing mix. It presents the classical conception of marketing 4P and combines it with the approaches which include additional components. Thus, it states the methodological controversy of broadening the classical marketing mix by adding additional elements into it. In order to show an inaccuracy in those conceptions an appropriate formal procedure was used which takes as a starting point the assumption of treating the marketing mix as an acting system. Such an endeavour made the analysis of marketing mix issues possible taking into consideration the use of a notion of an acting system.

Jan Więcek, Anita Fajczak-Kowalska

Forecasts of structures of income of polish housekeeping for different social and economic groups necessary belong

In present changes in article in polish income of housekeeping for different social and economic groups taking a stand belong. It take into consideration following component income: revenue from mercenary work, revenue from individual rural farm, revenue from work on personal account, revenue from social services and other revenue.
It compose forecasts for individual components of income on year 2007-2012. It also calculates structure of component of income for period forecasted.

PART II

Agnieszka Polanowska

The role of intellectual capital in creating development strategy of an organization based on knowledge

Intellectual capital is nowadays considered as a kind of assets of an organization, which has a considerable influence on the value of a particular enterprise. Intellectual capital is a priority as regards knowledge management. Therefore, it is crucial to define the role which intellectual capital plays in creating a development strategy of companies. It will be achieved through a detailed analysis of the component of human capital. The article will present the interpretation of the issue in literature and will describe its components. Then the influence of intellectual capital on an enterprise development strategy will be discussed. It will mainly relate to an organization based on knowledge.
The aim of the article is to discuss the issues which are of great importance both for a manager and a general functioning of an organization.

Sławomir Czarniewski

The significance of promotion activity for Polish Post's performance

Polish Post will not have monopoly for the provision of postal services in the future. The time when the company will have to face market competition is close. Polish Post has to prepare itself in order to gain a significant market share and maintain its position. The preparation process should include the introduction of Polish Post's marketing strategy. The purpose of the undertaken action should be the image creation. Polish Post should be seen as trustworthy postal operator. The author of the report presents proposals, which aim at Polish Post's better preparation for the future challenges.

Jacek Nazdrowicz

Barriers of innovations in Polish companies

Polish companies need to initiate innovations to achieve specific position in market and even competitive domination. Unfortunately, as the research proves, carried among company managers out, there are enough number barriers to make effective innovative activities impossible. Right analysis these barriers and their conditions is the main factor aided for companies to overcome them.

Bartosz Górka

The influence of Business Process Reengineering and Blue Ocean strategies on the organizations' innovativeness

In this article two different concepts have been presented. Those concepts show the way how to build an innovative business model, which generates value added. It is a synthesis for organizations, which being aware of market instability, are looking for permanent chances for improvement of their activity, searching for new solutions and striving for being innovative. The purpose of writing this article was to show the patterns, thanks to which organizations can make the difference, can get an advantage over their competition, by offering the unique solutions and benefits for customers, suppliers and more profit for owners of the companies.

PART III

Edyta Lisiak

Private banking - modern financial service on Polish market

The article presented the essence and offers of private banking in Poland. It also showed, problems of Polish private banking and perspectives of development sector in Poland.

Witold Luciński

Private equity in Europe and in Poland

Poland is one of the countries to bridge the gap between our country and the most developed ones in Europe. Usually this geographic zone is an object to make comparisons concerning our situation in many fields of life. Nowadays financing of enterprises by private equity industry is one of the strongest factors supporting fast development and economic growth.

Idea primarily called "venture capital" appeared in 1946 in the USA and became a driving force behind all progress in this country in the second half of 20th century. Advantages of this form of raising funds were discovered 30 years ago in Europe. It has been dynamically developed since this time. Assuming our development delay as obvious, the paper shortly discusses our native achievements in private equity's implementation on the background of modern European standards in this area.

Sławomir Jędrzejewski

Multidimensional assessment of the financial and economic condition of enterprises.

Article is about synthetic methods for estimating the threat of bankruptcy of enterprises on the basis of models of early warning before the bankruptcy. Studies have shown that in Polish conditions by using simple tools it's easy to make an assessment of the threat of enterprise bankruptcy to 48 months before. After the introduction dealing with the life cycle of enterprises, part of the polish science forecasting bankrupt companies is presented. At the same time article provides a warning that a clear assessment of the company on the basis of early warning models can be risky, and the results obtained, when assessments are not met the authors of models, may be largely coincidental, and thus misleading.

PART IV

Tomasz Zalega

The enterprise in the age of the "New Economy"

The article sets out to define an economic entity that is important for an economy, i.e. the enterprise. Its first part concentrates on the notion of the enterprise, starting with the classical theory of the firm, through the marginalist school and the neo-classical theory of the firm, to the alternative theories of the enterprise that predominate in modern literature and are very popular among persons familiar with the subject. The second part of the article makes an attempt at analyzing the influence of the internet and globalization on the functioning of contemporary enterprises, while identifying the elements of the prospective enterprise based on the Alvin Toffler's concept of the new sense of the corporation and, additionally, using Don Tapscott's assumptions about the new economy that are important from the standpoint of analysis of the future conditions of enterprise competition.

Małgorzata Krajewska-Nieckarz

The Challenge to Personal Function at the Beginning of the 21st Century

The article "The Challenge to Personal Function at the Beginning of the 21st Century" discusses the new roles of HR professionals: strategic partner, administrative expert, employee champion (employee advocacy role) and change agent. The article points out that personal function faces up transformation so as to make the organization more competitive and deliver value either for its employees and customers.

The research shows that HR professionals working for small, middle and big companies in Łódź province are perceived to operate mostly as administrative experts.

Mirosław Zajdel

Institutions promoting development of entrepreneurship and innovativeness in the Łódź economy (the selected problems)

The paper is an attempt of focusing on different problems concerning entrepreneurship and supporting institutions in the Łódż economy. It would seem advisable to continue the research in this field. The activities of different institutions promoting the enterprise and economic activity create the chances on enlarging the competitiveness and innovativeness of the local economy.

Janusz Zrobek

The local innovational environment

Innovational activities are the basic stimuli for realising the economic dynamism. They allow to create favourable terms for using the local potential. It is necessary their support from the institutional organised creative forces which are the base of such an activity. The net of these institutions create infrastructure to the local business environment which is favourable to prompt the local entrepreneurship to act.

Izabela Orzoł

Motives to take up immediate foreign investing by foreign investors in Poland

This article consists of two parts, theoretical and empirical one. In the theoretical part on the definition immediate foreign investing and motives take up activity investing to foreign investors in Poland. In the empiric part on the level investing, conditionings and barriers take up activity investing to foreign investors in Poland.
Aim article is presents motive take up investing for foreign investors in Poland and which barriers company economy activity in ours country. Aim article was realized on based literature and study make to PAIiIZ and evidence NBP.

Kuba Kryś

Psychological traps in the decision making process - what the innovative managers shall be aware of

Most of situations the innovative manager deals with consist of problems that may be solved in a couple of ways, none of which is undoubtfully the best.
Either acting in the area of nonspecific problems or under the pressure of time (not scarcely both mentioned factors coexist) the rules of logical decision making may be insufficient. Manager in his practice is quite often forced to base his decisions on the heuristic thinking, which may be called intuitive approach. Psychology of decision making described a couple dozen of traps that hinder effective decision making and in which deciders shall use heuristics or intuition.
Due to frequent acting in the new areas an innovative manager is particularly exposed to the traps in the decision making process. Present article enlightens the problems that elicit from psychology of decision making and advises the education of managers in the mentioned field of knowledge.