Numer 1(4)/2007

Spis treści: 

Halina Worach-Kardas

Wprowadzenie

CZĘŚĆ I

PROBLEMY ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI

Andrzej Wasiak

Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej

Anna Wrzosek

Zaangażowanie organizacyjne pracowników

CZĘŚĆ II

PROBLEMY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I ZARZĄDZNIA MAŁYM I ŚREDNIM PRZEDSIĘBIORSTWEM

Konrad Rokoszewski

Model partnerstwa lokalnego jako czynnik rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw

Agnieszka Wasiak

Wykorzystanie funduszy strukturalnych i innych środków pomocowych Unii Europejskiej jako przykład partnerstwa publiczno prywatnego.

Paweł Głodek

Anioły biznesu - nieformalne źródło innowacyjnych małych przedsiębiorstw

CZĘŚĆ III

ZARZĄDZANIE RYZYKIEM W UBEZPIECZENIACH

Barbara Dembowska

Współczesne podejście do zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym w gospodarstwie rolnym.

Krzysztof Lisiecki

Interaktywny schemat zarządzania indywidualnym ryzykiem emerytalnym a ubezpieczenia na życie

Justyna Janecka

Dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne jako element przezorności ubezpieczeniowej

Maria Kaczorowska

Ubezpieczenie jako metoda ograniczenia skutków ryzyka w działalności rolnej

CZĘŚĆ IV

PROBLEMY MARKETINGU

Stanisława Wilmańska-Sosnowska

Masowa Indywidualizacja w procesie kreowania wartości dla klienta

Izabela Witczak

Sponsoring jako instrument komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem

Agnieszka Łuczak

Rola systemu wizualnej identyfikacji w kształtowaniu tożsamości firmy

Jan Więcek Anita Fajczak- Kowalska

Żródła informacji oraz specyfikacja czynników wpływających na popyt na dobra trwałego użytku

CZĘŚĆ V

PRIORYTETY W ZARZĄDZANIU

Janusz Zrobek

Innowacyjne determinanty rozwoju gospodarki wiejskiej

Lidia Włodarska-Zoła

Korzyści i ograniczenia związane z wprowadzeniem spółki na rynek giełdowy

Tomasz Zalega

Terminologia i typologia sfery konsumpcji

Janusz Kornecki

Europejski system patentowy stan obecny i perspektywy

RECENZJA

Ewa Miłkowska

Tomasz Korol, Błażej Prusak

Upadłość przedsiębiorstw a wykorzystanie sztucznej inteligencji

Streszczenie: 

CZĘŚĆ I

PROBLEMY ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI

Andrzej Wasiak

Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej

Wydarzenia ostatnich lat, takie jak: zmiany ustrojowe, wejście Polski do Unii Europejskiej oraz wyższy poziom życia Polaków, spowodowały zwiększenie oczekiwań w stosunku do sposobu funkcjonowania całej administracji publicznej. W kraju demokratycznym i wolnym, jakim bez wątpienia staje się Polska, szczególne znaczenie zaczyna nabierać służba publiczna. Obywatele, między innymi, dzięki mediom, zyskali możliwość śledzenia i oceny polityków i urzędników. To wszystko spowodowało zwiększenie zainteresowania władz polskich poprawą działania i usług jednostek administracji publicznej. Zrozumiano, że administracja nie może istnieć sama dla siebie. Powinna zatem, zgodnie z zapisami w Konstytucji oraz wspólną tradycją samorządności w państwach europejskich, w sposób efektywny realizować potrzeby społeczności.


Opracowanie jest próbą prezentacji i analizy systemów zarządzania jakością w wybranych urzędach administracji publicznej, w tym administracji samorządu gminnego, ich wdrażania oraz wskazanie korzyści wynikających z ich posiadania, a także konsekwencji niewłaściwego zarządzania w administracji.

Anna Wrzosek

Zaangażowanie organizacyjne pracowników

W ciągu ostatnich lat znacznie wzrosło zainteresowanie badaczy tematyką zaangażowania. Powstały liczne definicje oraz przeprowadzono wiele badań naukowych nad zaangażowaniem, pomimo to wciąż jeszcze wiele jest niejasności związanych tą problematyką. Ciągle doprecyzowania wymagają jednak takie obszary jak istota zaangażowania, jego rozwój i przejawy, rodzaje oraz to, jak wpływa ono na zachowania organizacyjne pracowników m.in. na efektywność organizacji i samopoczucie pracowników.


Poniższy artykuł jest próbą rozróżnienia pojęcia zaangażowania od innych pokrewnych terminów takich jak m.in. motywacja, a także dokonanie przeglądu licznych definicji zaangażowania, koncepcji oraz jedno- i wielowymiarowych modeli zaangażowania organizacyjnego, w tym m.in. ciekawej i popularnej koncepcji Trójkomponentowego modelu zaangażowania organizacyjnego Allen i Meyer. Autor artykułu koncentruje się głównie na problematyce zaangażowania organizacyjnego i umiejscowieniu go pośród innych rodzajów zaangażowania. W artykule znajduje się również krótka refleksja nad wynikami badań dotyczącymi zaangażowania pracowników w Polsce i na świecie oraz rekomendacje dla organizacji.

CZĘŚĆ II

PROBLEMY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I ZARZĄDZNIA MAŁYM I ŚREDNIM PRZEDSIĘBIORSTWEM

Konrad Rokoszewski

Model partnerstwa lokalnego jako czynnik rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw

Celem artykułu jest ukazanie w jaki sposób współczesne uwarunkowania społeczno - gospodarcze wpływają na znacznie współpracy na poziomie lokalnym i regionalnym, która to współpraca przyczynia się do polepszenia sytuacji i szans rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw oraz skutecznego wykorzystania środków unijnych. Wykształcenie lokalnych i regionalnych sieci powiązań wśród aktorów życia społeczno - gospodarczego prowadzi do wzrostu konkurencyjności regionu, jego innowacyjności i wykształcania kapitału społecznego co jest szczególnie istotne w przypadku obszarów o niższym stopniu rozwoju, często peryferyjnych. Pomocą w praktycznym inicjowaniu, wdrażaniu i realizacji partnerstwa może służyć Model Partnerstwa Lokalnego bazujący na rozwiązaniach amerykańskich, zaadaptowany do warunków polskich, którego pierwsze efekty są już widoczne w Polsce, w postaci zainicjowanych i realizowanych projektów współpracy partnerskiej na poziomie gminnym i powiatowym.

Agnieszka Wasiak

Wykorzystanie funduszy strukturalnych i innych środków pomocowych Unii Europejskiej jako przykład partnerstwa publiczno prywatnego.

Korzystanie przez sektor prywatny z możliwości dofinansowania projektów przez Unię Europejską (UE) jest jedną z form partnerstwa publiczno-prywatnego. Większość dostępnych programów pomocowych wymaga wkładu własnego ze strony podmiotu prywatnego, ale sektor publiczny - instytucje Unii Europejskiej - gwarantują refundację części poniesionych kosztów.

Partnerstwo pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym jest zatem warunkiem koniecznym do pozyskania i wykorzystania zasobów unijnych przeznaczonych na rozwój lokalny i regionalny. Środki w budżecie UE przeznaczone dla Polski są niezwykle istotne z punktu widzenia przedsiębiorców. Możliwość skorzystania z dofinansowania stwarza lepsze warunki dla rozwoju sektora prywatnego, co w dłuższym okresie czasu przyczyni się do rozwoju lokalnego i regionalnego.


Opracowanie dotyczy możliwości wykorzystania środków pomocowych Unii Europejskiej, narzędzi lokalnego i regionalnego rozwoju gospodarczego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na wybranym przykładzie małej firmy.


Znaczenie sektora małych i średnich przedsiębiorstw dla rozwoju lokalnego jest niezwykle istotne. Stan lokalnej gospodarki i jej efektywność mają bezpośredni wpływ na rozwój lokalny. Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw przyczynia się do powstawania nowych miejsc pracy oraz sprzyja tworzeniu korzystnych warunków dla rozwoju lokalnej gospodarki.

Paweł Głodek

Anioły biznesu - nieformalne źródło innowacyjnych małych przedsiębiorstw

Jednym ze warunków efektywnego funkcjonowania rynku finansowego w nowoczesnej gospodarce jest dostępność finansowania typu venture capital. Jako jego źródło najczęściej wymieniane są tzw. fundusze venture capital. Nie jest to jednak źródło jedyne, a w wielu przypadkach nie najważniejsze. Z punktu widzenia małych firm szczególnie istotna jest możliwość pozyskania finansowania od aniołów biznesu - osób fizycznych realizujących na własną rękę inwestycje venture capital.


W artykule została podjęta próba wielostronnej analizy charakterystyki aniołów biznesu jako źródła finansowania projektów innowacyjnych podejmowanych przez małe przedsiębiorstwa. Szczególna uwaga została zwrócona na charakterystykę inwestycji i procesu inwestycyjnego, klasyfikację typów inwestorów, analizę podatkowych barier działania inwestorów, omówienie sieci inwestorskich oraz ich sposobów działania. Zakończenie stanowi charakterystyka młodego polskiego rynku aniołów biznesu.

CZĘŚĆ III

ZARZĄDZANIE RYZYKIEM W UBEZPIECZENIACH

Barbara Dembowska

Współczesne podejście do zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym w gospodarstwie rolnym.

W artykule dokonano oceny stanu zabezpieczenia gospodarstw domowych przed skutkami określonych ryzyk. W pracy wykorzystano wyniki badań przeprowadzonych przez instytucję GFK Polonia w latach 2004 i 2005.


W pierwszej części artykułu przedstawiono współczesny schemat zarządzania ryzykiem przez gospodarstwa domowe. Następnie wskazano ryzyka, które powinny być zabezpieczone przez gospodarstwa domowe będące w różnych fazach rozwoju oraz wskazano czy ubezpieczenie danego ryzyka ma charakter dobrowolny czy obowiązkowy.


Na podstawie danych liczbowych omówiono zakres ochrony przed skutkami określonych ryzyk w gospodarstwach domowych. Przedstawiono także ubezpieczeniowe formy zabezpieczenia ryzyka starości oraz opinie dotyczące przybliżonego wieku rozpoczęcia samodzielnego oszczędzania celem zabezpieczenia okresu emerytalnego.

Krzysztof Lisiecki

Interaktywny schemat zarządzania indywidualnym ryzykiem emerytalnym a ubezpieczenia na życie

W artykule przeanalizowano podstawowe rodzaje ubezpieczeń na życie pod kątem oceny ich przydatności do interaktywnego schematu zarządzania indywidualnym deficytem emerytalnym rozważając sformułowane w pracy (Williams, 2002) pięć aspektów oceny inwestycji: bezpieczeństwo lub poziom ryzyka, oczekiwana stopę zwrotu, poziom płynności, formy opodatkowania oraz elastyczność.


Wykazano, że jedynym rodzajem ubezpieczeń na życie spełniającym warunki stosowalności w interaktywnym schemacie zarządzania indywidualnym deficytem emerytalnym są ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym.

Justyna Janecka

Dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne jako element przezorności ubezpieczeniowej

Niedobory w sektorze publicznym powodują, iż obecnie duża część wydatków ponoszona jest przez pacjentów z własnej kieszeni. Taki stan w polskiej służbie zdrowia skutkuje pogłębiającym się poczuciem zagrożenia , co natomiast staje się elementem pobudzania przezorności ubezpieczeniowej polskiego społeczeństwa.


Rozważania w niniejszej pracy mają na celu prezentację przezorności ubezpieczeniowej w wielu aspektach. W pierwszej części artykułu zostaną zilustrowane trzy podstawowe rodzaje dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych tj. dodatkowe, uzupełniające, zastępcze. Następnie poruszany jest problem zrozumienia kategorii ryzyka jako warunku wzrostu poziomu przezorności ubezpieczeniowej. W kolejnej części artykułu zilustrowana została funkcja ochronna ubezpieczeń jako inwestycja w bezpieczeństwo. Opisana została tu również adhezyjność umowy oraz czytanie i zrozumienie ogólnych warunków ubezpieczenia jako urzeczywistnienie przezorności ubezpieczeniowej. W ostatniej części pracy przedstawione zostało ubezpieczenie zdrowotne jako rodzaj doubezpieczenia i wykazywana przy tym przezorność ubezpieczeniowa.

Maria Kaczorowska

Ubezpieczenie jako metoda ograniczenia skutków ryzyka w działalności rolnej

Wyeliminowanie ryzyka i niepewności hamuje inicjatywę, przedsiębiorczość, w wyniku czego pogarsza się efektywność gospodarowania. Rolą przedsiębiorcy jest odpowiednie postępowanie, polegające na podejmowaniu wyważonych decyzji, uwzględniających dostępną wiedzę o ryzykach oraz metodach zarządzania ryzykami. Zarządzający gospodarstwami rolnymi stoją w obliczu konieczności zmian gospodarowania, warunkujących przyszłe zyski a także prawidłowe funkcjonowanie gospodarstwa jako przedsiębiorstwa poddanemu mechanizmom rynkowym. Sektor rolny to ciągle rynek, który z uwagi na niskie zainteresowanie ubezpieczeniami majątkowymi jest sektorem wartym uwagi instytucji tak finansowych jak i ubezpieczeniowych. W nowatorskiej w warunkach polskich ustawie o dopłatach budżetu państwa do składek ubezpieczenia należy upatrywać początku intensywnego rozwoju rynku ubezpieczeń rolnych.

CZĘŚĆ IV

PROBLEMY MARKETINGU

Stanisława Wilmańska-Sosnowska

Masowa Indywidualizacja w procesie kreowania wartości dla klienta

Artykuł prezentuje masową indywidualizację jako strategię zwiększania wartości dla klienta. Rozważania koncentrują się na trzech zagadnieniach. Pierwsze jest próbą zdefiniowania pojęcia wartości dla klienta. Drugie ujmuje istotę masowej indywidualizacji jako sposobu zwiększania satysfakcji klienta. Trzecie to prezentacja cech, korzyści i obszarów zastosowania omawianej strategii.

Izabela Witczak

Sponsoring jako instrument komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem

Artykuł ukazuje sponsoring jako instrument komunikowania się firmy z otoczeniem. Całość podzielona została na cztery części. Pierwsza część skoncentrowana jest na definicji działań sponsoringowych. W części drugiej omówiono cele sponsoringu wskazując na ich dwufazowość. Dwie ostatnie części poświęcono rozważaniom na temat podobieństw i różnic pomiędzy sponsoringiem i innymi formami promocji oraz strategii działań sponsoringowych.

Agnieszka Łuczak

Rola systemu wizualnej identyfikacji w kształtowaniu tożsamości firmy

Kreowanie wyrazistej tożsamości powinno być dla przedsiębiorstw bardzo istotnym celem. Może się ono odbywać poprzez zaplanowanie odpowiednich działań związanych z budowaniem wyróżniającej się oferty rynkowej, zorganizowaniem skutecznego systemu komunikacji z otoczeniem oraz dzięki odpowiedniemu systemowi wizualnej identyfikacji. Te trzy komponenty tożsamości wpływają na tworzony przez klienta, czy pracownika obraz firmy. A zatem działania podejmowane w ramach tożsamości powinny być w odpowiedni sposób zaplanowane, tak aby dzięki nim przedsiębiorstwo mogło budować swój niepowtarzalny, indywidualny charakter, wyróżniający je od konkurentów.


Jednym z obszarów, na którym odbywa się kreowanie tożsamości firmy jest wspomniany system wizualnej identyfikacji, dzięki któremu przedsiębiorstwo jest rozpoznawane i zapamiętywane. Poniższy artykuł przedstawia istotę i znaczenie elementów wchodzących w skład tego obszaru, które to pozwalają na budowanie indywidualnego charakteru każdej firmy.

Jan Więcek Anita Fajczak-Kowalska

Żródła informacji oraz specyfikacja czynników wpływających na popyt na dobra trwałego użytku

Artykuł zwiera informacje o zmianach w stanie wyposażenia polskich gospodarstw domowych w dobra trwałego użytkowania w latach 1993-2005. Wskazuje też na najważniejsze czynniki, które mają decydujący wpływ na popyt na dobra trwałego użytkowania.

CZĘŚĆ V

PRIORYTETY W ZARZĄDZANIU

Janusz Zrobek

Innowacyjne determinanty rozwoju gospodarki wiejskiej

Innowacyjność stanowi podstawę konkurencyjności i rozwoju gospodarki rejonów wiejskich. Dotychczasowe działania proinnowacyjne na wsi wymagają znaczącego zintensyfikowania. Potrzebny jest jednak nie tylko unikalny charakter innowacji, ale przede wszystkim długookresowy trend działalności poparty praktycznym wykorzystaniem wybranych pomysłów. Ważna jest przy tym nie tylko jakość oferty. Koncentrować się trzeba na czynnikach sprzyjających zdolnościom wchłaniania, wdrażania i rozszerzania zdolności innowacyjnych.

Lidia Włodarska-Zoła

Korzyści i ograniczenia związane z wprowadzeniem spółki na rynek giełdowy

Notowanie akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych to dla przedsiębiorstw znacząca nobilitacja. To również sposób na zwiększenie wiarygodności przedsiębiorstwa, szczególnie w kontekście jego otwartości, konieczności zapewnienia właściwej, dwubiegunowej komunikacji z akcjonariuszami, inwestorami i klientami. Status spółki publicznej wpływa znacząco na jej bieżącą działalność - firma działa w sposób bardziej przejrzysty, w oparciu o najwyższe standardy kultury korporacyjnej. Z przeprowadzeniem oferty publicznej i notowaniem spółki na rynku giełdowym wiążą się również koszty i obowiązki. Artykuł przedstawia korzyści i negatywne następstwa, jakie mogą wynikać z faktu bycia spółką giełdową.

Tomasz Zalega

Terminologia i typologia sfery konsumpcji

W artykule przedstawiono rozwój poglądów ekonomicznych i socjologicznych dotyczących konsumpcji na przestrzeni wieków, podejmując jednocześnie próbę uogólnienia istniejących koncepcji. Starano się ukazać konsumpcję jako proces społeczno-ekonomiczny. W tym celu skoncentrowano się na zasadniczych elementach konsumpcji, tj.: potrzeby konsumenckie i ich hierarchizacja, dobra konsumpcyjne oraz występujące między nimi prawidłowości.

Janusz Kornecki

Europejski system patentowy stan obecny i perspektywy

Ochrona własności intelektualnej została uznana za jedną z siedmiu inicjatyw międzysektorowych nowej polityki przemysłowej Unii Europejskiej. Jednym z najpowszechniej stosowanych narzędzi ochrony rozwiązań o charakterze technologicznym jest patent. Polska, stając się w ostatnich kilkunastu latach sygnatariuszem wielu istotnych międzynarodowych porozumień w tej dziedzinie (w szczególności Układu o współpracy patentowej i Konwencji o patencie europejskim), została w pełni włączona w istniejący w Europie system patentowy. Artykuł przedstawia obecny stan europejskiego systemu patentowego i jego perspektywy związane z planowanym wprowadzeniem patentu wspólnotowego.

Abstracts: 

PART I

Andrzej Wasiak

Quality management in public administration

Recent events including changes in the political system, admission of Poland to the European Union and improving quality of life have raised people's expectations concerning the functioning of public administration. The importance of public services continues to grow in a free, democratic country that Poland is becoming, without a doubt. Thanks to the media, among others, citizens have gained an opportunity to monitor and evaluate work of the politicians and public servants. All this prompted Polish government of all levels to focus on improving the functioning of public administration services. Understanding was achieved that administration is not a body that exists by itself. Thus based on provisions in the Constitution and self-governing traditions of the European states, it should effectively respond to the needs of the society.


This paper attempts to present and review quality management systems in selected public administration offices, including district self-government administration. It will also demonstrate how to implement them and point out major advantages of such implementation. The consequences of improper management in public administration will be also indicated.

Anna Wrzosek

Organizational commitment

Intrest! in a commitment research has been growing distincly during the past few years. Many definitions of the commitment have been developed and a lot of research has been carried out. Nevertheless, there are still many questions refferring to that topic. Such problems as commitment's essence, how it develops and what are its manifestations, types and how it influences an organizational behaviour of employees e. g. effectiveness or well-being, still need to be cleared up. This article attempts to distinguish commitment from other close terms such as e.g. motivation, job satisfaction or loyalty and to review plenty of the commitment definitions, concepts and uni- and multidimensional models, such as e.g. a very interesting and popular Three Component Model of organizational commitment by Allen and Meyer.


The author of the article concentrates mainly on the organizational commitment and on placing it among other types of commitment. The article includes a short report about organizational commitment research in Poland and all over the world as well as recomendations for organizations.

PART II

Konrad Rokoszewski

Local Partnership Model as a factor of small and medium - sized enterprises` development

The objective of this article is to show in what way contemporary social - economic conditions affect the importance of collaboration on local and regional level. This collaboration betters the situation and development chances of small and medium - sized enterprises and contributes to efficacious usage of EU funds. Building of local and regional networks of relations among actors of social - economic life leads to the growth of region's competitivity, its innovativeness and establishing of social capital which is particularly important in case of areas of lower development level, frequently at the outskirts. Local Partnership Model based on American solutions should constitute an aid in practical initiation, implementation and realisation of partnership. Adapted to Polish conditions, the model gives first evident effects in form of projects initiated or being already under realisation on commune or district level.

Agnieszka Wasiak

The use of structural funds and other aid offered by the European Union as an example of partnership between the public and private sectors

Benefiting by the private sector from subsidies offered by the European Union (EU) is one of the forms of partnership between private and public sectors. Majority of available aid programmes require own funding in some proportion by the private sector but the EU institutions, i.e. public sector, guarantee reimbursement of part of the required cost.


The partnership between the private and public sectors is thus necessary in order to obtain and use the financial resources of the EU intended to aid regional and local development. As viewed by the business, financial resources available for Poland from the European budget are very significant. The opportunity to benefit from financial aid creates improved conditions for the private sector to grow, which will spur local and regional development in the long run.


This paper reviews opportunities offered by the use of financial aid from the European Union as wells as tools to promote and sustain local and regional economic growth within the context of partnership between the private and public sectors. This is shown on the example of a small business.


The small and medium enterprise sector is of utmost significance for local economic growth. The strength and effectiveness of local economy directly impacts local development. The economic growth of small and medium enterprises is crucial to creating new jobs and is pivotal for improvement of conditions for development of local economy.

Paweł Głodek

Business angles - informal source of finance for innovative small companies.

Access to venture capital financing could be considered as one of the conditions of effective functioning of financial market in modern economy. However venture capital funds which are often considered as a main source of venture capital are not the only source. Attractive alternative of funds is business angels financing. It is particularly important from the small companies point of view.


The article could be considered as an attempt to a comprehensive analysis of business angels in the context of provision of finance for innovative projects. The main issues described in the paper encompass business angels investment and investment process characteristic, business angels classification, business angels networks and taxation influence on the level of investment activity. The final part is related to characteristics of young Polish business angels market.

PART III

Barbara Dembowska

The contemporary approach to management of insurance risk in households

This article presents an analysis of insurance situation of households in Poland basing on results of research made by GFK Polonia in 2004 and 2005. In the first part of this article the process of risk management in Polish households is shown. Then it gives an analysis of various kinds of risk which should be insured by different households in various stages of development and points whether the insurance of a given risk is voluntary or compulsory.


Basing on nummerical data this article discusses a range of using different kinds of insurance (life and non-life) in contemporary families. It also presents various forms of insurance against ageing and opinions about the age of starting independent savings for the retirement.

Krzysztof Lisiecki

Interactive scheme of personalized pension risk management from the point of view of life assurances

This article concerns ! the analysis of basic types of life insurances from the point of view of their utility to interactive scheme of personalized pension risk management which plays a very important role in the individual financial plans.. The author concentrates on the five main aspects of estimating of the investment i.e. safety, return of investment, liquidity, taxes and flexibility. In this article it is shown that the only life insurance satisfying indicated utility conditions is unit-linked life assurance.

Justyna Janecka

Voluntary health insurance as an element of insurance prudence

Due to shortages appearing in the public sector, a significant part of expenses is currently incurred by patients themselves. Such a situation in the Polish health service results in the increasing sense of threat, witch stimulates insurance prudence of the Polish society.

This paper is intended to present numerous aspects of insurance prudence. The first part of the article presents three basic kinds of voluntary health insurance, i.e., additional, complmentary and substitute insurance. Then, the problem of the understanding of risk category as a condition for the increase of the insurance prudence level is discussed. The subsequent part of the article concentrates on the protective function of insurance as an investment in security. The adhesive character of the contract and reading and understanding of general terms and conditions of insurance as a realisation of insurance prudence are also described. The last part of the article shows health insurance as a kind of additional insurance and the accompanying insurance prudence.

Maria Kaczorowska

Insurance as a method of reducing risk results

Elimination of risk and uncertainty hampers the initiative, enterprise and as a result the efficiency of management deteriorates. The role of a businessman is to show an adequate approach based on sensible decisions and considering available knowledge of risk and risk management methods.


Those who are in charge of farm management are confronted with the necessity of changing the way of management which determines potential profits and proper functioning of the farm as an enterprise influenced by market mechanisms.


Farming sector is still a market, which as a result of little interest in property insurance is a sector worth considering by financial as well as insurance institutions.


An innovatory, as for Polish conditions, statute laying down insurance premium subsidies from the national budget may be the beginning of a rapid development on the farm insurance market.

PART IV

Stanisława Wilmańska-Sosnowska

Mass Customization in the Process of Customer Value Creation

The paper discusses mass customization as the strategy of value increasing for the customer. The considerations are focused on the three issues. The first one is an attempt to define the value for the customer. The second one presents the mass individualization as the way of increasing the satisfaction of the customer. The third one concern the marks, advantages and the area of usage of discussed strategy.

Izabela Witczak

Sponsorship as the tool of the communication between company and the environment

The paper is focused on the sponsorship as one of the tools of marketing communication. There are four parts. The first one defines the role of sponsorship. The second one is focused on its purposes. The next one considers similarity between sponsorship and other promotion tools. The last part discusses the sponsorship strategy.

Agnieszka Łuczak

The role of company's visual system in creation of corporate identity

Creating of the corporate identity should be an important goal for all companies. It can be done by planning a suitable offer, organising an efficient communication system with the environment and by an appropriate corporate design system. Those three components of corporate identity influence corporate image. That is why all activities which a company takes should be carefully planned. Otherwise it is not possible to build an individual and unique character of the company, which enables distinguishing it from competitors.


Mentioned above the corporate design system as one of the area of corporate identity, enables a company to be recognised and memorised. This article shows the idea and role of elements included in this system, which can be used for building corporate individuality.

Jan Więcek Anita Fajczak- Kowalska

Sources of information and specificity of factors that have decisive influence on demand on permanent used goods

The article contains information about changes in permanent used goods equipment in Polish households in years 1993-2005. It also indicates the most important factors, that have decisive influence on demand on permanent used goods.

PART V

Janusz Zrobek

Innovative determinants of development in rural areas economy

Innovativeness is the base of competitiveness and development of economy in rural areas. Activities supporting innovativeness in rural areas need to be significantly intensified. Not only the unique character of innovation is important but first of all long - term trend activity supported by practical use of selected ideas. Very significant is not only the quality of the offer but also concentrating of attention on factors favourable to the capability of absorbing , initiating and spreading out ! innovativeness.

Lidia Włodarska-Zoła

Benefits and limitations related to entering public capital market

Listing on stock exchange grants additional nobility to a company. It also means higher credibility especially due to its transparency as well as to mutual communication with investors and clients. Public status also influences everyday operations - such a company should operate more openly complying with the highest corporate governance. There are also costs and duties related after having conducted an initial public offering. The article describes both advantages and negative aspects which can be experienced by a listed company.

Tomasz Zalega

Terminology and typology of consumption

The article presents how economic and sociological views on consumption evolved across the centuries, while attempting to generalize the existing concepts. It tends to show consumption as a socio-economic process. To achieve the goal, emphasis is placed on the basic elements of consumption, such as consumer needs and their hierarchy, consumer goods, and regularities that occur among them.

Janusz Kornecki

The PATENT SYSTEM in EUROPE - its current state and perspectives

The field of intellectual property rights has been acknowledged to be one of seven cross-sectoral initiatives of the European Union's new industrial policy. One of the most widely used instruments of intellectual property rights' protection is a patent. Poland has signed many important international agreements in this field since the 1990s (Patent Cooperation Treaty and European Patent Convention in particular) and thereby has become fully involved in the patent system that exists in Europe. The article presents the current state of the patent system in Europe and its perspectives connected with the planned introduction of the Community patent.