ISSN 1895-5088
e-ISSN 2391-5129
Nebras Al-Masny
W artykule przedstawiono najważniejsze współczesne składowe bezpieczeństwa energetycznego państw w układzie globalnym i regionalnym. Przedstawione wyzwania i trendy w zapewnieniu tego bezpieczeństwa wymagają szerszej i bardziej skutecznej współpracy państw w ramach organizacji międzynarodowych i układów bilateralnych. Energia i surowce odgrywają ważną rolę w formułowaniu koncepcji i strategii geopolitycznych wielu państw i ugrupowań regionalnych. Surowce energetyczne przekształcają relacje polityczne, determinują możliwości rozwoju gospodarczego oraz zdolności projekcji celów politycznych, a ich niedobór stanowi źródło sporów i konfliktów - regionalnych i międzynarodowych. Dyskurs na temat surowców w kontekście bezpieczeństwa energetycznego toczy się od wielu lat. Analiza ewolucji sytuacji na światowych rynkach surowców energetycznych oraz powiązań politycznych i globalnych zależności surowcowych, a także implikacji geoekonomicznych ewentualnego niedoboru źródeł energii jako źródła kryzysu energetycznego, ekonomicznego i politycznego stanowi podstawową treść tego artykułu.
Słowa kluczowe: zarządzanie bezpieczeństwem energetycznym, wyzwania i trendy w zapewnianiu energii, zatoka Perska z Morzem Arabskim.
Nebras Al-Masny
Bezpieczeństwo energetyczne krajów jest obecnie jednym z najważniejszych problemów gospodarczych i społecznych w systemie globalnym i regionalnym. W Unii Europejskiej głównymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa energetycznego krajów jest wyczerpywanie się zasobów energetycznych na świecie, zwłaszcza ropy naftowej i gazu ziemnego. Stąd potrzeba dywersyfikacji dostaw i odpowiednich inwestycji w rozwój infrastruktury przemysłowej oraz ograniczenie zużycia węgla zagrażającego środowisku naturalnemu poprzez zastąpienie go alternatywnymi źródłami energii, głównie energią odnawialną. Wymaga to dalszego rozwoju i zacieśnienia współpracy międzynarodowej oraz większego zaangażowania poszczególnych krajów w celu spełnienia programów i planów przyjętych w tym zakresie w perspektywie 2020-2035. Zatem należy rozwijać stosunki gospodarcze z krajami o bogatych złożach ropy i gazu, zwłaszcza z regionu Zatoki Perskiej i USA.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo energetyczne, Unia Europejska, energia odnawialna, energia odnawialna, region Zatoki Perskiej i USA.
Zenon Ślusarczyk
Konieczność ochrony środowiska i potrzeba przeciwdziałań występującym tu zagrożeniom przybiera coraz szerszy wymiar globalny. W nauce, ale i w polityce, zaczęto mówić o wystąpieniu kryzysu klimatycznego. Podstawowe znaczenie dla zapobiegania globalnym zagrożeniom (kryzysowi) dla środowiska mają konwencje i porozumienia międzynarodowe dotyczące: ochrony warstwy ozonowej, eliminowania efektu cieplarnianego i zachowania różnorodności biologicznej. W artykule przytoczono oceny zmian klimatycznych formułowane na forach międzynarodowych, omówiono najważniejsze zjawiska związane ze zmianami klimatu i wynikające stąd zagrożenia dla środowiska naturalnego człowieka, problematykę redukcji gazów cieplarnianych z perspektywy unijnej polityki energetyczno-klimatycznej, regulacje dotyczące unijnego rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla oraz rozwój bezemisyjnych odnawialnych źródeł energii. W konkluzji stwierdzono, że dla Polski wszystko to oznacza konieczność innowacyjnej restrukturyzacji i transformacji sektora energetyki, co związane jest z dużymi wydatkami finansowymi.
Słowa kluczowe: środowisko naturalne, zmiany klimatu, transformacja energetyki
Damian Kociemba
Publikacja w obszerny sposób charakteryzuje proces powstawania Unii Europejskiej oraz wspólnego obszaru gospodarczego i walutowego poprzez przytoczenie, zdaniem autora, najważniejszych kroków milowych służących integracji pomiędzy krajami po II Wojnie Światowej, rozpoczynając od przemówienia autorstwa W. Churchilla wygłoszonego późnym latem 1946 roku, w którym przedstawił wizję Stanów Zjednoczonych Europy, do początku XXI wieku, kiedy euro oficjalnie zaczęło zastępować waluty krajowe. Autor przy tym przytacza współcześnie obowiązujące kryteria konwergencji oraz skupia się na wyjaśnieniu pojęć ekonomicznych niezbędnych do zrozumienia problematyki zawartej w tytule. Publikacja kończy się opisem procesu zastępowania walut narodowych w trzech największych gospodarkach należących do strefy euro, wśród których wyróżnić można Niemcy, Francję i Włochy. W artykule zawarte zostały liczne odwołania do traktatów założycielskich, aktów prawnych Unii Europejskiej, czy też wyroków Trybunałów.
Słowa kluczowe: kryteria konwergencji, unia gospodarczo-walutowa, zmiana waluty, finanse
Kornelia Osieczko, Sławomir Stec
Innowacje są głównym czynnikiem rozwoju gospodarczego. Pozycja innowacyjna gospodarki wyznacza perspektywy jej dalszego rozwoju. Jednym z celów Strategii Lizbońskiej jest stworzenie z Unii Europejskiej opartej na wiedzy, konkurencyjnej i dynamicznej, zdolnej do trwałego rozwoju i oferującej większą liczbę miejsc pracy gospodarki na świecie. Europejski Ranking Innowacyjności ma na celu monitorowanie realizacji zamierzonego celu poprzez weryfikację poziomu innowacyjności państw członkowskich Unii Europejskiej. Ocena stanu gospodarki odbywa się na podstawie grupy wskaźników, umożliwiających porównywanie wyników pomiędzy poszczególnymi państwami oraz na przestrzeni lat. Artykuł przedstawia wyniki innowacyjności polskiej gospodarki opublikowane przez Komisję Europejską za rok 2011 i 2018 na tle krajów Unii Europejskiej. Na podstawie danych autorzy próbują ocenić aktualny stan oraz wskazać kierunki dalszych zmian.
Słowa kluczowe: innowacje, innowacyjność, rozwój gospodarczy, przedsiębiorczość
Jolanta Skubisz
Myśl o potrzebie kształtowania wizji oraz ucznia przyszłości rozwijała i rozwija się w Polsce wśród wielu filozofów, pedagogów, socjologów oraz przez samo społeczeństwo. Miedzy innymi Bogdan Suchodolski, autor „koncepcji kształcenia dla przyszłości” wskazywał, iż zasadniczym celem działalności szkoły powinno być kształcenie przede wszystkim dla przyszłości. Niewątpliwie współczesny system oświatowy (polityka oświatowa) nie zawsze sprzyja uczniom, jak i nauczycielom, aby „szkoły myślały” o ich przyszłości. Wpływa na to też wiele elementów, zarówno wychowawczych, jak i dydaktycznych. Z przeglądu literatury naukowej, poświęconej edukacji, szkole i nauczycielom, można wyodrębnić wiele współczesnych teorii zmian edukacyjnych. Jednakże żadna z ich nie odnosi się do spójnego i kompleksowego ujęcia istoty tych zmian treści w formach kreatywności i innowacyjności. A przecież problematyka zmian formy (idei) szkoły w dobie współczesnego kryzysu edukacyjnego, a często też ekonomicznego nie zaniknie, a wręcz przeciwnie jej znaczenie wzrasta i będzie wzrastać. Zatem powstaje pytanie – co stanie się z głównym wyzwaniem współczesnej szkoły, jakim jest walka z wszelkimi rodzajami zagrożeń dla szkoły i uczniów? Odpowiedzią na to pytanie i zagadnienie jest właśnie zrozumienie oraz ukierunkowanie samej wizji innowacyjnej organizacji szkoły w kierunku wieloaspektowego i systemowego kształtowania wartości wszystkich kategorii pedagogicznych, tj. poprzez nowe formy i modele tychże kategorii, zarówno w przestrzeni edukacyjnej, wewnątrzszkolnej, poza szkolnej, jak i wirtualnej. Zadaniem niniejszej publikacji jest, zatem zasygnalizowanie ram wizji innowacyjnej szkoły z perspektywy współczesnej rzeczywistości edukacyjnej.
Słowa kluczowe: szkoła przyszłości, teorie zmian edukacyjnych, wizje szkoły, pedagogika innowacyjności
Andrzej Zbonikowski
Przeprowadzone badania dostarczają informacji na temat stresu związanego z przygotowaniem uczniów ostatniej klasy technikum do wejścia na rynek pracy. Uczniowie czują się ogólnie zadowoleni z finalizowanego kształcenia zawodowego, jednak znaczna część z nich nie jest przekonana do poszukiwania pracy w wyuczonym zawodzie. Sytuacja wchodzenia na rynek pracy aż dla około połowy uczniów jest związana z dystresem i przykrymi emocjami. Jednocześnie uczniowie są świadomi kompetencji, które byłyby im przydatne w poruszaniu się po rynku pracy, a są nimi przede wszystkim: znajomość języków obcych oraz miękkie kompetencje społeczne. Uzyskane wyniki wskazują na potrzebę wsparcia młodzieży w powyższym zakresie poprzez szereg działań wychowawczych i doradztwo zawodowe.
Słowa kluczowe: stres - doradztwo zawodowe - wchodzenie na rynek pracy - uczniowie szkół ponadpodstawowych
Lidia Burakowska-Ogińska
Obecnie osoby funkcjonujące na rynku pracy oczekują profesjonalnych konsultacji i wsparcia w zarządzaniu ich rozwojem osobistym i zawodowym. Wszystkie aspekty współczesnego rynku pracy wraz z jego dynamiką oraz zmiennymi formami zatrudnienia to filary pracy doradcy zawodowego, które wymagają od niego zaangażowania i ciągłego monitorowania zmian pracy. Celem badania było przedstawienie działań doradców ds. zatrudnienia, zwłaszcza w zakresie mobilności zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem roli Europejskich Służb Zatrudnienia (EURES) w zarządzaniu karierą zawodową. Wyniki przeprowadzonych badań miały także umożliwić diagnozę i analizę aktywności EURES na łódzkim rynku pracy. Przystępując do badań sformułowano następujące problemy badawcze: Które instytucje świadczą usługi EURES, a które oferują wsparcie swoim klientom? Czy w Łodzi jest rejestr ofert pracy ze wszystkich publicznych służb zatrudnienia EURES? Jakich specjalistów najczęściej poszukują pracodawcy z zagranicy? Z jakich krajów UE składane są oferty pracy? Uzyskane wyniki potwierdziły, że sieć EURES przedstawia głównie oferty pracy dla pracowników wykończeniowych (szklarze, dekarze, stolarze), pracowników produkcyjnych, mechaników, elektryków, pracowników budowlanych, ale pojawiają się też oferty skierowane do wyspecjalizowanego personelu inżynieryjnego. Ze względu na zmiany demograficzne przy rosnącej liczbie osób starszych w społeczeństwie odnotowano także zapotrzebowanie na pracowników socjalnych w zakresie opieki nad osobami starszymi (głównie w Niemczech). Najwięcej wolnych miejsc pracy oferują następujące kraje: Norwegia, Irlandia, Niemcy i Austria, ale pojawiają się wakaty we Francji, Anglii, Czechach, na Łotwie i Słowacji.
Słowa kluczowe: kariera zawodowa, EURES – Europejskie Służby Zatrudnienia, doradca zawodowy, konsultant, zagraniczne oferty pracy
Łukasz Fidos
Nawiązując do konkluzji swojego artykułu „Internet jak miasto” z poprzedniego numeru „Zarządzania Innowacyjnego…”, autor proponuje konfrontację treści publikowanych w Internecie z pojęciem prawdy jako przeciwieństwa kłamstwa. Przedstawia w lapidarnej formie lingwistyczną historyczną analizę leksykalną słów kłamstwo (kłamać) oraz prawdomówność (mówić prawdę). Przedstawia również różne – jak to określa – konotacje tego pojęcia, które jednakże nie prowadzą do jego definicji, ale również – różne koncepcje prawdy, które, jako owoc namysłu filozoficznego, mogą stanowić podstawę jej zdefiniowania. Wykazuje przy tym, że niektóre koncepcje prawdy mogą stanowić okoliczność sprzyjającą manipulacji lub relatywizmowi jako skutek niejasności, niedopowiedzeń oraz innych, opartych na subiektywizmie, analiz wypowiedzi. Autor sugeruje zatem, aby w konfrontacji z prezentowana w Internecie opinią wykazać się intelektualną roztropnością, to jest – umiejętnością analizy tej opinii w kontekście wiedzy o jej przedmiocie.
Słowa kluczowe: koncepcje prawdy, relatywizm, manipulacja, roztropność
Katsiaryna Tsyrkina
Transport odgrywa dużą rolę w rozwoju sfery społeczno-ekonomicznej i zapewnia poprawę dobrobytu współczesnego społeczeństwa. Dla zapewnienia stabilnej pracy transportu jego rozwój powinien być harmonijny, zapewniać racjonalne łączenie różnych rodzajów pojazdów i skoordynowanej pracy infrastruktury. Przyszłość środków transportu zależy od rozwoju technologicznego. W artykule przedstawiono nowoczesna technologia strunowego transportu SkyWay, która będzie dawała możliwość poruszać się po nowoczesnych torach-estakadach różnymi rodzajami tego transportu na dużych szybkościach. Zaprezentowano również główne zalety SkyWay oraz porównanie go z analogami.
Słowa kluczowe: transport innowacyjny, nowoczesne technologii w transporcie SkyWay, Hyperloop, SkyTran
Jerzy Janczewski, Danuta Janczewska
Problematyka zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do mikromobilności jest rzadko podejmowana w literaturze polskiej. Pojęcie mikromobilności jest stosunkowo nowe choć wykorzystywane przez nią środki transportu znane są od dawna. Punktem przełomowym dla wyróżnienia tego terminu było rozpowszechnienie elektromobilności (e-mobilności) poprzez preferowanie w środkach transportu napędów elektrycznych. Celem artykułu jest przedstawienie mikromobilności w świetle problematyki zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do realizacji procesów transportowych w miastach. Artykuł ma charakter opisowy i zamykają go rozważania na temat czynników stymulujących i hamujących rozwój mikromobilności w Polsce. W artykule sformułowano cztery pytania badawcze, na które poszukiwano odpowiedzi na podstawie literatury przedmiotu oraz na podstawie badań własnych, a mianowicie: co stanowi istotę zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do realizacji procesów transportowych w miastach, na czym polega zagadnienie pierwszego i ostatniego kilometra w podróży miejskiej i jakie jest w nim miejsce dla mikromobilności, jak można sklasyfikować środki transportu mikromobilności, które czynniki stymulują rozwój mikromobilności w miastach, a które ten rozwój utrudniają. Całość artykułu zwieńczona jest podsumowaniem.
Słowa kluczowe: mikromobilność, urządzenia transportu osobistego, transport miejski, zrównoważony rozwój
Jerzy Janczewski
Artykuł ma na celu przegląd wybranych form tzw. współdzielonej mobilności w miastach oraz wskazanie na aktualne trendy i kierunki jej rozwoju. Szczególną uwagę poświęcono współużytkowaniu pojazdów jednośladowych takich, jak rowerów, hulajnóg i skuterów. Umożliwiają one nowy i wyjątkowy sposób podróżowania w mieście oparty na takich atrybutach jak swoboda, dostępność, kontrola środka transportu, przyjemność z jego użytkowania i emocje. O popularności tych środków przemieszczania się świadczy rosnąca z roku na rok liczba ich wypożyczeń. Najczęściej wykorzystuje się je na dojazdy lub powroty z pracy, szkoły, uczelni, dojazdy do urzędów, jako połączenie z transportem publicznym, w celach towarzyskich i rekreacyjnych. Kluczowe wyzwania dla tych form przemieszczania związane są z przystępnością infrastruktury, dopuszczalną prędkością, wrażliwością na warunki pogodowe, brakiem przestrzeni dla bagażu i pasażera, ładowaniem akumulatorów, modelem biznesowym i operacyjnym. Pojawiają się również wyzwania związane z bezpieczeństwem użytkowników. Autor konkluduje, że współdzielenie rowerów, skuterów, hulajnóg i innych podobnych środków transportu zaliczanych do szeroko rozumianej mikromobilności jest dopiero w początkowym stadium swego rozwoju a najbliższe lata przyniosą jeszcze większy popyt na tego rodzaju systemy podróżowania w miastach.
Słowa kluczowe: transport miejski, współdzielenie rowerów, współdzielenie skuterów, współdzielenie hulajnóg
Danuta Janczewska, Jerzy Janczewski
Powstawanie społeczeństwa informacyjnego siłą rzeczy wymaga pojawienia się nowych form działalności gospodarczej, charakteryzujących się dużą dynamiką oraz opartych na wymianie wiedzy i informacji, które są obecnie traktowane jako towar. Szczególnym obszarem gospodarczym, w którym przejawiają się zjawiska charakterystyczne dla społeczeństwa informacyjnego jest sektor mikroprzedsiębiorstw. Sektor ten stanowi najliczniejszą formację w gospodarce, dlatego przedstawienie problematyki zarządzania z wykorzystaniem osiągnięć techniki i technologii cyfrowych w mikroprzedsiębiorstwach staje się problemem ważnym. Włączanie firm mikro w dynamiczny nurt przemian jakim charakteryzuje się gospodarka 4.0 wymaga w zakresie zarządzania logistycznego umiejętności menedżerskich nowego typu. Należą do nich interdyscyplinarne podejście do zarządzania procesami logistycznymi, elastyczne reagowanie na sygnały z rynku oraz pozyskiwanie nowej wiedzy. Celem artykułu jest przedstawienie problematyki zarządzania procesami logistycznymi mikroprzedsiębiorstwa w aspekcie e-gospodarki. Przedstawiono wyniki badań własnych mikroprzedsiębiorstw oraz zaproponowano model zarządzania procesami logistycznymi uwzględniający kontekst e-gospodarki (gospodarki 4.0)
Słowa kluczowe: e-gospodarka, mikroprzedsiębiorstwo, proces logistyczny, zarządzanie
Marcin Jaźwiec
This article presents the main components of contemporary energy security of countries in a global and regional system. Energy security requires broader and more effective cooperation of states within international organisations and bilateral systems. Energy and raw materials play an important role in formulating the geopolitical strategies of many countries and regional groups. Energy resources transform political relations, determine the possibilities of economic development and the ability to achieve political goals. The lack of energy resources is a source of disputes and conflicts - regional and international. The debate on raw materials in the context of energy security has been going on for many years. This article offers an analysis of the evolution of global energy commodity markets, a discussion on the political implications of global interdependence on raw materials, and highlights the geoeconomic consequences of possible shortages of energy sources.
Keywords: energy security management, challenges and trends in ensuring energy, Persian Gulf with the Arabian Sea.
The energy security of countries is currently one of the most important economic and social problems in the global and regional system. In the European Union, the main threats to the energy security of countries include the depletion of energy resources in the world, especially oil and natural gas. This means that countries need to diversify their supplies and make appropriate investments in the development of industrial infrastructure. Coal, due to its adverse impact on the natural environment, needs to be replaced by alternative energy sources, mainly renewable energy. In order for the projects planned for the period 2020-2025 to achieve their objectives, international cooperation needs to be developed and strengthened. Economic relations with countries with rich oil and gas deposits should also be developed, especially with countries from the Gulf region and with the USA.
Keywords: energy security, the European Union, renewable energy, renewable energy, Gulf region and the USA
The need to protect the environment, and the necessity of counteracting threats occurring in this area, is taking on an increasingly global dimension. In science, but also in politics, there is talk of a climate crisis. International conventions and agreements regarding the protection of the ozone layer, the elimination of the greenhouse effect and the preservation of biodiversity are of fundamental importance for preventing global threats (crisis) to the environment. This article refers to climate change assessments formulated in international fora, discusses the most important phenomena related to climate change and the resulting threats to the human environment, the issue of greenhouse gas reduction from the perspective of the EU energy and climate policy, regulations regarding the EU carbon market and the development of zero-emission renewable energy sources. The conclusion states that Poland needs to innovatively restructure and transform its energy sector. This transformation is associated with large financial expenditure.
Keywords: natural environment, climate change, energy transformation
This article describes the process of establishing the European Union and the common economic and monetary area by referring to the most important milestones for integration between countries after World War II. Winston Churchill’s speech in the late summer of 1946, in which he presented a vision of The United States of Europe, is referred to. At the beginning of the 21st century the euro officially began to replace national currencies. The author explains the current currency convergence criteria and considers the economic concepts necessary to understand the issue. The article concludes with a description of the process of replacing national currencies in the three largest economies in the euro area - Germany, France and Italy. The article contains numerous references to the founding treaties, legal acts of the European Union and judgments of the Tribunals.
Keywords: convergence criteria, economic and monetary Union, change currency, finance
Innovations are the key factor in economic development. The innovative position of the economy provides a foundation for further development. One of the goals of the Lisbon Strategy is to create a knowledge-based, competitive and dynamic European Union, capable of sustainable development and offering more jobs to the world economy. The European Innovation Ranking aims to monitor the implementation of the intended goal by verifying the level of innovation of the Member States of the European Union. The assessment of the state of the economy is based on a group of indicators that allow comparison of results between individual countries over time. The article presents the results of innovation of the Polish economy published by the European Commission for the years 2011 and 2018 in comparison with other European Union countries. Based on the data, the authors try to assess the current state and indicate directions of further changes.
Keywords: innovation, innovativeness, economic development, entrepreneurship
The notion that there is a need to shape a vision of the future, and the student of the future, has been considered in Poland by philosophers, educators, sociologists and by society itself. Among others, Bogdan Suchodolski, the author of the "concept of education for the future" has argued that the primary goal of a school's activity should be education primarily for the future. Undoubtedly, the modern educational system (education policy) does not always encourage “schools to think” about the future of their students and teachers. Education policy is also influenced by many elements, both educational and didactic. Many contemporary theories of educational change can be identified from a review of the scholarly literature on education, schools and teachers. However, this literature does not offer a coherent and comprehensive approach to educational change in relation to creativity and innovation. The issue of the idea of ‘school’ in the contemporary education and economic crisis does not disappear, on the contrary its importance increases. The question arises – How can threats to the school and students be responded to? The answer to this question requires an understanding of the ‘school’ as an innovative organisation. As such, a ‘school’ can assist in reshaping pedagogical categories in educational, intra-school, non-school and virtual spaces. The purpose of this article is to discuss the framework of the innovative vision of the ‘school’ from the perspective of modern educational reality.
Keywords: school of the future, theories of educational changes, visions of school, pedagogy of innovation
This article discusses technical high school students’ stress as they prepare to enter the labour market. Students feel generally satisfied with their vocational education, but a significant proportion of them are not convinced about looking for a job in their profession. The situation of entering the labour market for almost half of students is related to psychological distress and unpleasant emotions. At the same time, students are aware of competences that would be useful to them in navigating the labour market. These are: knowledge of foreign languages and soft social competences. The results of the research indicate the need to support young people in the above-mentioned areas through educational activities and career counselling.
Keywords: stress, career counselling, entering the labour market, high school students
Currently employees expect professional consultations and support to manage their personal and professional development. An employment counsellor is required to monitor changes in the labour market and the changing nature of employment. The aim of this article is to present the activities of employment counsellors in the field of occupational mobility. It focuses on the role of the European Employment Services (EURES) in managing professional careers, and offers an analysis of EURES activity on the labour market in Łódź. The main questions that are addressed include: Which institutions provide EURES services and which offer support to their clients? Is there any register of job offers in Łódź from all public employment services of EURES? What specialists are most often sought by employers from abroad? From which EU-countries are job offers submitted? The obtained results confirmed that the EURES network presents job offers mainly for finishing workers (glaziers, roofers, carpenters), production workers, mechanics, electricians, construction workers, but there are also some offers for specialised engineering staff. Due to the demographic change, with a growing number of older people in society, the need for social workers in the field of care for the elderly (mainly in German) is expanding. The most vacancies are in Norway, Ireland, Germany and Austria, but also in France, England, the Czech Republic, Latvia and Slovakia.
Keywords: professional career, EURES – European Employment Services, employment counsellor, career consultant, international job offers
Referring to the conclusion of his article “Internet as a city” from a previous edition of “Zarządzanie Innowacyjne…”, the author juxtaposes content published on the Internet with an idea of truth as the opposite of lies. It presents in lapidary form a linguistic historical lexical analysis of the words ‘lie’ and ‘truthfulness’ (telling the truth). The article discusses different notions of truth, which do not lead to its definition, but to various concepts of truth. These, following philosophical reflection, may form the basis for a definition. The author demonstrates that some concepts of truth may be conducive to manipulation or relativism as a result of ambiguities and understatements, or based on subjectivity. The author suggests intellectual prudence is required when dealing with material on the Internet. It is necessary to analyse this material with some knowledge about it.
Keywords: concepts of truth, relativism, manipulation, prudence
Transport plays a large role in the development of the socio-economic sphere and ensures improvement in the well-being of modern society. To ensure the stable operation of transport, infrastructure should be integrated, its development should be harmonious and ensure a rational combination of different types of vehicles. The future of transport depends on technological development. This article presents the modern SkyWay string transport technology, which will provide the opportunity of travel on modern flyover tracks with different types of transport at high speeds. The main advantages of SkyWay and its comparison with analogue systems are also presented.
Keywords: innovative transport, modern technologies in transport, SkyWay, Hyperloop, SkyTran
The issue of sustainable development in relation to micromobility is rarely discussed in Polish scholarly literature. The concept of micromobility is relatively new, although the means of transport used by it have been known for a long time. The breakthrough for distinguishing this term was the spread of electromobility (e-mobility) – the use of electric motors in transport. The aim of this article is to present micromobility in relation to sustainable development issues and transport processes in cities. The article is descriptive and closes with considerations on the factors stimulating and inhibiting the development of micromobility in Poland. The article formulates four research questions to which answers were sought based on the literature on the subject and on the author’s own research. What constitutes the essence of sustainable development in relation to transport processes in cities? What is the issue of the first and last kilometre in urban travel and where is the place for micromobility? How can we classify the means of transport of micromobility? Which factors stimulate the development of micromobility in cities and which impede this development? The article concludes with a summary.
Keywords: micromobility, personal transport device, urban transport, sustainable development
This article reviews selected forms of shared urban transport, and provides an outline of current trends and development directions. Particular attention is paid to the sharing of two-wheeled vehicles such as bicycles, mopeds and scooters. These forms of transport enable a new and unique way of travelling in the city and are based on such attributes as freedom, accessibility, control of the means of transport, pleasure of using it, and emotions. The popularity of these means of transport is demonstrated by the growing number of times such transport is loaned out each year. They are most often used for commuting, travelling to school or university, as a connection with public transport, and for social and recreational purposes. The key challenges for these forms of transport are related to the accessibility of the infrastructure, speed limit, sensitivity to weather conditions, lack of space for luggage and passengers, battery charging, business and operational models. There are also challenges related to user security. The author concludes that sharing bicycles, scooters and other similar means of transport classified as broadly understood micromobility is only at the initial stage of its development and the coming years will bring even greater demand for this type of city travel systems.
Keywords: city transport, bike-sharing, moped-sharing, scooter-sharing
The emergence of the information society is related to new forms of economic activity. These activities are dynamic and based on the exchange of knowledge and information, which are currently treated as commodities. The micro-enterprise sector is a special economic area of the information society. This sector is the largest formation in the economy, which is why the presentation of management issues using the achievements of digital techniques and technologies in micro enterprises is important. Including micro companies in the dynamic current of changes that characterise the 4.0 economy requires new types of managerial skills in logistics management. These include an interdisciplinary approach to managing logistics processes, flexible response to market signals, and the acquisition of new knowledge. The aim of this article is to present the problems of logistics management of micro enterprises in the e-economy. The results of the author’s research of micro-enterprises is presented, and a logistic process management model taking into account e-economy (economy 4.0) is proposed.
Keywords: e-economy, micro-enterprise, logistics process, management