Numer 2(17)/2013

Spis treści: 

Wprowadzenie

Nebras Al-Masny

Zarządzanie bezpieczeństwem energetycznym na przykładzie importu gazu LNG z Kataru do Polski

Andrzej Dąbek

Pierwszy/ostatni kilometr w transporcie

Michał Tomasz Hajduk, Tomasz Zalega

Zachowania prosumpcyjne polskich konsumentów na rynku produktów żywnościowych

Danuta Janczewska

Działalność marketingowa jako element strategii logistycznej przedsiębiorstw z sektora MSP

Jerzy Janczewski

Zarządzanie taborem samochodowym w przedsiębiorstwie – wybrane problemy

Barbara Kamińska, Leszek Zakrzewski

Systemy informatyczne i ich rola w zarządzaniu przedsiębiorstwem poprzez zarządzanie wiedzą

Dariusz Telep

System obronny Polski w okresie międzywojennym

Tomasz Zalega

Internet a media społecznościowe i wirtualizacja zachowań miejskich w gospodarstwach domowych w Polsce (wyniki badań)

Andrzej Zbonikowski

Osoby dojrzałe w sytuacji bezrobocia – charakterystyka psychologiczna

Daniela Żuk, Zbigniew Janusz Ożdżyński

Prędkość jako element zarządzania ruchem drogowym

Danuta Janczewska

Gospodarka – Zmiany – Zarządzanie. Sprawozdanie z III Międzynarodowej Konferencji Naukowej, Sosnowiec, 6.12.2013 r., Instytut Zarządzania i Ekonomii Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu, Instytut Przedsiębiorstwa SGH w Warszawie

Streszczenie: 

Nebras Al-Masny

Zarządzanie bezpieczeństwem energetycznym na przykładzie importu gazu LNG z Kataru do Polski

W podsumowaniu treści tego artykułu podkreślenia wymaga rosnące współcześnie znaczenie dywersyfikacji dostaw gazu dla bezpieczeństwa energetycznego państwa. Stwierdzenie to ma szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, wciąż jeszcze uzależnionej od dostaw gazu z Rosji. Dlatego też w polityce energetycznej Polski priorytetem staje się sprowadzanie gazu ziemnego LNG z Kataru do budowanego gazoportu w Świnoujściu.           

            W rozmowie z autorem publikacji w grudnia 2013 r. Jan Chadam – prezes Gaz-Systemu podkreślił, że do końca 2014 roku Polska wyda 8 mld złotych na nowoczesną infrastrukturę przesyłową i magazynową. Sam terminal w Świnoujściu będzie kosztował 2,5–3 mld złotych. Główne cele związane z tymi inwestycjami w infrastrukturę to zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Polski i wyrównanie szans w konkurowaniu na unijnym rynku gazu. Gazoport umożliwi dostęp do rynku globalnego, co oznacza, że będziemy mogli kupić gaz w dowolnym miejscu na świecie, nie tylko w Katarze, również w Afryce Północnej, w Ameryce Środkowej, czy w przyszłości w Stanach Zjednoczonych. A po rozpoczęciu komercyjnej eksploatacji krajowych zasobów gazu łupkowego może on stać się również regionalnym terminalem wysyłającym, co wpłynie na możliwości dywersyfikacji dostaw nośników energii w regionie.

 

Słowa kluczowe:

zarządzanie bezpieczeństwem energetycznym, gaz ziemny, jednolity rynek energii UE, innowacyjna gospodarka

 

 

Andrzej Dąbek

Pierwszy / ostatni kilometr w transporcie

Czy wizja miast bez silników spalinowych jest realna? Otóż nie jest to tylko zapowiedź. Takie rozwiązania już są stosowane, czego przykładem jest działające zielone miasto – Masdar w ZEA. Czy / kiedy w Polsce nastąpi proces przemian w transporcie pod kątem ekologii? Wydaje się, ze po nieudanej inauguracji w osobowych samochodach elektrycznych (druga połowa I dekady XXI wieku), obecne przykłady stosowania elektrycznych autobusów (np. Kraków), są małym światełkiem przyszłości.

 

Słowa kluczowe:

 transport towarowy, transport pasażerski, kilometr.

 

 

Michał Tomasz Hajduk, Tomasz Zalega

Zachowania prosumpcyjne polskich konsumentów na rynku produktów żywnościowych

Zachowania konsumpcyjne mają niezwykle zróżnicowany charakter. To, jak konsument postąpi w danej sytuacji rynkowej, zależy od wielu różnorodnych bodźców. Działania jednostki są zdeterminowane przez czynniki zewnętrzne (w dużej mierze niezależne od niego) składające się na szeroko rozumiane otoczenie. Prosumpcja stanowi szczególną formę konsumpcji, która polega na aktywnych działaniach konsumenta na rynku. Jednostki objęte badaniem to w większości osoby młode, wciąż uczące się. Przy podejmowaniu decyzji odnośnie zakupu produktów żywnościowych, ankietowani kierują się nie tylko ceną produktu, ale również jego jakością oraz marką producenta. Z przeprowadzonego badania wynika, że producenci nie są odpowiednio przygotowani do włączenia nabywców w procesy o charakterze prosumpcyjnym. Badania wykazały rosnące znaczenie Internetu jako źródła informacji o produktach. Większość respondentów korzysta z sieci w celu znalezienia interesujących ich danych. Ponadto dużą rolę odgrywają opinie innych konsumentów, także internautów. Jednocześnie, ankietowani są raczej niechętni dzieleniem się własnymi poglądami, nawet przez Internet, który gwarantuje im częściową anonimowość. Część ankietowanych niechętnie ujawnia swoje preferencje innym, co może wynikać z nieśmiałości, strachu przed krytyką itp.

 

Słowa kluczowe: konsument, konsumpcja, zachowania konsumpcyjne, prosument, prosumpcja.

 

 

Danuta Janczewska

Działalność marketingowa jako element strategii logistycznej przedsiębiorstw z sektora MSP

Marketingowe wsparcie procesów logistycznych powinno stać się stałym elementem na każdym etapie ich realizacji. Wsparcie to może stanowić istotną zmianę i pomoc w zarządzaniu firmą MSP. Zestawienie działań marketingowych z poszczególnymi kategoriami procesów logistycznych wymaga znajomości instrumentów marketingowych ukierunkowanych na produkt, rynek i jego uczestników, zatem na zewnątrz firmy. Marketing staje się wówczas zbiorem działań poprzedzających i wpływających na istotę procesów logistycznych. W przedsiębiorstwach MSP niezbędne staną się wyodrębnione komórki organizacyjne, łączące zadania działów marketingu i logistyki.

 

Słowa kluczowe: MSP, wsparcie marketingowe, proces logistyczny, strategia logistyczna

 

 

Jerzy Janczewski

Zarządzanie taborem samochodowym w przedsiębiorstwie – wybrane problemy

Zarządzanie taborem samochodowym w przedsiębiorstwie jest pojęciem bardzo szerokim i złożonym. Samochód oprócz tego, że stanowi narzędzie do przemieszczania się osób lub przewozu ładunków pełni wiele istotnych funkcji w przedsiębiorstwie. Samochód ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej i wpływa na efektywność firmy, reklamuje przedsiębiorstwo, stanowi element wizerunkowy i element kultury korporacyjnej oraz może mieć bezpośredni wpływ na prestiż przedsiębiorstwa. Samochód stanowi także osobisty środek transportu dla pracownika i reprezentuje firmę wobec aktualnych i potencjalnych klientów. Samochód jest też czynnikiem motywacyjnym, stosowanym wobec pracowników, zwiększającym ich poczucie „ważności dla organizacji”. Pojazd służbowy pozwala w ten sposób zwiększyć satysfakcję pracownika z pracy bez konieczności podnoszenia przez firmę jego wynagrodzenia i ma istotny wpływ na atrakcyjność przedsiębiorstwa przy rekrutacji pracowników (Samochód w firmie 2013).

Wiedza, jakie rolę spełnia samochód w przedsiębiorstwie, musi od samego początku towarzyszyć osobom podejmującym decyzje o jego zakupie a wielość zadań, które w przedsiębiorstwie wykonują pojazdy samochodowe, obrazuje fakt, jak trudnym zadaniem jest wybór odpowiednich pojazdów do firmy. Zatem wybór ten powinien być w pełni przemyślany i poparty dokładną analizą. Dla przedsiębiorstwa także istotną sprawą jest właściwa polityka flotowa a po zakończeniu użytkowania pojazdu możliwość ponownego wprowadzenia pojazdu na rynek.

 

Słowa kluczowe: zarządzanie, tabor samochodowy, samochód, polityka flotowa.

 

 

Barbara Kamińska, Leszek Zakrzewski

Systemy informatyczne i ich rola w zarządzaniu przedsiębiorstwem poprzez zarządzenie wiedzą

Powyższe rozważania dowodzą, że systemy informatyczne są niezbędne do efektywnego zarządzania firmą. Stosowanie najnowszych rozwiązań typu ERP II w prowadzeniu biznesu ułatwia zarządzanie organizacją będącą integralną częścią środowiska zewnętrznego. Stąd też nie bez powodu twórca terminu ERP II, nazywa go strategią biznesową.

Ponadto współczesność rodzi wręcz konieczność wykorzystywania w zarządzaniu nowoczesnych narzędzi informatycznych, wskazując również na relacje wewnątrzorganizacyjne.

Wykorzystanie sieci wewnętrznych i Internetu usprawnia przepływ informacji między pracownikami i sprzyja efektywniejszej współpracy, nie tylko zapewnia kompleksowy system informowania wszystkich pracowników o kierunkach działań, planach przyszłościowych, ale pozwala też za pomocą sieci rozwiązywać problemy organizacyjne czy interpersonalne.

Poza tym, jak dowiedziono w niniejszym artykule dzięki zastosowaniu systemów komunikacyjnych oraz odpowiednich narzędzi informatycznych można usprawnić wiele procesów realizowanych w przedsiębiorstwach.

 

Słowa kluczowe: organizacja, systemy informatyczne, ERP II, zarządzanie SAP R / 3, zarządzanie wiedzą, zmiana

 

 

Dariusz Telep

System obronny Polski w okresie międzywojennym

Analiza doświadczeń okresu międzywojennego w zakresie budowy systemu obronnego pozwala sformułować następujące wnioski:

  1. Ówczesne struktury właz wojskowych nie były do końca opracowane, ulegały ciągłym zmianom wraz z poglądami polityków dochodzących do władzy
  2. Najwięcej problemów stwarzała „wielotorowość” tych struktur, niewłaściwy podział kompetencji, powtarzalność komórek spełniających podobne zadania.
  3. Najwięcej kontrowersji wprowadzał niewłaściwy podział zadań między ministrem spraw wojskowych, Generalnym Inspektorem i szefem Sztabu Generalnego (Głównego).
  4. Ministerstwo Spraw Wojskowych nie spełniało funkcji organu cywilnego umożliwiającego kontrolę rządu i parlamentu nad wojskiem. Była to tylko instytucja zarządzająca armią w czasie pokoju. Wszystkie wyższe funkcje pełnili oficerowie, włącznie ze stanowiskiem ministra, które powierzano zawsze generałom.
  5. W propozycjach kolejnych zmian naczelnych władz wojskowych uwarunkowania personalne przeważały nad merytorycznymi.

.

Słowa kluczowe: system obronny, bezpieczeństwo, siły zbrojne, okres międzywojenny, sytuacja polityczna

 

 

Tomasz Zalega

Internet a media społecznościowe i wirtualizacja zachowań miejskich gospodarstwach domowych w Polsce (wyniki badań)

Na podstawie przeprowadzonego badania można konstatować, że:

  1. Dla współczesnego konsumenta Internet z jednej strony stanowi bezpośrednie źródło informacji i komunikacji z innymi konsumentami, z drugiej zaś przyspiesza dokonywanie transakcji kupna–sprzedaży.
  2. Zaprezentowane nowe trendy konsumenckie, tj., social media i wirtualizacja konsumpcji wchodzą w skład makrotrendu, jakim jest cywilizacja informatyczna.
  3. Media społecznościowe łączą technologię, telekomunikację, interakcje społeczne z obrazem, tekstem i dźwiękiem, gdzie sposób interakcji i prezentowanie informacji zależy od samych użytkowników.
  4. Mobilny dostęp do Internetu sprawia, że coraz więcej osób angażuje się w działania w social media, bez względu na czas i lokalizację.
  5. Zjawisko wirtualizacji konsumpcji jest uwarunkowane dynamicznie rozwijającą się technologią, która nie tylko redukuje ograniczenia związane z mobilnością konsumentów i informacją, lecz także umożliwia bezpośredni dostęp do produktów i usług, przyczyniając się tym samym do rozwoju domocentryzacji konsumpcji.
  6. Beneficjentami mediów społecznościowych i wirtualizacji konsumpcji są w większości ludzie młodzi w wieku do 25. roku życia oraz osoby z grupy wiekowej 26–44 lata, legitymujący się wykształceniem średnim ogólnokształcącym i wyższym.
  7. Badane trendy konsumenckie w zachowaniach nabywczych gospodarstw domowych są bardziej dostrzegalne wśród mieszkańców dużych aniżeli małych miast.

 

Słowa kluczowe: konsumpcja, trendy konsumenckie, zachowania konsumentów, Internet, media społecznościowe, wirtualizacja konsumpcji.

 

 

Andrzej Zbonikowski

Osoby dojrzałe w sytuacji bezrobocia – charakterystyka psychologiczna

Doświadczenie życiowe osób dojrzałych, które znalazły się w sytuacji bezrobocia, nie pozwala postrzegać ich tak samo jak ludzi młodych znajdujących się na początkowych etapach zawodowej kariery. Oprócz osobowościowych zasobów osób dojrzałych, kształtowanych w toku dotychczasowego życia i niekiedy specyficznych dla średniej lub późnej dorosłości, istnieją jeszcze czynniki zewnętrzne, które nakazują postrzegać osoby bezrobotne 50+ jako odrębną grupę. Jest to przede wszystkim sytuacja społeczna osób dojrzałych, zderzających się ze stereotypowymi nastawieniami pracodawców, a także doświadczających przejawów ageizmu w społeczeństwie propagującym kult młodości. W tym kontekście istotne staje się zrozumienie specyfiki rozwojowej osób dojrzałych, a także bliższe poznanie mechanizmów związanych z doświadczaniem bezrobocia oraz rolą zasobów osobistych w procesie radzenia sobie. Powinno to umożliwić prawidłowe określanie celów działań z zakresu psychologicznej profilaktyki skutków bezrobocia, a w konsekwencji – pozwolić na bardziej skuteczne wspieranie omawianej kategorii osób w procesie doradztwa zawodowego, coachingu, terapii bądź poprzez grupowe formy aktywizacji.

 

Słowa kluczowe: bezrobocie – osoby dojrzałe – zasoby psychologiczne

 

 

Daniela Żuk, Zbigniew Janusz Ożdżyński

Prędkość jako element zarządzania ruchem drogowym

W prezentowanym artykule przedstawiono istotę zarządzania oraz zarządzania projektem. Na tej podstawie zdefiniowano zarządzanie ruchem drogowym jako zespół działań mających na celu jak najlepsze wykorzystanie infrastruktury drogowej oraz bezpiecznego i efektywnego przemieszczania się osób i towarów oraz wskazano jego cele i sposoby ich realizacji. W dalszej części artykułu omówiono płaszczyzny zarządzania prędkością jako elementy zarządzania ruchem drogowym wpływające w istotny sposób na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 

Słowa kluczowe: zarządzanie, zarządzanie projektem, zarządzanie ruchem drogowym, płaszczyzny zarządzania prędkością

List of Content: 

Introduction

Nebras Al-Masny

Management of energy security on the example of the LNG gas import from Qatar to Poland

Andrzej Dąbek

First/last mile transport

Michał Tomasz Hajduk, Tomasz Zalega

Prosumption behaviour of Polish consumers in the food market

Danuta Janczewska

Marketing activities as a part of the logistics strategy of SME’s sector

Jerzy Janczewski

Car fleet management in the enterprise – selected problems

Barbara Kamińska, Leszek Zakrzewski

Systems and their role in the management of the company through management knowledge

Dariusz Telep

Polish defense system in the interwar period

Tomasz Zalega

The Internet, the social media and the virtualisation of urban household behaviour in Poland (the results of a survey)

Andrzej Zbonikowski

Mature people in a situation of unemployment – psychological characteristic

Daniela Żuk, Zbigniew Janusz Ożdżyński

Speed ​​as the part of traffic management

Danuta Janczewska

Economy- Changes- Management.Report from 3rd International Scientific Conference in Sosnowiec 6.12.2013. Institute of Management and Economy High School Humanitas  in Sosnowiec & Institute of Entrepreneurship of Main Trade School in Warsaw

Abstracts: 

Nebras Al-Masny

Management of energy security on the example of the LNG gas import from Qatar to Poland

The article explains the importance of energy security innovative management on the example of the growth in natural gas demand in the last years in Poland and the structure of natural gas supplies considering its import from Qatar. Furthermore, the article takes within the scope of the diversification of natural gas supplies with special focus on building of LNG gas port in Swinoujscie were characterised. Next, an attempt to determine the structure of natural gas supplies to Poland in the perspective until 2030 was made. Predicted natural gas supply scale, considering the receipt of this natural resource as LNG from 2014, was related to the forecast of natural gas demand taken from the Poland's Energy Policy until 2030. The increase in the magnitude of the demand for natural gas in the perspective of the next few years will considerably depend on dynamics of the development of investments in the gas power industry.

 

Key words: energy security management, natural gas, EU single energy market, innovative economy

 

 

Andrzej Dąbek

First / last mile transport

This article presents considerations for the implementation of the initial and final phases of the transport – the first / last mile. Determined the specificity of these stages of transportation for both passenger and freight. It also presents a vision of future urban transport associated with the elimination of the internal combustion transportation in urban areas.

 

Key words: freight transport, passenger transport, km.

 

 

Michał Tomasz Hajduk, Tomasz Zalega

Prosumption behaviour of Polish consumers in the food market

With the development of the Internet, social media, Web 2.0 and the e-economy prosumption expands at an increasingly fast pace. In their book “Wikinomics: how mass collaboration changes everything” D. Tapscott and A. Williams have recently popularised prosumption, conferring it the status of a basic activity in the new economy characterised by predominantly cooperative and peer-to-peer relations among its participants. In today’s, world it is prosumption that allows some consumers to become innovative and creative rather than passive recipients. Becoming prosumers, they acquire awareness of their rights and position in the market, which more and more often puts pressure on firms to redefine their strategies, treat customers as their equals, and enter into relations with them.

The purpose of the article is to capture the prosumption behaviours of Polish consumers in the food market, to determine their intensity and to identify major factors contributing to their occurrence.

 

Key words: consumer, consumption, consumer behaviour, prosumer, prosumption.

 

 

Danuta Janczewska

Marketing activities as a part of the logistics strategy of SMEs sector

Marketing support of logistic process should be a stable element of each step of realization of process. This support can be an important change and help in management of SMEs. Connecting the marketing activity with separate category of logistic process expects knowledge of marketing instruments orientated to product, market and participants of market, therefore outside of enterprise. Marketing support became as collection of preceding activities and affecting on essence of logistic process. In SMES necessary will be the cells connecting marketing activities with logistic process.

 

Key words: SMEs, marketing support, logistic process, logistic strategy

 

 

Jerzy Janczewski

Car fleet management in the enterprise – selected problems

Fleet vehicle is a team of all means of transport which are in the hands of one company. These measures, depending on the needs and tasks used in the company to implement its various purposes.

 The article presents some problems related to the management of the company car fleet. Car fleet management in Poland is relatively new and complex. It covers many areas – from the choice of cars, fleet policy, by setting routes, monitoring of vehicles, insurance, fuel management, reintroduction of vehicles on the market and many others. Each of these areas is equally important in the management process and requires careful consideration.

 

Key words: management, car fleet, car, fleet policy.

 

 

Barbara Kamińska, Leszek Zakrzewski

Systems and their role in the management of the company through management knowledge

The above considerations show that information systems are essential for effective management. The use of the latest ERP II solutions in business management helps an organization which is an integral part of the external environment. Hence the reason the creator of the term ERP II, calls it business strategy.

Furthermore, contemporary raises even need to use modern management tools, pointing also to the relationships within the organization.

The use of internal networks and the Internet facilitates the flow of information between employees and promotes effective cooperation, not only provides a comprehensive system to inform all employees on such policies, future plans, but also allows for a network to solve organizational problems or interpersonal.

Moreover, as demonstrated in this article through the use of communications systems and appropriate tools can streamline many of the processes implemented in enterprises.

 

Key words: the organization, information systems, ERP II, management, SAP R/3, knowledge management, change

 

 

Dariusz Telep

Polish defense system in the interwar period

The article presents the state powers of second republic relation to the development of the political and military situation in Europe and undertaken workings in answer on the change of this situation, particularly in the sphere of the building of armed strengths. Structures formation of the organizational organs of the control armed strengths are also presented, in characteristic periods their development and competences and the tasks of the more important elements of these structures.

 

Key words: defense system, safety, armed forces, interwar period, political situation

 

 

Tomasz Zalega

The Internet, the social media and the virtualisation of urban household behaviour in Poland (the results of a survey)

The article aims to present new trends in consumption, such as the use of social media and virtualization of consumption as seen in the behaviour of urban households in Poland. The presentation of the research methodology and the sample is followed by a synthetic analysis of Polish households’ access to the Internet. The outcomes of author’s own survey are used as a basis for assessing the impact of the two consumption trends arising from the development of new technologies and the increasingly common use of the Internet on the buying behaviour of Polish households. The article ends with a summary of the discussion and major conclusions.

 

Key words: consumption, consumption trends, consumers’ behaviours, Internet, social media, virtual consumption.

 

 

Andrzej Zbonikowski

Mature people in a situation of unemployment – psychological characteristic

The article is an outline of the issues concerning on the psychological situation of mature unemployed people. The author presents the specificity of psychological development during middle adulthood and discusses the psychological effects of losing a job. Then are presented the psychological resources of mature people that are helpful in the process of coping with job loss (dialectical and contextual thinking, ability to express emotions, optimism, hope, self-worth, resiliency, posttraumatic growth).

 

Key words: unemployment – mature people – psychological resources

 

 

Daniela Żuk, Zbigniew Janusz Ożdżyński

Speed ​​as the part of traffic management
The article presents the essence of management and project management. On this basis, traffic management defined as a set of measures aimed at making the best use of road infrastructure and the safe and efficient movement of people and goods and identifies its goals and ways to achieve them. The remainder of this article discusses the management plane speed as traffic management elements affecting a significant effect on traffic safety.

 

Key words: management, project management, traffic management, speed management plane